Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur beter sig 9-5 när batteriet är dåligt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141

    Hur beter sig 9-5 när batteriet är dåligt?

    Ja, hur beter den sig när batteriet är dåligt?

    Städade ur bilen ordentligt idag och när jag var klar 1 1/2 timma senare och ska ut med bilen så startar den inte. Har inget från startmotorn utan bara ett "tickande" ljud.

    Provade starthjälp från extra batteri men det blev ingen skillnad så provade vi starthjälp från en annan bil men det gick inte heller.

    Drog igång bilen och den startade direkt, körde en stund och sedan startade den också så jag körde ett tag innan jag åkte hem och satte på batteriladdaren.

    Går det inte att ge starthjälp på en "modern" bil !?!? Farsan som nyligt bytt batteri på sin V70 sa att den gjorde lika, bara tickade och det gick inte ta starthjälp från en annan bil men på vekstan sa de att det var batteriet (han trodde startmotorn) och sedan var allt ok.

    Låter det som att det är så enkelt som att det är batteriet som är dåligt, borde vara OK laddat för jag hade kört 9 mil dagen innan. Eller kan det vara något annat?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Hur beter sig 9-5 när batteriet är dåligt?

    Citat Ursprungligen postat av EuphoniC
    Ja, hur beter den sig när batteriet är dåligt?

    Städade ur bilen ordentligt idag och när jag var klar 1 1/2 timma senare och ska ut med bilen så startar den inte. Har inget från startmotorn utan bara ett "tickande" ljud.

    Provade starthjälp från extra batteri men det blev ingen skillnad så provade vi starthjälp från en annan bil men det gick inte heller.

    Drog igång bilen och den startade direkt, körde en stund och sedan startade den också så jag körde ett tag innan jag åkte hem och satte på batteriladdaren.

    Går det inte att ge starthjälp på en "modern" bil !?!? Farsan som nyligt bytt batteri på sin V70 sa att den gjorde lika, bara tickade och det gick inte ta starthjälp från en annan bil men på vekstan sa de att det var batteriet (han trodde startmotorn) och sedan var allt ok.

    Låter det som att det är så enkelt som att det är batteriet som är dåligt, borde vara OK laddat för jag hade kört 9 mil dagen innan. Eller kan det vara något annat?

    Är batteriet riktigt kefft (slut) då "snor" den el åt sig så inte startmotorn får tillräckligt med ström..
    Köp ett nytt och håller du på med ljud osv köp ett från brl eller mds eller micro som är till för sådant!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    141
    Hade dock inga problem att köra elstolarna så lite ström fanns det ändå kvar, men startmotorn lär väl kräva en hel del.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Pja, om bilen fungerar nu så kan man väl gissa att det bara var slut batteri.

    Moderna bilar drar massor med el även bara vid "standby"-läge så det är lätt hänt.

    Vad jag har lärt mig genom mina år med bilar är att inte laga någonting om det inte är trasigt.
    Så funkar bilen nu, gläds åt det. Om bilen skulle fortsätta strula med att starta etc framöver så kan du fortsätta leta fel.

    Ett annars välkänt kännetecken för ett dåligt batteri på 9-5 är om ACC,n börjar köra kalibrering och självtest när du startar. ACC,n gör nämligen ett självtest/kalibrering när bilen varit strömlös (batterinivån har varit nog låg) så när batteriet börjar bli dåligt så kan det hända att ACC,n tolkar det som att den behöver kalibreras när bilen drar en massa ström vid startögonblicket.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Är batteriet dåligt?
    Av cashew75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 19:19
  2. Bensinvärmare, dåligt för batteriet? OG9-5
    Av andyyy_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 06:54
  3. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •