Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Ni som "Hirschat" era ng 9-3'or - några frågor:

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354

    Ni som "Hirschat" era ng 9-3'or - några frågor:

    Hej, har ett antal frågor till er som "Hirschat" era 9-3'or här i Sverige:

    - Hur gick det till (via diagnosuttag)?
    - Fick er verkstad beställa hem utrustning/program och hur lång tid tog det från er beställning till att trimmet var på plats?
    - Gjorde ni eller verkstaden registreringsbesiktning och måste det göras??
    - Hur länge var ni av med bilen?
    - Vad kostade själva installationen (utöver trimmet)?
    - och slutligen är ni nöjda med resultatet?

    Tackar för hjälpen...

    Mvh
    //Henrik
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    819
    Hej!

    Måste göras via en auktoriserad SAAB verkstad/återfrösäljare.

    Via diagnostisk uttaget men med speciellt verktyg IPRO tror jag det var.

    Du får ett unikt certifikat (alla nya värden på din bil) std misstänker jag men din bils VIN nr och chassinr lägg in och ett brev från vägverket med undantag från vissa paragrafer osv.

    Med pappren ovan gör du en registreringsbeiktning och visar dina papper, de knappar in nya värden i för din bil i registret. Finns en tid efter modifiering som du måste in kan inte köra hur länge som helst.

    Installation ca 30-60min 500-600:- eller nåt tror jag det var. Handlar mest att få tid i verkstad utrustningen har de. Jag väntade på mom bil...

    Tänk på att meddela ditt försäkringsbolag den dag som du gör uppgraderingen och fråga om premien går upp (gjorde inte det på min).

    Sedan justeras fordonskatten automatisk också, min blev billigare dvs fick pengar tillbaka.

    Angående resultatet kan du läsa i tråden som jag skapade. Se nedan.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=186082

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    390
    Hej!
    Jag gjorde/fick mitt Hirsch trim för 2 dagar sedan så certifikatet har jag ännu inte fått. Skulle skickas hem till mig.
    Jag gjorde det på Bilpartner i Helsingborg, som normalt sett inte har IPRO verktyget hemma, utan det hämtades från Bilpartner i Malmö.
    Ser att du bor i Malmö, så då finns ju "alltid" verktyget i din stad.

    Ja, jag märker skillnad. Inte jätteskillnad, men klart märkbar.
    En anledning till att jag trimmade var att rs_aero (ovan) gillar att berätta att hans bil är snabbare än en original 250 hk i vissa intervaller. Det bryr jag mig inte om längre.....
    (Skojar lite rs_aero)

    Jag skickar ett pm till dig Haldrik med lite annan info också.
    Mvh
    Christian
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    Hej och tack för era svar!

    Har pratat med Bilpartner och de skall beställa hem utrustning från Schweiz för trimmet. Sen skall även IPRO-verktyget användas (de har ett IPRO gemensamt för alla Bilpartneranläggningar).

    Själva installationen tar de 2500 för utöver ca 13000 för trimmet (läste i din andra tråd att det var billigare för dig). Vet inte om det är skillnad på vad de gör på en v6'a jämfört med en 4'a??

    En aning rörigt med andra ord, får inte riktigt grepp om vad exakt som görs med bilen. Får hoppas på ett trevligt slutresultat. Tycker också att det blev en aning dyrt men har ändå beställt. Lämnar i Landskrona där jag alltid fått bra service och bemötande.

    Mvh
    //Henrik
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  5. #5
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    Kolla runt med de större Saab ÅF typ i Göteborg eller Trollhättan om de inte gör installationen utan extra kostnad. Kan vara värt resan. Verkar löjligt med 15 min programering för 2 500 kr!! De har väl ändå någon marginal på trimmet. Som jag berättat för dig via pm trimmade jag i Oslo. De tog inget för installationen utöver priset för mjukvaran.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Kolla runt med de större Saab ÅF typ i Göteborg eller Trollhättan om de inte gör installationen utan extra kostnad. Kan vara värt resan. Verkar löjligt med 15 min programering för 2 500 kr!! De har väl ändå någon marginal på trimmet. Som jag berättat för dig via pm trimmade jag i Oslo. De tog inget för installationen utöver priset för mjukvaran.
    Tjenare!

    Håller med, det är i saftigaste laget. Hoppas jag hinner få mitt SAAB-kort innan trimmet skall betalas. Vid tecknande av kort skulle man få 2000:- i värdecheckar + bonus på inköpet. Blir alltid en lättnad.

    Mvh
    //Henrik
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    819
    Citat Ursprungligen postat av 9-3a
    Hej!
    Jag gjorde/fick mitt Hirsch trim för 2 dagar sedan så certifikatet har jag ännu inte fått. Skulle skickas hem till mig.
    Jag gjorde det på Bilpartner i Helsingborg, som normalt sett inte har IPRO verktyget hemma, utan det hämtades från Bilpartner i Malmö.
    Ser att du bor i Malmö, så då finns ju "alltid" verktyget i din stad.

    Ja, jag märker skillnad. Inte jätteskillnad, men klart märkbar.
    En anledning till att jag trimmade var att rs_aero (ovan) gillar att berätta att hans bil är snabbare än en original 250 hk i vissa intervaller. Det bryr jag mig inte om längre.....
    (Skojar lite rs_aero)

    Jag skickar ett pm till dig Haldrik med lite annan info också.
    Mvh
    Christian
    Tjena!

    LOL, 9-3a den är grymt snabb. Sportbilar som m3, amg, rs osv har ingen chans.... . Verkar som det är större skillnad std mot trim på 2.0T Aero än V6 Aero även på siffror.

    Men allvar, Hirsch har en mer std betonad karaktär på trim helt klart inte märkbart som andra kan jag tänka mig. Sedan har 9-3 SS ett bra chassi så det blir inte så märkbart rakt fram, sväng med fullgas och 2-vxl då jäklar märks det. Titta hur hastighetsmätaren rör sig och tider, buttdyno är inte alls tillförlitlig och har stor tolerans .

    Vad är det för info kom igen dela med dig till alla ......

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  8. #8
    Hej,

    Jag har en 93ss 1.8t som jag vässade hos Biva i Linköping för ca ett år sedan. De ombesörjde allt, jag beställde en tid hos dem sedan laddade in hirschtrimmet och gjorde registreringsbesiktningen hos bilprovningen.
    Jag lämnade in bilen på morgonen och hämtade ut den besiktigad och klar på eftermiddagen. Kul resa hem
    Jag fick betala 12900:- för trimmningen och sedan det som besiktningen kostade.

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 544
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av janny_9-3ss
    Hej,

    Jag har en 93ss 1.8t som jag vässade hos Biva i Linköping för ca ett år sedan. De ombesörjde allt, jag beställde en tid hos dem sedan laddade in hirschtrimmet och gjorde registreringsbesiktningen hos bilprovningen.
    Jag lämnade in bilen på morgonen och hämtade ut den besiktigad och klar på eftermiddagen. Kul resa hem
    Jag fick betala 12900:- för trimmningen och sedan det som besiktningen kostade.
    Så bör det gå till om Saab skall ha en chans att konkurrera om trim med de sedvanliga trimfirmorna.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    Citat Ursprungligen postat av janny_9-3ss
    Hej,

    Jag har en 93ss 1.8t som jag vässade hos Biva i Linköping för ca ett år sedan. De ombesörjde allt, jag beställde en tid hos dem sedan laddade in hirschtrimmet och gjorde registreringsbesiktningen hos bilprovningen.
    Jag lämnade in bilen på morgonen och hämtade ut den besiktigad och klar på eftermiddagen. Kul resa hem
    Jag fick betala 12900:- för trimmningen och sedan det som besiktningen kostade.
    Detta låter bättre, dessutom humanare kostnad. Får tipsa min bilhandlare.

    Nöjd med trimmet?

    Mvh
    //H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  11. #11
    Jo jag är väldigt nöjd med resultatet. Min nuvarande bil är en 07:a och min förra var en 03:a som jag körde med BSR steg 1. Skall jag vara ärlig så är det ingen större skillad mellan de båda trimmen i prestanda (jag kan överhuvud taget inte säga något om hållbarhet eftersom min förra bil funkade klockrent). Däremot är det än ganska stor skillnad i bränsleförbrukning, skulle tippa på att min nya drar ca 1,5 dl mindre i stadstrafik och 1 dl midre på landsväg. Huruvida detta bror på årsmodellen eller BRS vs. Hirsch är svårt att sia om. Min gissning är att den största skillanden är att 07:an drar mindre än 03:an.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    Då får man hoppas att bensinförbrukningen går ner. Har kommit 40 mil på första tankningen och nu varnar SID att det är mindre än 5 mil kvar till tomt... eller är det min högerdojja det är fel på
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    HUr är det med V6 turbon, kan man inte byta styrboxen till en 280hk Saab/Opel original och få det till att fungera?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    HUr är det med V6 turbon, kan man inte byta styrboxen till en 280hk Saab/Opel original och få det till att fungera?
    Det skulle vara intressant att veta, misstänker att denna konfiguration är optimerad för 4-hjulsdriften och därmed blir väl inte greppet det bästa i 1'an på en fwd bil vid full sula.
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    HUr är det med V6 turbon, kan man inte byta styrboxen till en 280hk Saab/Opel original och få det till att fungera?
    Det skulle vara intressant att veta, misstänker att denna konfiguration är optimerad för 4-hjulsdriften och därmed blir väl inte greppet det bästa i 1'an på en fwd bil vid full sula.
    Opel har inte XWD på sin 280hk
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    413
    Någon som har "Hirschat" en saab 9000 någon gång??

    Bilder??

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    863
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    HUr är det med V6 turbon, kan man inte byta styrboxen till en 280hk Saab/Opel original och få det till att fungera?
    Det skulle vara intressant att veta, misstänker att denna konfiguration är optimerad för 4-hjulsdriften och därmed blir väl inte greppet det bästa i 1'an på en fwd bil vid full sula.
    Är ju bara TurboX som saknar momentbegränsning på första växlarna så det borde väl gå "hyfsat" med den vanliga boxen.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    Det skiljer 5 hästar Hirsch vs SAAB's 280 hk, samma vridmoment 400 nm. 0-100 skall gå 0,1 s snabbare med 280 hk... Frågan är vad kostnaden blir och om det går att fixa för en "Svensson" över huvudtaget. Dessutom Hirsch är ju Hirsch...
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    413
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Det skiljer 5 hästar Hirsch vs SAAB's 280 hk, samma vridmoment 400 nm. 0-100 skall gå 0,1 s snabbare med 280 hk... Frågan är vad kostnaden blir och om det går att fixa för en "Svensson" över huvudtaget. Dessutom Hirsch är ju Hirsch...

    Visst Hirsch är alltid Hirsch.. Men en "Black Turbo" kommer alltid vara en "Black Turbo"

    Tänk bara om dom hade kört Hirschen med XWD, WOW :P
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Det skiljer 5 hästar Hirsch vs SAAB's 280 hk, samma vridmoment 400 nm. 0-100 skall gå 0,1 s snabbare med 280 hk... Frågan är vad kostnaden blir och om det går att fixa för en "Svensson" över huvudtaget. Dessutom Hirsch är ju Hirsch...

    Visst Hirsch är alltid Hirsch.. Men en "Black Turbo" kommer alltid vara en "Black Turbo"

    Tänk bara om dom hade kört Hirschen med XWD, WOW :P
    Det måste bara komma ett bra Hirschkit till XWD!!
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

Liknande ämnen

  1. Finns det några "Smoothline" fronter kvar ?
    Av m2949 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 16:54
  2. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 14:28
  3. Dumpventilen "Vänd" ,kan de bli några problem?
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 13:38
  4. Har SAAB gjort några "vassare" kammar som kan pass
    Av Belle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •