Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Check Engine varning.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    91

    Check Engine varning.

    Hej.

    Saab 9-5 SE 2.0t Kombi -99

    Har en fråga ang. just Check Engine varningen som som helt plötsligt utan förvarning dök upp.

    Följande scenario:

    Tankade fullt, åkte ett par kilometer, stod stilla i ett par timmar för att sedan bege mig iväg igen.

    Lampan Check Engine lös upp, va sjuttsingen tänkte jag!?
    Stanna bilen, kolla oljan.. såg helt ok ut eftersom det egentligen bara var en knapp månad sen och kanske 50 mil senare som jag gjorde ett oljebyte.

    Glodde runt och lyssnade efter missljud men hörde inget, iofs är inte mina öron så himla tränade för just elaka motor läten men ändå.

    Hoppa in i bilen igen och titta på SID'n - gav inga felmeddelanden alls, däremot så såg jag att temperatur mätare låg i botten. Mystiskt!

    Åkte en sväng och fortf. står den på "L" dvs i botten. Vad kan det vara för fel då?
    Upptäckte även att fläkten i motorrummet inte alls snurrade, ska den vara stilla i vanliga fall och aktiveras "när den behövs" eller hur ligger det till?

    Sett här i forumet att man kan läsa felkoderna med en TECH2 apparat, men känns som nu under påsken är rätt många verkstäder samt butiker som har sånt stängt.

    Vore hemskt tacksam för svar, åtminstone för det här med att tempen inte riktigt är som den ska..
    för den ska väl ligga på ungefär halva skalan?

    Tack!

    Daniel
    what we do in life echoes into eternity..

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 967
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Kör inte med bilen om du inte akut behöver. åk imorrn till närmaste SAAB verkstad och läs ut felkoden.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    jag fick CE lampan att lysa till o från när min termostat var kass, den varnade tydlingen för att det tog onormalt lång tid för temp att gå upp.
    så om du inte får upp tempen, kolla termostaten.
    värme i bilen?
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Vart bor du nånstans? Jag har grejjer hemma för att läsa ut felkoder, bor du i stockholm är de bara å svänga förbi..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av dirty_rider
    jag fick CE lampan att lysa till o från när min termostat var kass, den varnade tydlingen för att det tog onormalt lång tid för temp att gå upp.
    så om du inte får upp tempen, kolla termostaten.
    värme i bilen?
    Ok.

    Ja inte en blekaste, tänkte inte alls på värmen i bilen när allt inträffade om jag ska vara helt ärlig.. Inte startat bilen sen dess heller så..
    what we do in life echoes into eternity..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Vart bor du nånstans? Jag har grejjer hemma för att läsa ut felkoder, bor du i stockholm är de bara å svänga förbi..
    Tack för vänligheten men känns som att dra till sthlm när man bor i e-tuna.. Vågar mig inte på såna utsvävningar för tillfället.. kanske blir till att dra till Saab imorrn och be dem kolla felkoden ist..

    Tack ändå!
    what we do in life echoes into eternity..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    91
    Frågat på ett annat forum nu och där har "man" kommit fram till att det antagligen är tempgivaren eller/och termostaten.. Låter som om det verkar vettigt, eller hur?
    what we do in life echoes into eternity..

Liknande ämnen

  1. Check Engine och Transmission varning 9-5 Aero -03
    Av mod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 07:21
  2. CHECK ENGINE
    Av firebird71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •