Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frågor kring jet tronic / mappsensor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67

    Frågor kring jet tronic / mappsensor

    Nu är det såhär att jag har några frågor som jag inte lyckats knäcka.

    Vad jag vet så på 9000 med titronic 5 så används en 3bars mappsensor för att kunna möjliggöra ladd över 1.57 bar,
    men vad används av oss med jetronic systemen som har luftmassemätare?

    Sen när man chippar 9000 med jettronic så byter man ut chippen i styrboxen. Går det att mappa en bil individuellt med jetronic på rullandelansväg?

    Sista fråga, Går det att slita ut och byta kabelhärva samt DI kasset för att konvertera till Titronic?

    Har en Saab 9000 2.3 FTT -92
    Saab 9000 2,3 FTT

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    5737

    Re: Frågor kring jet tronic / mappsensor

    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    Vad jag vet så på 9000 med titronic 5 så används en 3bars mappsensor för att kunna möjliggöra ladd över 1.57 bar,
    men vad används av oss med jetronic systemen som har luftmassemätare?
    Trionic 5 använder en 2,54 bars MAP-sensor och kan alltså mäta upp till 1,54 bars övertryck. MAP-sensorn tillsammans med tempsensorn används för att beräkna hur mycket luft motorn suger i sig. På bilar med luftmassamätare används LMM'en till detta.

    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    Sen när man chippar 9000 med jettronic så byter man ut chippen i styrboxen. Går det att mappa en bil individuellt med jetronic på rullandelansväg?
    Jo, det ska gå, men jag vet inte om någon pysslar med detta längre. Möjligtvis SQR/Trollspeed? Har för mej jag läste det i en annan tråd.

    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    Sista fråga, Går det att slita ut och byta kabelhärva samt DI kasset för att konvertera till Titronic?
    Går gör det, finns ett par personer som gjort det. Jag har inte gjort det men intrycket jag fått är att det är mycket jobb.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67

    Re: Frågor kring jet tronic / mappsensor

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Trionic 5 använder en 2,54 bars MAP-sensor och kan alltså mäta upp till 1,54 bars övertryck. MAP-sensorn tillsammans med tempsensorn används för att beräkna hur mycket luft motorn suger i sig. På bilar med luftmassamätare används LMM'en till detta.
    Om jag har förstått rätt så behöver man inte göra något om man har luftmassemätare, den klarar av att högre laddtryck ändå?
    Saab 9000 2,3 FTT

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 685
    Använder styrsystemet luftmassmätare så spelar inte trycket någon roll på det sättet, däremot har luftmassmätaren ett flöde som den "bottnar" vid och därefter inte kan mäta ökat flöde.
    Därav är det populärt hos tex. volvoåkare att byta röret som givarkroppen sitter i till ett rör med större diameter.
    Då passerar en mindre del av luften själva givaren. Då behöver också chippet omarbetas.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    däremot har luftmassmätaren ett flöde som den "bottnar" vid och därefter inte kan mäta ökat flöde.
    Vet du vilket flöde det är den bottnar för?
    Saab 9000 2,3 FTT

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112
    Tja, om du vet Bosch-numret på LMM:en så kan nog Google ge ett svar

    Du får nog veta max g/sek som kan den kan mäta upp. Utifrån det får man räkna ram vid vilket "ladd" som den bottnar på just din bil.

Liknande ämnen

  1. Frågor kring SAAB 90
    Av Holyhead i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 00:53
  2. frågor kring canbus
    Av mab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 00:57
  3. Lite frågor ang mappsensor.
    Av Al Capone i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 19:03
  4. Vanliga fel NG9-3 -03/-04
    Av BMF i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •