Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Og900 skuttar vid fullt ladd. Uppdaterad* Löst!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934

    Og900 skuttar vid fullt ladd. Uppdaterad* Löst!

    Har sökt men inte hittat exakt det jag är ute efter...

    Var ute ikväll och justerade mina APC potar lite. Gick väl hyffsat men något jag blev fundersam över är att vid 1.0 bars ladd skuttar bilen till.
    Först trodde jag att det var APC boxen som detekterade spikning o sänkte laddet kraftigt för det var liksom som om all kraft försvann( obs bara någon hundradels sekund). Men spikdioden blinkade inte!! Det första jag tänker på att den inte får tillräckligt med soppa men det borde inte vara några problem iom bränslechip.

    Sedan hur jag än justerade orkade den aldrig behålla högt ladd hela tiden. Den höll 0.85-0.9 typ hela vägen upp till 160 km/h sedan började det sjunka ned mot 0.6 bar.

    Vet att jag har haft liknande trådar uppe men ville inte kladda ned dem med frågor som ej är exakt som topic lyder..

    Edit* Kan det vara att jag behöver lite nya tändstift? Isåfall är det BCP7ES som gäller? Bilen allt ovanstående gäller är självklart bilen i signaturen....


    Mvh/ Micke

  2. #2
    Kanske tryckvakten? kan vara så att du får översvängningar och den går in. Ang. sjunkande laddtryck så finns det en del t.ex. popeye's beskrivning hur man råder bot på det. http://popeye.rty.nu/2002/apctrim.htm

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Hmm, tror inte att det är tryckvakten, Vred den 2 varv...Men det kan ju vara så att jag behöver justera mera. Angående sjunkande ladd så har jag fixat r42 det e bara det att jag måste hitta den "perfekta" som inte verkar gå när man moddat sin APC men.... Ska fortsätta justera när jag har bytt tändstift.

    Det kan väl också vara att den får för lite soppa?... Men det borde inte heller vara korrekt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Norge
    Inlägg
    14
    Prøv nye tennpluggar (tändstiftar). Hadde sammen problemet sjølv. Høyrer du at det smeller i eksosanlegget også? det tyder på uforbrent bensin som antenner i eksosanlegget.


    Vegard
    '86 900 Aero

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Har nu bytt tändstift men den skuttar till likväl vid ca 0,95 bar. Har en aning om att det kan vara tryckvakten men den har jag vridit 2 varv så det borde inte vara den?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kronoby/Finland
    Inlägg
    102
    Vad har du för gnistgap på de nya stiften?
    9000cc aero
    900 aero 1988

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    hmm kollade faktiskt inte. Men vad ska det vara? så kan jag kolla/justera det imorgon.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kronoby/Finland
    Inlägg
    102
    Skulle dra mig till minnes att det står 0,65mm på innerskärmen.
    Hade väldiga problem till att börja med misständningar vid högre ladd.
    Hade kommit från di världen till fördelartändningen.
    Kör nu med ca 0,7 i gap efter lite utprovningar och det orkar till förvånansvärt höga cylindertryck.
    Märker bra på lägre varv med låg belastning hur motorn sen blir orkeslös med liten gnistgap.
    9000cc aero
    900 aero 1988

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Hmm kan kanske vara så att jag behöver ställa tändningen lite grann. Men först bör jag alltså kontrollera elektrodavståndet, sedan kontrollera tändningen. Om inte det funkar byta tändkablar?. Om det inte fungerar efter det borde det väl vara soppan som inte hänger med? Höjja trycket i BTR'n som gäller då lr?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Hmm, nu har jag kontrollerat tändstiften samt ställt tändningen. Ställde den på 15 grader enligt rekomendationer, förut stod den på 13 så den känns lite rappare nu trots allt. Problemet kvarstår dock att vid exakt 1,0bar så skuttar bilen till. Det är som om något går in o stoppar......Kan det vara något på med bensinen?, tändkablarna?, lr tryckvakten som är trasig?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Bygla bort tryckvakten, det kan mkt väl vara den. Jag har byglat väck i mina bilar, inget kul när den bryter vid 4000rpm full sula.... Men det blir ett snabbt hugg då, detta låter mer som tändning tycker jag...

    Rengjort fördelaren, spolarn anslutning, bytt tändkablar? Min var kass över 3000 rpm när jag hade fått in vatten i tändspolen, där kabeln ansluts till fördelaren var det alldeles grönt. Märktes överhuvudtaget inte vid vanlig körning...

    Spikningar, tändning kan ju uppstå av många anledningar. etc är en lång kedja där allt måste funka annars no show.
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    det dar du skrev om ett snabbt ryck kanner jag mer an vael igen. Finns det ett enkelt saett att forbikoppla tryckvakten utan att demontera knaskyddet?

  13. #13
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Plugga slangen som går in i kupén
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    japp, visade sig att det var tryckvakten trots allt nu bryter han inte längre vid 1,0 bar. Har däremot fått ett nytt problem att det spikar en del vid, men antar att det kan vara fin tuning med APC-potarna..... Som jag tycker är skitsvårt att få till bra

Liknande ämnen

  1. 93 ss -04 hackande vid fullt ladd *bilder*
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 18:16
  2. fullt ladd med GT3071R 0.86 hus?? (med film)
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 23:07
  3. när ska man ha fullt ladd ?
    Av Robin92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 21:53
  4. og900 T16 blöddrar vid laddtryck LÖST! Laddar inte fullt nu
    Av Mokko J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •