Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilket håll ska handbromsbeläggen sitta på? (LÖST!)

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Vilket håll ska handbromsbeläggen sitta på? (LÖST!)

    Tjosan har råkat ut för ett jäkla skitproblem, skulle byta handbromsbackar..

    Tog loss skivan monterade isär och satt dit nya belägg och skulle ha på bromsskivan och det är lögn i helvete.

    Har hakat av handbomsvajern, har släppt spännskruven så den så så lite utskruvad som går, bromsskivorna är ca 2mm sletna på insidan men likförbannat går inte skivan på mer än med slägga och då går den ju så klart inte snurra...

    Men de jag börjar fundera på är omjag monerat beläggen på fel håll?



    Dom "hakarna" jag monerade dem som de satt, de lite mer spetsiga hakarna upp och de bredare nere, men börjar fundera på om de ska va en av varje uppe.

    Någon som vet, blir inte klok på detta då de säkerligen är 7-8 gången jag gör detta nu och hels sonika passar inte skiten.

    Biltema belägg är det med, men de var det som satt där innan med och de är identiska..


    HJÄLP omgående sökes
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Enligt EPC så ska "enkelurtagen" vara uppåt och "dubbelurtagen" nedåt.
    Frågan är ju då om du har fått ihop justeringen helt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Enligt EPC så ska "enkelurtagen" vara uppåt och "dubbelurtagen" nedåt.
    Frågan är ju då om du har fått ihop justeringen helt...
    ok, då är dem iaf rätt monterade, kan jag ju utesluta vilket håll de ska sitta på.

    Ska se om jag kan greja ett foto men tycke det ser lika ut som innan, justerskruven är ihopskruvad max och kan inte se nått fel, men de tar i runt hela skivan så de är inte några speciala områden...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    bilder:







    ursäkta kvaliten men kameran har ett par år på nacken, 2Mpix historia..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    5
    på grund av sånt här jag hatar att grejja med bilar...att ja ens orkar byta däck e ett under...har absolut inget konstruktivt till dig att säga. Så varför skriver jag då kan man fråga?

    Jo för att önska lycka till
    Saab 9-5 2,3T Arc Sportkombi -02

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av sahl
    på grund av sånt här jag hatar att grejja med bilar...att ja ens orkar byta däck e ett under...har absolut inget konstruktivt till dig att säga. Så varför skriver jag då kan man fråga?

    Jo för att önska lycka till
    tack så mycket, jag började klockan 13 idag...
    har bytt hela vajersystemet och skiten, allt funkade utom på en sida och de hände inget när jag spände handbromsen, så var ju dum nog att plocka isär det, vilket var runt 4 tiden,,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 486
    Det är helt enkelt svårt som satan att få tillbaka trumman, är en jävla passform..

    Det går ju att flytta på backarna, kom ihåg att jag fick testa mig fram. och se/känna efter var dom tog i och försöka flytta runt dom.

    Kan säga att jag blev överlycklig när jag fick dit trumman =p..

    Lycka till..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    löste sig, hittade en rulle sandpapper 80 korn, 2 minuter med det så passade dem som smäcken...

    Verkar dock som nått inte riktigt sitter som de ska för de lät lite skumt ibland när man rulla hjulet fram och båkåt när man dragit i och släppt handbromsen, blir dock inte klok på vad för galet jag gjort, nått stämmer ju iaf inte, börjar tro att det är biltema beläggen som är nått med.
    Har ju gjort detta massor med gånger, dock aldrig med biltema belägg och det har ju alltid gått jätte bra...
    Gick ju bra nu med ända fram till skivan skulle dit, alla fädrar och grejer bara gled på plats utan nått större motstånd.

    Det tar iaf nu, om dock lite ojämt så får köra någon vecka eller 2 och slita till det och göra en finjustering då.

    Men får in under bilen imorgon igen då jag fick avgasklamman som sitter strax innan bake ljudämparen i handen, kexchoklad har ungefär samma konsistens som vad hela klamman hade...
    ska byta till 3 tum när dne gått genom bes så vill hellst att det ska hålla fram till det..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    löste sig, hittade en rulle sandpapper 80 korn, 2 minuter med det så passade dem som smäcken...

    Verkar dock som nått inte riktigt sitter som de ska för de lät lite skumt ibland när man rulla hjulet fram och båkåt när man dragit i och släppt handbromsen, blir dock inte klok på vad för galet jag gjort, nått stämmer ju iaf inte, börjar tro att det är biltema beläggen som är nått med.
    Har ju gjort detta massor med gånger, dock aldrig med biltema belägg och det har ju alltid gått jätte bra...
    Gick ju bra nu med ända fram till skivan skulle dit, alla fädrar och grejer bara gled på plats utan nått större motstånd.

    Det tar iaf nu, om dock lite ojämt så får köra någon vecka eller 2 och slita till det och göra en finjustering då.

    Men får in under bilen imorgon igen då jag fick avgasklamman som sitter strax innan bake ljudämparen i handen, kexchoklad har ungefär samma konsistens som vad hela klamman hade...
    ska byta till 3 tum när dne gått genom bes så vill hellst att det ska hålla fram till det..
    Varför smorde du inte upp hävarmen till backarna för ?
    Hinner inte med allt.....

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av fredde1

    Varför smorde du inte upp hävarmen till backarna för ?
    Gjorde det lite lätt innan jag skruvade ihop det igår, men de gjorde ingen skillnad..

    Ska köra en eller 2 veckor nu så får se hur det ser ut sen, de funkar ju iaf när jag drar i spaken.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. åt vilket håll ska subframebussningen sitta??
    Av kruse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 23:30
  2. Vilket håll ska axiallagren sitta åt?
    Av Skalman88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 20:42
  3. Åt vilket håll ska lamellen sitta?
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 08:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •