Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Att bara byta kamkedja?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Att bara byta kamkedja?

    Jag tycker min bil låter lite väl mycket fråm kamkedjan nu, och ska så småningom göra en helrenovering. Som fattig student har jag dock för tillfället inte så mycket pengar.

    Att bara dra runt en ny kedja, är det ett stort projekt? Är det något som håller över sommaren, så jag kan påbörja renoveringen i vinter?
    Eller kan man helt enkelt spänna den befintliga kedjan?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Kedjan spänns automatiskt, man kan dock mäta på spännaren hur mycket den är ute och på så vis veta om/när det är dags för byte.

    Om man endast drar runt en ny kedja på befintliga drev så är risken att den nya kedjan slits väldigt fort och börjar rassla igen efter en ganska kort tid, men en sommar borde det klara sig, om du inte kör jorden runt eller så.

    En komplett sats är dock inte så väldigt dyr, kostar 1690kr på Speedparts och om du sedan är STCS-medlem så får du en bra rabatt på det priset. En öppen nitbar kedja kostar 410kr. Fast det kanske känns bättre att göra det "riktiga" bytet i och med helrenoveringen när ändå motorn är ur, förenklar ju en hel del när man skall ha lös nedre kamdrev t ex.

    MVH

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    681
    Passar inte satsen som saab säljer till 9-5 för 700 kr?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

Liknande ämnen

  1. Byta kamkedja? OG9-5
    Av bluerider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 23:43
  2. 23 000 sek för att byta kamkedja mm på 9-5 2,0t
    Av grewen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •