Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: uppstart efter några veckors vila..ngt att tänk på?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135

    uppstart efter några veckors vila..ngt att tänk på?

    som sagt, min ng900 2,3 -95 har fått bla ny kamkedja o sånnt. batteriet har då varit ur, något minnne som behöver ställa in sig? låta bilen gå på tomgång för att ladda nya värden? eller det kan inte försvinna ngt?
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  2. #2
    Ha haft min 9-5 stående nu över vintern!

    jag kommer ha på motorvärmaren innan start!

    Den kommer få stå på tomgång ett tag.

    Sen ska man väl göra en adaption= dra varvräknaren fullt ut på fyrans växel! gärna när motorn är varm och bra olja finns i den! Fråga gärna en som vet mer eller kolla i FAQ om adaption!

    Databoxen ställer in värderna an sig själv

    mvh // ANders

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    759
    Medlem#
    7159
    detsamma gäller mig...har haft min 9-3a stående under vintern nu...ska snart ta ut den,

    vad va det med att dra fullt ut på 4an?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    24
    Trampa gasen i bott och håll den där från 2000 rpm upp till ca 4000 rpm på fjärde eller femte växeln och gör om denna procedur en tre till fyra ggr för att få en bra adaption

    mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    59
    Medlem#
    9533
    Det ger bäst resultat om du gör det direkt efter uppstart! Ut på vägen o fullgas bara. Glasspinne-kall ska motorn vara.
    Saab 9-3 SC Vector '09

  6. #6
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 132
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av n0rdan
    Det ger bäst resultat om du gör det direkt efter uppstart! Ut på vägen o fullgas bara. Glasspinne-kall ska motorn vara.
    Är de så jävla smart egentligen?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    59
    Medlem#
    9533
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av n0rdan
    Det ger bäst resultat om du gör det direkt efter uppstart! Ut på vägen o fullgas bara. Glasspinne-kall ska motorn vara.
    Är de så jävla smart egentligen?
    Oj, glömde skriva att jag var ironisk
    Saab 9-3 SC Vector '09

  8. #8
    hmm motorn ska ju vara varm helst!

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555
    Bilarna adapteras ju hela tiden, så kör bara som vanligt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    759
    Medlem#
    7159
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Bilarna adapteras ju hela tiden, så kör bara som vanligt.
    ja det tycker jag att de borde göra??
    Men är det just 4e växeln som är något särskillt då eller?

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Gerling
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Bilarna adapteras ju hela tiden, så kör bara som vanligt.
    ja det tycker jag att de borde göra??
    Men är det just 4e växeln som är något särskillt då eller?
    Läsvärt
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=adaption


    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    (nu snackar vi Turbo)

    Nja, en bil som är enl. spec o måttligt åldrad har inte så mycket adaptionskorrektion, en modifierad eller på annat vis manipulerad bil kan uppvisa större korrektionsfaktor. Dessa bilar är mer beroende av att ständigt anpassa sig, detta jmf. med en std. bil.

    Tilläggas bör att när man snackar om "adaption" så är det vansinnigt mycket mer än just laddtryck eller soppa. Men, det forumets anhängare är mest intresserade av är ju just laddet.....

    När skall man göra "en adaption" ?
    Nja, t.ex. vid STORA förändringar i väder, höjd över havet eller i samband med att nå't varit galet (turborelaterat) med bilen.
    I samband med att batterispänningen varit nere så är det lämpligt att köra några mil först, sedan göra ett par fullgasrepor.

    (vanligtvis trimmade) Bilar som mer eller mindre kräver ständiga batterifrånkopplingar med åtföljande adaptionsrepor för att prestera OK är att betrakta som felaktiga.

    Allt kan sammanfattas i följande, ni som åker T5, T7 eller T8, fan, kör som folk o gör era normala fullgasrepor i samband med t.ex. omkörningar eller övrig muskelbrytning, o allt är o förblir OK. Lossa för f-n inte batteriet i onödan. Värre än så är det inte.
    Jag som har rödmarkerat, källa http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 773#621773

    Har ALDRIG kört en adaption under alla mina programbyten som har blivit rätt så många
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120
    Rent generellt skulle jag vilja påstå att adaption inte har samma effekt (om någon) i en T7/T8-bil. I en T5 däremot finns det faktiskt bra anledningar till att adaptera:

    I en T5 så bestäms max effekt av laddtrycket. För att uppnå rätt maxladd krävs att datorn vet vilken pulsbredd magnetventilen skall ha för att uppnå det trycket. Trycket beror på flera faktorer (yttre), men för att datorn skall ha ett hum om var rätt "härad" är så kan man hjälpa den på vägen med en adaption.
    En o-adapterad bil kan få problem med laddspärren vid plötslig maxgas (typ omkörning) eftersom datorn inte riktigt vet var max är och slänger på för mycket på magnetventilen varvid laddet skenar något och man kör in i laddspärren. Gasar man försiktigt upp till maxgas brukar det sällan hända att man slår i spärren om man inte har en kass magnetventil.
    Vid adaptionen (som sker på maxgas, och tiden mellan 2750 och 3250 varv skall ta så lång tid som möjligt) så lär sig datorn vid vilken pulsbredd på magnetventilen rätt maxladd enligt programmet uppnås genom att prova sig fram lite.
    Samma effekt kan naturligtvis uppnås genom helt normal körning, men det krävs fullgas under en stund för att programmet skall lära sig var max är. En "gubbkörd" bil brukar ha just det problemet att de går bra tills man stämplar varvid laddet skenar och den slår i laddspärren. Programmet har ju aldrig fått möjlighet att testa var övre gränsen är!
    Det finns ju myter om att bilen går _mycket_ bättre efter en adaption, men det skulle jag vilja påstå vara just en myt eftersom mer maxladd än vad programmet begärt aldrig kommer uppnås men adaptionen kommer göra att maxladdet uppnås snabbare (eftersom datorn på förhand vet vid vilken pulsbredd på magnetventilen rätt laddtryck uppnås och mindre "svajj" behövs för att prova sig fram dit) men så vansinnigt stora skillnader skall det inte behöva bli.

    Vad gäller trådskaparens fråga om lämpliga åtgärder vid start så är det väl att ta det försiktigt tills tryckarna slutat ticka. Ibland kan det ta tid och en lite sträcka körd (räcker inte med tomgång) för att tryckarna skall fyllas och sluta väsnas. Under denna tid är väl inte några större belastningar att rekommendera
    Ett öga på oljetryckslampan kan väl också vara bra så man vet att rätt tryck uppnåtts.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    759
    Medlem#
    7159
    Varför ska man undvika att bryta strömmen då?
    va ju någon i tråden som hävdade att det inte va så bra?

    Hur gör ni när ni ställer av era bilar då? min har stått utan batteri nu...

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120
    Är inga problem att hänga av strömmen. Den kommer kanske att dra lite mer soppa de första milen, men det rättar till sig (eftersom den kommer gå på "standard-mappen" innan den fattar hur denna bil ligger till). Annars är väl det största problemet att man måste programmera in radiostationerna igen det största problemet

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    så nu e bilen änn en gång på vägen.
    tyckte den tickade mkt när vi startade upp den, men nu låter den inget. lugn o fin köring de första 3milen. (inte för att ja buskörde efter de.. )

    en annan sak jag kom att tänka på. har ng900 ingen symbol för oljetryck? eller liknade? varnas man genom sid:en?
    tyckte inte att ja hittade nån symbol som liknade den lilla oljeflaskan.
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    759
    Medlem#
    7159
    Citat Ursprungligen postat av dirty_rider
    så nu e bilen änn en gång på vägen.
    tyckte den tickade mkt när vi startade upp den, men nu låter den inget. lugn o fin köring de första 3milen. (inte för att ja buskörde efter de.. )

    en annan sak jag kom att tänka på. har ng900 ingen symbol för oljetryck? eller liknade? varnas man genom sid:en?
    tyckte inte att ja hittade nån symbol som liknade den lilla oljeflaskan.
    den ska ju tändas med tändningen på...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Storebro
    Inlägg
    30
    Nu är ni väl ute och cyklar...Bilen i fråga är en:ng900 2,3 -95, den har Motronic styrsystem, ej Trionic.
    SAAB 900 coupé 2,0i/130hk-96 22000 mil (BMWn), SAAB 9000 CSE 2,3T/200hk aut -96 23500 mil (Lilla Blå), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 34500 mil (Norrbottensbil) (TjutLaila), SAAB 9000 CS 2,0i/130 -92 29500 mil (Semesterbilen) (Laban), SAAB 9-3 SS 2.0T Biopower 175/200 aut -10 16000 mil (Pilotpaket) (Ylva)

Liknande ämnen

  1. Motorn dör ibland efter uppstart 9000 2.0t -96
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 10:54
  2. OG900 Turbo -85 Varför går den fett efter uppstart?
    Av Stefan W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 12:05
  3. uppstart efter turbobyte, nåt att tänka på?
    Av natanoy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 14:23
  4. ng 900 2.0i -94 uppstart efter långvila
    Av Jonas k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •