Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Undligt ljud?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5

    Undligt ljud?!

    Tja nu har man äntligen fått för sig att chippa bilen en ng900T och jag fick tag i en nordic uhr steg 3 box från en kille här på forumet.

    Nu till problemet

    När jag ger full gas och det börjar ge lite högre laddtryck så uppkommer det ett kvittrande ljud eller ja det är väl inte exakt kvittrande men det är knepigt att förklara.

    jag har kollat slangar och diverse annat och det är som det ska.

    jag ska dock säga att allt annat förutom en vänd org dump och öppet luftfilter används har inte bytt dp'n än men det är på gång har dock svårt att tro att det är den som gör ljudet.

    Tacksam för tips.

    Mvh Peter
    Shit happens *motto*
    Bygger Ljud system i de flesta bilar så om ni vill ha tipps hör gärna av er.

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: Undligt ljud?!

    Citat Ursprungligen postat av DevilsAngel

    jag ska dock säga att allt annat förutom en vänd org dump och öppet luftfilter används har inte bytt dp'n än men det är på gång har dock svårt att tro att det är den som gör ljudet.

    Tacksam för tips.

    Mvh Peter
    Förstår inte riktigt vad du menar med detta, använder du allt förutom "dumpen" och ett öppet filter, vad menar du

    kanske är så att den "vända dumpen" som inte pallar trycket..?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    100

    Re: Undligt ljud?!

    Är det suget ifrån luftfiltret du hör?
    ng900 brumm brumm

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Sätter en liten peng på att det är dumpen som inte pallar med att hålla trycket och släpper lite hela tiden när laddet ökar. vänd tillbaka den och prova inte bättre köp en ny ORGINAL.

    Sen om ja vore dig så skulle ja inte gasa allt för mkt förän du fått på en 3" DP med racekatt, smälta avgashuset är ju ingen höjdare.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284
    Garranterat dumpen. Titta att vakumslangen sitter kvar på spjällhuset. Blåser man av den så kvittrar dumpen vid gasavsläpp.

    /Eric.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    Hmm kanske ble lite tokigt i förklaringen jag använder alltså en orginal dumpventil fast den är vänd så att den går baklänges, jag har testat med en annan dumpventil oxå och det är exakt samma fenomen som uppkommer, ne jag vet att det inte får gasas förmycket innan 3" dp'n kommer dit.

    men sen till det som är utligare lite mer förundrat jag låg efter min syster's kille idag och han har en org 9-3 T och han drog ifrån mig under ett test och då blev jag dock mycket med förundrad över vad som kan vara fel.

    nej det är inte insugs luften från filtret som jag menar och det kvittrande ljudet uppkommer medans man gasar på och det börjar komma fram när den passerar ca 0,8 i laddtryck för det laddade den innan jag böt styrboxen och nu vet jga dock inte hur mycket den laddar

    tack för tippsen så länge
    Shit happens *motto*
    Bygger Ljud system i de flesta bilar så om ni vill ha tipps hör gärna av er.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Citat Ursprungligen postat av DevilsAngel
    Hmm kanske ble lite tokigt i förklaringen jag använder alltså en orginal dumpventil fast den är vänd så att den går baklänges, jag har testat med en annan dumpventil oxå och det är exakt samma fenomen som uppkommer, ne jag vet att det inte får gasas förmycket innan 3" dp'n kommer dit.

    men sen till det som är utligare lite mer förundrat jag låg efter min syster's kille idag och han har en org 9-3 T och han drog ifrån mig under ett test och då blev jag dock mycket med förundrad över vad som kan vara fel.

    nej det är inte insugs luften från filtret som jag menar och det kvittrande ljudet uppkommer medans man gasar på och det börjar komma fram när den passerar ca 0,8 i laddtryck för det laddade den innan jag böt styrboxen och nu vet jga dock inte hur mycket den laddar

    tack för tippsen så länge
    Du menar alltså att de börjar pysa/kvittra när du kommer över 0,8 i laddtryck. Isf bör du nog kolla insuget till Turbon, så inte den slangen fått sig något hål, hur laddar bilen för övrigt? Den bör isf gå ner i laddtryck lr sega en del..

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    ja den bygger upp tryck sen så efter någon sekund eller så så tappar den trycket och lägger sig någolunda stadigt men jag tycker att det borde hända mera men jag får kolla upp det.

    tackar för tipset Turbo_Performance och alla andra som hjälpt till
    Shit happens *motto*
    Bygger Ljud system i de flesta bilar så om ni vill ha tipps hör gärna av er.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    örebro
    Inlägg
    118

    ,

    inte turbon som låter då? lät liknande på min men försvann när jag böt turbo

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    ja det kan ju vara turbon men jag tycker att den borde ha låtigt innan jag böt boxen då för jag tror inte att det kan vara ett sådant samman träffande att den börjar låta just när man har bytt styrboxen. iof det skulle väl vara min tur de då men iaf
    Shit happens *motto*
    Bygger Ljud system i de flesta bilar så om ni vill ha tipps hör gärna av er.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •