Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ändring av slaglängd??

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Ändring av slaglängd??

    Vad är ett prisvärt alternativ...eller det kanske inte är¨någon bra idé i en kortmotor. Tänkte nämligen öka från 2.3 någon dag till så mycket det går. Tänkte såklart borra oxå...men slaglängden borde göra sitt.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Ändring av slaglängd??

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Vad är ett prisvärt alternativ...eller det kanske inte är¨någon bra idé i en kortmotor. Tänkte nämligen öka från 2.3 någon dag till så mycket det går. Tänkte såklart borra oxå...men slaglängden borde göra sitt.
    Att öka slaglängden är givetvis möjligt, så länge man få plats med veven och stakarna i vevhuset. Men det kan kräva en specialvev då 2,3-veven ju är den största SAAB själva gör. Vet att det ska finnas nån som tar fram specialvevar med mer slag än original som används i viss racing, rallycross har jag för mig.

    Men egentligen är det ändå ingen bra väg att gå därför att man normalt på trimmade motorer helst vill hålla nere slaget i förhållande till borret, för att få en rappare och varvvilligare motor m.m.

    Ska strokning, alltså mer eller mindre radikalt öka slaglängden, vara aktuellt så brukar det nästan alltid handla om att man har särskilda krav, t ex låst av regler så att t ex. slagökning är enda alternativet.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Du får tänka i varje fall att din förbrännigkammaren ska upp i volym, också !!! Turbo gillar inte stor komp förhållande!
    Att ha strockad vev har jag haft ( volvo) och de gjordes så att man la på svets på en sidan av veven och sen slipat/svarvad till dom lagrar som man hade.
    Tony skrev om egenskaper och så är de bara.

    Om du skulle absolut ha större ”slag” kan du ringa bil mek verstad och fråga om veven eller ringa Sten Parner från Motala ( volvo fantast egen firma finns på nätet) han kan leda dig till rätt firma för att få problemet löst.Han sålde såna till folket en gång i tiden.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Att köra med extrema borr eller slag är generellt ingen bra lösning. Med ökad borrning så riskerar man att få cylinderväggar som flexar såvida man inte fodrar om blocket och det är dyrt. Ökad borrning är dessutom mest meningsfullt då man kan utnyttja det genom att montera större ventiler, och man får inte i så mycket större ventiler i en Saab motor såvida man inte excenterborrar hålen för ventilstyrningar och ventiltryckare och detta är ju knappast lönt på en gatmotor (annat kan det ju vara med tävlingsmotorer då varje sista hk har betydelse).

    Ökar man slaglängden så sjunker motorns maximala varvtal med motsvarande mängd. I vissa fall kan det förvisso vara fördelaktigt att ta ut effekten på lägre varvtal men då måste man ju i första hand ha en växellåda som tål det högre momentet. Man har på en motor också en given deckhöjd, så ökar man slaget så måste vevstaken göras kortare relativt slaget. Detta innebär högre belastning på ex. cylinderväggar och andra delar vilket man helst vill slippa ifrån.

    Det bästa är att använda en väl avvägt storlek hos borr såväl som slag hos en given motor. Det är sällan man hittar den bästa lösningen i något extremt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Tack för kommentarerna, de är guld värda.

    Är inne på plaenringsstadiet ännu. Lika bra att ha vägen man ska gå utastakad redan från början.

    Har planer på att bygga en lite extremare bil(läs 9000) med saabmotor fast driving på det bakre hjulparet...så vi snackar ingen saablåda här.

    Men förstår jag er rätt så är det bästa att ha kvar bilen med 2.3an som den är bara förstärka med maffigare kolvar och h-profilsstakar.

    Så mera varv är vägen att gå, med vad det nu innebär i toppen, stumma tryckare och hårdare ventilfjädrar och portning.

    Bilen ska vara en gatbil dvs den ska vara godkänd som ombyggt fordon. Dock så ska den besiktigas med de 15kw/100kg som är tillåtet, men byggas för mycket starkare effektuttag.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Men förstår jag er rätt så är det bästa att ha kvar bilen med 2.3an som den är bara förstärka med maffigare kolvar och h-profilsstakar.

    Så mera varv är vägen att gå, med vad det nu innebär i toppen, stumma tryckare och hårdare ventilfjädrar och portning.
    Så mycket mera varv går det inte att ta ut från 2.3.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Mitt tips är att gå ner i cylinder volym till 2,0 istället och bygg rejält där. Då kan du varva mer och även få en jätte trevlig karaktär på motorn.
    Vill du ha en mer körbarhet på låga varv är ju 2,3 bättre men inte när de gäller att varva.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Jag har fått för mig att 2,3 verkar vara smidigast och vanligast upp till 600hk, därefter tar man en krångligare men nödvändig väg med en högvarvig 2,0?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Bättre slaglängd på slavcylinder till den 6 vxl F40 lådan.
    Av Sjöan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-02-07, 13:21
  2. Kylfläkt, temp ändring.
    Av Nurmi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 18:11
  3. saab 99 låg och ändring av utseénde
    Av graajf i forum Projekt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 14:14
  4. Slaglängd och borr B202?
    Av zovix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 03:27
  5. Ändring av styrprogram vid service????
    Av basse82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-12, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •