Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: HJÄLP! Bränd signaljord..?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    HJÄLP! Bränd signaljord..?

    Har råkat ut för generatorvinande i högtalarna

    Det hela började med att jag monterade en iPodstyrning (Harman Kardon) som är ansluten till AS2 bandaren.. har lött in en vanlig 3.5mm kabel så jag får aux in..
    Det funkade bra i några timmar.. sedan ploppade det bara till och det vinande ljudet uppstod..

    Efter det plockade jag bort stereon och fick se att 3.5mm lågnivåkabeln hamnat i kläm bakom stereon.. möjligtvis har jorden kommit i kontakt med chassiet på stereon..

    Kan jag ha eldat upp något i H-K styrningen då..? jag provade med ferritkärnor på strömkablaget och provade även att jorda direkt på batteriet.. men får inte bort oljudet..

    Läste här att man kunde jorda jorden i signalkabeln: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=187147

    Bara att prova..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Signaljord och jord är skilda saker.
    Generatorvin beror till stor del på dålig jordning, kolla jordpunkterna till slutsteget osv.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Signaljord och jord är skilda saker.
    Jag mätte på signaljord på kabeln jag lött in i stereon.. och det var 0 Ohm till stereons chassie.. Obra?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Det innebär att du har kortslutit singaljord med chassiejord, dvs du får in generatornsvinande till försteget(?) och den signalen förstärks i förstärkaren(slutsteget) så hör du ett vinande i högtalare.

    Så svaret är: Ja

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av Johan S

    Det innebär att du har kortslutit singaljord med chassiejord,
    Jo.. verkar ju vara precis detta som hänt.. lågnivåkabeln sönderskavd mot stereons chassie..

    Kan jag har sabbat orginalstereon.. eller kanske Hk styrningen.. lr kanske både och..?

    Får öppna stereon igen och kika om jag ser något som brunnit..

    Fattar dock inte detta från tråden jag länkade till först:
    "Sedan skall du kolla om Signaljorden är bränd. En bränd signaljord uppkommer pg.a dålig jordpunkt till slutsteget, och steget försöker då ta extra ström via lågnivå-jorden, som brinner av (Den brinner oftast av inuti HU'n)
    Denna avbräna kabel kan ersättas med, som Professor_Kalkyl säger, en liten separat jordkabel till lågnivån.
    Det är då ytterhöljet på RCA-kontakten som skall jordas. Detta jämnar helt enkelt ut potentialskilnader.
    Så... Om det är problem med jorden i lågnivåkabeln, så går det lätt att fixa! "

    Vilketg betyder att signaljord och jord får kontakt.. Hur ska det vara nu..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Hur ska det vara nu..?
    Det beror helt på var du har kopplat in signalen inne i huvudenheten. Det är inte lyckat att ta en punkt mitt inne i elektroniken i huvudenheten och koppla den till chassijord. Du har inte talat om VAR du har anslutit signalen, så det är svårt att svara på vad som kan ha blivit fel.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    [quote=Göran Larsson][quote="T16_AeRo":rh1ste7t]Hur ska det vara nu..?[/quote]
    Det beror helt på var du har kopplat in signalen inne i huvudenheten. Det är inte lyckat att ta en punkt mitt inne i elektroniken i huvudenheten och koppla den till chassijord. Du har inte talat om VAR du har anslutit signalen, så det är svårt att svara på vad som kan ha blivit fel.[/quote:rh1ste7t]

    Enligt denna beskrivning: [url="http://photo.platonoff.com/Auto/20061126.Saab_9-5_Line_Input/?all"]http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all[/url]
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Om du anslutit jord enlig den anvisningen (stift 1 på kontraktdonet till bandspelarkortet) så ska det inte vara något problem. Det stiftet är direkt kopplat till chassijord.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Nåja.. knäpptyst när jag anslöt denna :

    http://cgi.ebay.com/PAC-SNI-1-3-5-Hum-N ... dZViewItem
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hamburgsund
    Inlägg
    17

    Re: HJÄLP! Bränd signaljord..?

    Jag tror jag har fått detta med ?

    Det vinar väldigt mycket och högt när jag drar igång stereon med lågnivån inkopplad

    Kopplar jag bort lågnivån så försvinner det helt
    ström och lågnivå ligger på varsin sida, till och med remoten ligger långt ifrån,

    jordat har jag gjort i skruven som håller reserv däcket
    jag har Backes Saab3 adapter för att få ut lågnivå ur min saab 9-5 as3 stereo

    Har jag pajjat hela stereon eller vad är det :S ?
    http://www.garaget.org/?car=106828
    SAAB 9-5 2,3t MapTun St1 "Arken"

Liknande ämnen

  1. bränd tändkassett?
    Av Tobbe87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 15:51
  2. Bränd centrallåsmotor? Hjälp sökes!
    Av tornros i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 20:26
  3. Försäkringsfråga - Brand
    Av stefffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •