Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Laddtrycksproblem og900s - Hjälp tack.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675

    Laddtrycksproblem og900s - Hjälp tack.

    Börjar bli seriöst trött på mitt APC-system som jag har i min og900s.

    Här kommer en kortfattad berättelse.
    Eftersom jag var tvungen att besikta min gammel-saab så tog jag, precis som vanligt, bort intercoolern, magnetventilen och APC-boxen.
    När besiktningen väl var avklarad så skulle skrotet tillbaka…
    So long, so good!

    Monterade tillbaka alla delar och gav mig sedan ut för en provtur.
    Första försöket till laddtryck resulterade i att jag sköt ett tryckrör.
    Inget konstigt med det, bara jag som missat att dra åt en slängklämma. Andra försöket ville inte laggtrycket vara med överhuvudtaget.
    Endast GLT fanns till förfogande. Tog fram lite elektronikrengöring och sprutade det på alla kontakter som har med APC-systemet att göra.
    Tog ut bilen på en tur igen och denna gång fick jag lite mera laddtryck (ca. 0.7) innan spikdioden än en gång började visa att allt inte stod rätt till! F*N!

    Efter detta så kan laddtrycket, om jag har tur, komma upp i 0,5 bar innan spikdioden börjar blinka med sitt ilskna sken. Oftast så hinner jag inte ens få upp mer än 0,2 bar innan lampan börjar binka!
    Som ni kanske förstår så börjar jag bli trött på skrotet. Har även gått i tankarna att plocka bort det helt och bonnatrimma med ett hederligt pystrim!

    Nu när jag tänker efter så har jag haft problem till och från med mitt APC-system sedan dag ett.
    I början kunde det strula lite men det självlagade sig till min stora glädje. Så fort jag hade öppnat motorhuven så var den tjurig…
    Är det någon som varit med om nåt liknande? Och om, vad kan det vara som strular?

    Jag kanske ska pystrimma skrotet istället! Hur mycket vågar man ladda på om man kör med 9000 intercooler?

    Måste ha lite tryck i maskineriet eftersom Toppolan åker på till sommarens äventyr… och man vill ju inte skämmas på motorvägen.

    Tacksam för svar.

    /Tim

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Hej!

    Jag har besiktat min 900S med og900 intercooler två år i rad. Ingen har någonsin sagt något.

    Vidare, jag har "pyst upp" laddtrycket till cca. 0.8 bar utan APC och aldrig någonsin haft problem. Så länge tändningen är rätt är det osannolikt att den spikar. HAr kört så i två år (sista året på E85, besiktat med E85 också).
    Signatur...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Hej!

    Jag har besiktat min 900S med og900 intercooler två år i rad. Ingen har någonsin sagt något.

    Vidare, jag har "pyst upp" laddtrycket till cca. 0.8 bar utan APC och aldrig någonsin haft problem. Så länge tändningen är rätt är det osannolikt att den spikar. HAr kört så i två år (sista året på E85, besiktat med E85 också).
    Jag har haft det som vana att ta bort rubbet från min bil. Kanske överkurs men "better safe then sorry"

    Lutar mot att jag skickar ut klabbet och pyser upp trycket.
    Får väl testa med 0,8 bar och senare slänga i ett bränslechip och öka på mer. Blir galen på spikdioden samt att inte ha något laddtryck till förfogande. Bilen är ju hur trött som helst på bara GLT.

  4. #4
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Hur fungerade det innan besiktning?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    lite OT kanske men, Någon som har erfarenhet att besiktiga med 9000 IC? Ska nämligen till bilprovningen på måndag o det vore najs om man slapp mecka bort skiten....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Det fungerade helt okej så länge jag inte öppnade motorhuven och sedan smällde igen den. Om jag gjorde det så kunde man ge sig fan på att magnetventilen fick spatt. Trots felsökning hittde jag inte vad som skapade detta fel. Laddade som max 1,3 för att sedan sjunka till ca. 0,9. Inga tendenser till spikning.

    Jag har iofs haft min 9000 IC i fronten på min og900 men den har inte varit i bruk. Besikningen har inte sagt någonting om det.

  7. #7
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Låter som du har glappkontakt eller liknande fram till MV. Kollat av de två kablarna som går till MV? Vit och gul
    Blir ju lite skarvande och sånt när APC ska monteras på en 900S.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Låter som du har glappkontakt någonstans. Hur är kontakterna till tryckgivaren??

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    MV klickar som vanligt när man drar på strömmen. Den verkar vara helt okej. Gällande sladdarna till MV så är dom hela och fina. Har även jordat om den så då jag trodde att det var problemet till en början.

    Tryckgivaren har vanliga kabelsor som säkerligen kan vara boven i dramat. Måste komma över dom helt enkelt.

    Är det vanligt att tryckgivaren går sönder?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    är du 100% säker på att du dragit dit knacksensorn i exakt rätt moment... så det inte är den som indikerar spik ?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    är du 100% säker på att du dragit dit knacksensorn i exakt rätt moment... så det inte är den som indikerar spik ?

    /M
    Japp... det är jag. Draget med min kalibrerade Stalwille. Kollade så att gängorna vara rena m.m...

    Har även provat en annan knacksensor utan resultat.

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    är du 100% säker på att du dragit dit knacksensorn i exakt rätt moment... så det inte är den som indikerar spik ?

    /M
    Japp... det är jag. Draget med min kalibrerade Stalwille. Kollade så att gängorna vara rena m.m...

    Har även provat en annan knacksensor utan resultat.
    Hej!

    Jag är helt övertygad om att det är det gamla störningar-från-tändkabel-fenomenet som hälsat på hos dej också, kolla min tråd:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Ett tillägg är att nu när min magnetventil sitter ännu längre bort från tändspolen/tändkablage är detta problem borta.....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Jag är helt övertygad om att det är det gamla störningar-från-tändkabel-fenomenet som hälsat på hos dej också, kolla min tråd:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Ett tillägg är att nu när min magnetventil sitter ännu längre bort från tändspolen/tändkablage är detta problem borta.....

    MVH
    Detta låter intressant!
    Ska prova med att flytta på MV:n och se om det blir någon skillnad.

    Tackar för tipset

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!
    Av Zendorian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 19:16
  2. Hjälp! - Laddtrycksproblem - inget hjälper
    Av m3rl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 20:26
  3. Tcs -problem / Laddtrycksproblem! HJÄLP!
    Av steaen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 18:08
  4. Hjälp! Laddtrycksproblem...
    Av CA-Racing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •