Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ang kondesator

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borås / Ulricehamn
    Inlägg
    95
    Medlem#
    6967

    Ang kondesator

    Ska slänga in en kondensator i bilen för att få lite bättre ljud. Men hur blir de då med Remote kabeln från sterion, Ska man sätta den på både kondensatorn o steget?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Ang kondesator

    Citat Ursprungligen postat av Jimmysd
    Ska slänga in en kondensator i bilen för att få lite bättre ljud. Men hur blir de då med Remote kabeln från sterion, Ska man sätta den på både kondensatorn o steget?
    Nej det skall du icke!!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Kondensatorns plus sätter du på stegets plus och kondensatorns minus sätter du på stegets minus. Remoten går till remote på steget.

    MvH Stefan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borås / Ulricehamn
    Inlägg
    95
    Medlem#
    6967
    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Kondensatorns plus sätter du på stegets plus och kondensatorns minus sätter du på stegets minus. Remoten går till remote på steget.

    MvH Stefan
    Ska man inte jorda grejerna?:S

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Jimmysd
    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Kondensatorns plus sätter du på stegets plus och kondensatorns minus sätter du på stegets minus. Remoten går till remote på steget.

    MvH Stefan
    Ska man inte jorda grejerna?:S
    Stegets minus är ju jord, eller vad vill du jorda?
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Självklart jordar du stegets minus.. Annars får du ju inget flöde på ström. det jag menade var bara hur man kopplade in kondensatorn.
    Jag förutsatte lixom att steget var jordat redan

    MvH Stefan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borås / Ulricehamn
    Inlägg
    95
    Medlem#
    6967
    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Självklart jordar du stegets minus.. Annars får du ju inget flöde på ström. det jag menade var bara hur man kopplade in kondensatorn.
    Jag förutsatte lixom att steget var jordat redan

    MvH Stefan
    Då blir de bara att remoten ska läggas på som vanligt på steget då.

    Tack för hjälpen

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Prexis.
    No problemo

    MvH Stefan

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Höviksnäs, Tjörn
    Inlägg
    56
    Lånar lite...
    Med den kondenstor jag just köpt (MDS 1 farad) finns en liten bok med där det står att den skall ha remote och EGEN jord/minus.
    Kan det bero på att den har en liten panel med voltmätare och någon sorts felkopplingskydd och annat tjafs som den skall ha remote?
    Fd. VIT 9000 CSE 147 kW
    NU: Billös student

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Shadowfax
    Lånar lite...
    Med den kondenstor jag just köpt (MDS 1 farad) finns en liten bok med där det står att den skall ha remote och EGEN jord/minus.
    Kan det bero på att den har en liten panel med voltmätare och någon sorts felkopplingskydd och annat tjafs som den skall ha remote?
    Japp, annars ligger den och suger ström 24/7 och det blir inte så bra om bilen är ståendes ett tag..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Shadowfax
    Lånar lite...
    Med den kondenstor jag just köpt (MDS 1 farad) finns en liten bok med där det står att den skall ha remote och EGEN jord/minus.
    Kan det bero på att den har en liten panel med voltmätare och någon sorts felkopplingskydd och annat tjafs som den skall ha remote?
    Japp, annars ligger den och suger ström 24/7 och det blir inte så bra om bilen är ståendes ett tag..
    nja i 99 fall av 100 så stänger kondensatorn av sig, min går bara in när de blir stora ändringar i spänning så för det mesta är den avstängd.

    Min konding är kopplad så att mins(jord) går till kondingen sen vidare till steget. lika dant med + från batteriet till kondingen och sen till steget.
    Mätaren går ju på den jord(-) som du har inkopplad.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borås / Ulricehamn
    Inlägg
    95
    Medlem#
    6967
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Shadowfax
    Lånar lite...
    Med den kondenstor jag just köpt (MDS 1 farad) finns en liten bok med där det står att den skall ha remote och EGEN jord/minus.
    Kan det bero på att den har en liten panel med voltmätare och någon sorts felkopplingskydd och annat tjafs som den skall ha remote?
    Japp, annars ligger den och suger ström 24/7 och det blir inte så bra om bilen är ståendes ett tag..
    De e precis en sånn Kondensator jag har köpt Men då behöver ja ha remoten på + polen på kondensatorn då med.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Nu har jag aldrig sett såna kondingar som ni pratar om men jag har svårt att tänka mig att remote kabeln ska gå till något annat än en remote ingång... Antingen på steget eller på steg och kondensator. Men den ska inte gå till den stora plussen på kondesatorn. Remoten skickar bara iväg en liten ström för att starta steg eller motorantenner, den klarar inga kraftiga grejor.

    MvH Stefan

    Ps. Har jag fel så överbevisa mej gärna. Ds.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Höviksnäs, Tjörn
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Shadowfax
    Lånar lite...
    Med den kondenstor jag just köpt (MDS 1 farad) finns en liten bok med där det står att den skall ha remote och EGEN jord/minus.
    Kan det bero på att den har en liten panel med voltmätare och någon sorts felkopplingskydd och annat tjafs som den skall ha remote?
    Japp, annars ligger den och suger ström 24/7 och det blir inte så bra om bilen är ståendes ett tag..
    nja i 99 fall av 100 så stänger kondensatorn av sig, min går bara in när de blir stora ändringar i spänning så för det mesta är den avstängd.

    Min konding är kopplad så att mins(jord) går till kondingen sen vidare till steget. lika dant med + från batteriet till kondingen och sen till steget.
    Mätaren går ju på den jord(-) som du har inkopplad.
    Japp så var det, kollade med MDS-store i Uddevalla och därifrån kom svaret att lilla "boken" som var med kondensatorn var fel.
    Inkopplingen ska göras precis som Pumba skrev!
    Fd. VIT 9000 CSE 147 kW
    NU: Billös student

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •