Tja !
Tänkte göra det nu i helgen o vet på ett "ungefär" hur man gör ..
Undrar bara ifall det finns något som man bör tänka på eller liknande inför detta ...
Tja !
Tänkte göra det nu i helgen o vet på ett "ungefär" hur man gör ..
Undrar bara ifall det finns något som man bör tänka på eller liknande inför detta ...
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
se till att bilen står stadigt på domkraften/pallbockarna..
Näe, men det är inget strul alls Patrik. 2 bultar som håller varje ok. strl M18 om jag inte minns helt fel Använd gärna kopparpasta bakom beläggen..
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
Dåså ... fram med pallbockarna o bara att köra på ...Ursprungligen postat av 9-3 Mike
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
En stor polygrip kan vara till hjälp när du ska pressa tillbaka kovlarna i oken för att få plats med dom nya... blev det greenstuff eller std klotsar?
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
Eftersom jag inte kör mycket "bankörning" o jag är nöjd med mina org. så får det bli orginal igen ..Ursprungligen postat av 9-3 Mike
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
Det står i WIS hur man skall göra
Japp .. men ville bara höra med "stcs folket" ifall det fanns några "mystiska" konstigheter kring detta .. typiskt mig ...Ursprungligen postat av Psycho Dave
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
haha..... onödigt försiktig... det är inte Nasa teknik..Ursprungligen postat av prmkonsult
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
PRM -> Du skulle matcha bromsarna efter bilens prestanda tycker jag, åtminstonde nya belägg tex Tarox, EBC eller liknande.
Du kan ju inte motorbromsa heller så bra bromsar behövs med din bils prestanda.
Gixxer 1000 @ 180 hk
SAAB 9-5 2.0 lpt
Du har kanske inte provat några andra.. då är det svårt att förstå skillnaden... lyssna på Switch...Ursprungligen postat av prmkonsult
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
Nja, det är väl bra att det frågas så mycket som möjligt? Alltid är det någon som läser och lär sig något. Inte alla som har tillgång till WIS heller...Ursprungligen postat av 9-3 Mike
9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
Spakar numera en Toyota
Min bil gör ju 220+ km/h orginal och mig veterligen så tar det lika mycket på bromsarna att bromsa från 220 --> 0 oavsett om man har trimmat eller inte. Så om man inte har tänkt köra bana så kan jag inte se vad som motiverar ett bromsbyte bara för att man trimmar.Ursprungligen postat av Switch
Automatlåda vs. manuell. Dvs. Ej motorbroms vs. motorbromsUrsprungligen postat av Psycho Dave
Det kan vara bra med bromsar som tar även om man inte kör 220km/t.
Men om det är som du säger då kan man väl ha kvar orginalchassie oxå (bara man åker rakt fram och inte svänger).
Gixxer 1000 @ 180 hk
SAAB 9-5 2.0 lpt
Nej inte skall du demontera hela oken!
det räcker med att lossa plastskydden till gummistrutarna som glidpinnarna sitter i, för att komma åt pinnarna med 7mm insex.
Nu är det bara att lossa oket utan bygeln.
Rengör ordentligt och smörj in med kopparpasta eller likn på anläggningsytorna på bygeln.
Dock inte lika mycket som bosse bildoktorn.
Lycka till!
9-3Mike > Det är detta jag menar , alltid finns det någon som har en "annan" variant på hur ett jobb "kan" utföras , om det lika bra resultat ..Ursprungligen postat av Rickard
Enligt WIS'n så skall tydligen en del prylar lossas bort , men enligt dig Rickard så är fallet inte så ... ska man inte ta bort "kolven" o sen klammern för att sen lyfta bort bromsoket , eller räcker det bara att "lossa" på glidpinnarna .. ??
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
Det går alldeles utmärkt att motorbromsa med Sentroniclåda...Ursprungligen postat av Switch
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
japp ...Ursprungligen postat av KK
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
Köp en Haynes: av med hjul, av med fjäder som låser yttre belägget, lossa plastskydden (dammskydden) bak på oket, lossa de 2 styrpinnarna med 7mm insex, lossa oket(INTE monteringskonsol som sitter med gissningsvis 14mm mutter). Kläm in kolven i oket m.h.a polygrip eller lämpligt verktyg, sätt nya yttre belägget i monteringskonsolen och det andra kläms in i kolven på oket. Montera i omvänd ordning.
Klart, fixar man på under 1h(inkl lossa hulet för hand med handverktyg) för bägge sidorna.
Var sparsam med kopparpastan, bara på anliggningsytorna, ingen annanstans. Kopparpastan drar bara åt sig en massa skit o onödig smuts annars. Rent o torrt är bästa förebyggandet.
Lycka till...
Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)
Vad händer om jag "struntar" i kopparpastan ??
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
Ingenting, lättare att byta nästa gång.Ursprungligen postat av prmkonsult
Vägrar använda kopparpasta runt bromsarna, gjort så i många många år.
Men gör rent alla ytor, ta gärna en fil och putsa bort det sista på glidytorna så att allt löper "fritt".
/Roger
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.