Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: saab ng900, ljudbygge

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19

    saab ng900, ljudbygge

    Hej!
    Jag har fått 2 eller 4 10" bashögtalare. Jag fundrar på att sätta dem på hatthyllan, men orkar denna med detta eller måste man förstärka den? Ska jag kanske skippa den ideen och bygga två baslådor i bagaget istället? Vad ger bäst ljud osv? Är väldigt dålig på ljud så försök förklara allt så noga som det går.
    Jag vet inte vilket märke det är på dem osv.. De är iaf ungefär 15 år gamla :P

    Mvh Robin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Basar är nästan alltid bättre att sätta i en baslåda. Finns undantag tex. open air basar (om det ens finns att köpa för tillfället)
    För att kunna bygga rätt låda till dina basar måste du vet vilket märke och modell det är för att ha en chans att räkna ut låd volymen och portvolym.
    15 år gamla?
    Hur är de spelade under den tiden?
    De kan vara totalt slutkörda efter en så lång tid.

    Ett par 10" basar ligger på ca 1000:- och uppåt nya och då kan du få låd ritning direkt från affären som du köper basarna från.

    Bara mitt tips..

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    De är aldrig spelade eftersom min morbror som jag får dem av aldrig hade tid att fixa till det Eftersom jag får dem så spar jag 1000 kr till något annat roligt, så jag tänker använda dessa även om det itne blir perfekt ljud. Det är iaf bättre än orginal.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Håller med det rodge säger, bygg låda för det kommer att låta bättre.
    Men om du nu ska sätta det i hatthyllan så skulle jag rekommendera att förstärka upp den bra mycket, eller byta ut den till en ny kraftig skiva.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    19
    Jo man kan ju ersätta den med en playwoodskiva eller något liknande Men hur stor blir skillnaden med låda och hatthylla egentligen. Jag är verkligen inget proffs och hör inte jättestor skillnad :P Hur skulle man kunna sätta fast den i hatthyllan eller hur kan man bygga en låda som inte tar så stor plats? Något förslag eller exempel? Länka gärna till bilder

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    jag tror att det blir en markant skillnad på låda o bara hatthylla..betydligt mindre bas. tror ja ifall

    har du nån spek på högtalarna?
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    615
    Citat Ursprungligen postat av dirty_rider
    jag tror att det blir en markant skillnad på låda o bara hatthylla..betydligt mindre bas. tror ja ifall

    har du nån spek på högtalarna?
    Just precis för att få ut så mycket och så bra ljud som möjligt ur högtalarna är en låda att föredra, men då behövs mer information om högtalarna.

Liknande ämnen

  1. Ljudbygge saab 9-3 og -99
    Av Fande i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 16:43
  2. Ljudbygge saab 9-3SS 05
    Av 4Klover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 14:46
  3. ljudbygge i saab 9-5
    Av columbus_racer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 22:05
  4. saab 93 03-05 ljudbygge
    Av moje i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •