Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 87

Ämne: Speciell 9k continues

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Speciell 9k continues

    Hej tänkte berätta en liten historia om min 9000 cse 95a

    Men allt började så.Fik min körkort tillbaka sommar 2006 och tanken var att köpa nissan 200 s13/14 karos.
    Men de blev inget av de, hitade inget dena sommare för runt 40-50K som var dyglig för min smak Men sneglade lite på min väns 9k jubeleum model hmm 200hp familje bil och trycket finns i den full utrustad okså
    Så den blev en sån okså fast en cse 95a och hämtade den nästan vid Norska gränsen hehe
    I alla fall bilen var inköpt den var sänkt 40/40 med 16 tumare alu fälg, och aero chip
    Plus 2,5 avgas system äfter kat de allt som var gjort på den

    Men vist 25hp extra heh inte dåligt men vad visste jag om saab och gr25or och den chip visst låter gott haha
    Märkte senare att den dag för nån secund när man varvade 1an in med 2an and all swich of som allt var död för nån sec sen bang fullfart igen
    . Började tänka WTF jag kan inte ha de så och börjde gräva online hitta lösningar.
    Samtidigt bilen fick sin första uppdate Broms skivor för dom som satt var inte mycke kvar av när jag köpte bilen, snarare katastrof plus de lät från vänstra fram hjul som att klosar var finito med skivor

    När jag skulle byta skivor själv runt om med hjälp av farsa, 2 går snabare en 1. Märkte att navet på vänster sidavar var skev och de var ett spår rakt genom skyddet för broms skiva LOL Undra inte på vad var de va som lät, fick fiksa annan nav sen på med br skivor skilnaden märktes direkt och fan mycke rost under men inte utvändigt. Hoppas fiksa de denna året :P

    Illafal körde så till december samma år då gick pakning haha de var inte så kull att köra och fylla på kylavetska konstant så bilen stäldes av Hittade en garage från en man på jobbet men de var kalt i den tänkte att jag skulle göra de själv äfter en hell dell läsande och infarmation och plockande pilande på bilens karos och en vecka sjuka fick sätta stop för allt.

    2007 Samlade mer verktyg och grejer och tiden gick och gick.
    Blev en alu dump valve från nån UK firma, motor bussningar som blev monterade.
    Bärarmsbussning,Fäste växellåda som ej ännu monterade.


    Tiden gick nästan sommar och bilen står isär plockat och jag har inte rört inte en enda skruv/bult på motor.
    De mesta e inköpt sotning sats mm.. , even universal intecoler köptes in men aldrig blev monterad.
    Den jag var sugen på som e bolt on var typ på 8k såna pengar hade inte jag heh när motor skulle fiksas
    Men shit va biligt de e hos EXD hehe bara om jag viste de innan nu vett jag de i allafall.
    Här e en bild på den med nya dempare bak som ska bytas nån dag hoppas snart

    Lite mera undersökning runt grenröret fattade jag om jag ska göra de här med begränsade verktyg kan de gå illa de var mycke rost på bultar risk att dem går av i en garage med knapast nåt riktig verktyg låter illa.
    SÅ med alla grejer i handen sökte runt för pris för toppacknings byte. Till slut hittade Johnas på JTech Performance som hjälpte mig till finn pris mm... Stor tack till dig mannen plus bilen fick lite uppdateringar meda den var där plant top med steg 1 för sce aero ecu fick lämna bilen.
    Hur mycke topen plandes de vet bara han men vilken ljud från motor nu känner direkt hur de drar i väg på låga var och up. Så fronten på bilen sates ihåp plus påtsande av den rost framme så got jag kunde och målats/ lackande i sista minut bilen blev klar. Så jag åkte dit på vinter sylor dit med en vän asap var klar 1 time innan avfärden och en till update komm på bilen gröna klosar fram
    Medans bilen var i hans händer bestälde jag nya fälgar med däck för finn pris okså och besiktning tid var bokat. Nån vecka eller 2 bilen hämtades var kull att ha den tillbaka perfect fungerande för uttom svajande lad tryck men jag kunde leva med de plus de ladade på 4,5an 1,3 bar


    Nya fälgar åkte på så var de daks att besikta bilen allt gick väll för uttom prick på rutan och sprukna Lagerstöd som ska butas snart så möjligt
    Sen märkte äfter besiktning att de låter konstigt höger bak hmm bak fjäder siter snet
    Lufte bilen trode den var sönder men de verkar inte så rättade till den och körde så.
    Vist de lät ibland men jag vet i fan vad e fellet ska ta tag i de denna året om jag hittar lift eller lokal.
    I slutet av 2007 riban börja höjas. Köpte nya broms ok bak och listen längst dörar för mina e kasa ännu en gång lite rost där listerna sitter. Listen släper ARRGG FAN de någ daks att blestra hella bilen



    2008 NYA TAG

    Har handlat in lite grejer under vinter som aero turbo, turbo slangar, tryck klocka 0,6 grt måste bara byga ny fäste till WG
    Stor tack till er alla som har sålt och skickat grejer så snabt .
    Har even bestäld 3 tums hellavägen med race kat som ska hämtas i slutet av månaden när lönen kommer

    lite bilder okså de som ska på nån dag. Giving up dosent exist for me just place and tools that missing.



    De komm igår perfect


    För övrigt bilen ser utt så i daks läge lite skitig på bilden


    Målet denna år fiksa bilen så de låter inget illa i chassi och går som klocka. Montera på nåt sätt allt jag har i händerna
    De som inhandlat och kanske kommer att köpas att nå 290hp efter besiktning så klart
    Plus utveckla sin egen kjolpaket som ingen annan har och ska inte likna sina bröder och systrar
    Allt ska va i glas fiber, aerodynomik e i fokus, inga onödiga håll eller nåt sånt. Ska försöka göra den stillig bad boy mindre luft motstånd and less draft

    Plus sugen att göra de okså på bilen


    [Koni dämpare fram] [ ]
    [Fjäderbensstag fram o bak] [ ]
    [RS speglar] [ ]
    [Tona rutorna bak]
    [x]
    [lacka om bilen ] [ ]
    [Gröna spridare] [ ]
    [Spec copling] [ ]
    [3 bars sensor] [ ]
    [new ecu] [x]


    Om nån kan hjälpa göra nåt på bilen som turbo byte i trakten eller garage från börja med, uppskatas varmt de bara pm me

    Har stält på bilen men snart körförbud sen 1april like a joke
    Besiktning 7april och har bokat tid för att byta ruta den 31mars

    En problem komm upp när glas mästarn skikat på rutan som ska bytas.
    De var en del rost i kanten som bör fiksas svetsas innan han byter ruta
    Har inget i mina händer svets hmm var i från och om jag mins sen 8,9an hur man gör eee så jag e in deap shit .
    Han har förklarat hur jag ska bära mig åt för att ta utt ruta. Så om de nån i närheten (Kronoberg) som har lokal garage, svets mm... hör av er om ni sugna på att hjälpa.
    Jag ingen sån som rullar tummar och låtar andra göra allt
    I allafal projekten rullar på när vädret och tid till låter.

    Mvh Andrej Made in CCCP
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Synd med rutramen, jag kan nästan lova att det är värre än vad det ser ut med. Min rutram såg helt okay ut, men sen började det läcka in vatten i kupen.
    När jag tog väck plastbiten som följer rutans nedre kant så var det stora rosthål.. Men med lite svetsning och kapning blev det rätt fint till slut

    Hoppas det är okay med en länk på hur min såg ut..
    Före: http://72.29.92.243/~davidf/aerobild...20-%200032.JPG
    Efter: http://72.29.92.243/~davidf/aerobild...g/SV500051.JPG
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Synd med rutramen, jag kan nästan lova att det är värre än vad det ser ut med. Min rutram såg helt okay ut, men sen började det läcka in vatten i kupen.
    När jag tog väck plastbiten som följer rutans nedre kant så var det stora rosthål.. Men med lite svetsning och kapning blev det rätt fint till slut

    Hoppas det är okay med en länk på hur min såg ut..
    Före: http://72.29.92.243/~davidf/aerobild...20-%200032.JPG
    Efter: http://72.29.92.243/~davidf/aerobild...g/SV500051.JPG

    Hej frostyman nu vågar jag inte plocka veck min hehe
    men måste göras endå och snygt jobbat med din rost problem . De börjar klia i fingrarna men tyvärr inget garage
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Var utte idag och kolat lite fasen va kalt de e idag.

    Har förståt att måste köpa ekonomiplåt för att laga skadan vid ruta.
    Har sät mekonomen hade såna rep satser runt karoset men ej just där
    Kanske köpa nån bit billig och klipa böja och svetsa in där ?

    Sen slipa och spackla med 2 komponent spackel eller?
    Eller glas fiber vilken e bäst ?

    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Haha LAFMFAF Skulle åka till stan och köpa lite rep plåt till saaben.
    Nu forden med problem gick inte köra den. Så fårt man la i växel kört 5 meter börja bilen hacka och skaka i hella shacie. Hopade utt kolade i motor rumet hella motor dansade fint över hella motor rumet LOL, de var bara parkera and inse life is fare for some. Anar de elektronisk fell där men orkar inte just nu imoron nya tag. Daks gå jobba ffs
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    LOL, OMG, LAFMFAF, WTF tror jag att jag såg minst 5ggr på 3 inlägg

    Starkt jobbat

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    LOL, OMG, LAFMFAF, WTF tror jag att jag såg minst 5ggr på 3 inlägg

    Starkt jobbat
    LOL heh ibland man e tröt på alla måtgångar. Så istället jag skrattar ut de vad ska man göra annars. Life is a biatch some time lol
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Nu bilen e besiktat utan några anmarkningar

    Rosten vid rutan e fiksat plus ny vind ruta samt nya bussningar i bärarmen
    Kommer senare med bilder och hur de gick till. Helt uttmatat just nu efter 3 dagar mekande och hjärn spikar
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Var utte idag och kolat lite fasen va kalt de e idag.

    Har förståt att måste köpa ekonomiplåt för att laga skadan vid ruta.
    Har sät mekonomen hade såna rep satser runt karoset men ej just där
    Kanske köpa nån bit billig och klipa böja och svetsa in där ?

    Sen slipa och spackla med 2 komponent spackel eller?
    Eller glas fiber vilken e bäst ?

    har du bilen står ute ordna garage till den om du vill bevara den utan att den rostar bort mvh
    saab 900 den sista riktiga saaben

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    har du bilen står ute ordna garage till den om du vill bevara den utan att den rostar bort mvh
    Bilen var i allmen varm garage över vinter. När jag stälde på den och tog den hem komm de snö . Annars de fins inte nån garage där jag bor. Sålänge man känner nån som kan låna en plats - står bilen ute
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Tänkte uppdatera lite de som hänt föra helg:

    På fredag hämtade bilen från folksam auto från rost lagning och vind rute byte. Var nöjd med deras jobb och kändes skönt med ny fram ruta hehe
    Körde direkt till en garage som jag fick va under helg och meka i med fram vagnen för att byta lagerstöd mm..
    På fredag plockades ner ena bärarmen för undersökning och vad som behövs göras med sprucken krängstag och lite borrning i bussningar
    På lördag handlades in liten gasol som kom till stor nytta och 2st nya krängstag samt på kvällen kom på hur man pressar ihop lagerstöd med nya bussningar
    På söndags allt bytes och skruvats på plats förutom växellåda bussning ena bulten ville inte släpa och hatten på den börja slitas så jag lätt de va for now var ganska tröt också
    Måndag bilen klarar besiktning utan problem besiktning manen sa jag kan inte hitta några fel på den tyvärr efter jag frågat honom hehe

    lite bilder
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Avgassystem har kommit jt3 med 4 på slutet. plus nya tändstift med olje filter. Ska hämtas ut imån men tänker vilken olja ska man köra på.
    Kör just nu på mobil 1 den bästa som rekommenderas men hört och läst att castrol e bätre men dyrare
    Jag får 5 liter under 500 lap Mobil 1 men Castrol över 700 ,sponsor har inte castrol

    Kanske ska byta turbo nu om jag kommer ha råd med ny ecu och en slang till turbo stål ompunnen plus vilke olja att köra på. Mycke uttgifter denna månad så vet i fasen men avgassystem ska på kanske intercoller också
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    Mobil / Castrol handlar nog mest om smak sak där iaf om man frågar mig... kör själv med mobil då vi har de på jobbet ....
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Har hemtat avgassystem plus fiksade ny stålompunen slang till turbo här om dan i stan. Har bestämt mig att ska köra vidare på Mobil 1 supersyn... 0-w40 får de ganska billigt. Har bestält new ecu okså blir typ steg 3,5 till sce eller aero steg 1 så länge
    Undrar okså om jag ska tänka/göra nåt specielt vid turbo bytte ?


    Mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Vid turbobyte, var nog med att låta olja och liknande rinna ur innan du plockar loss den nuvarande helt för att slippa stänk i halva motorutrymmet, använd en hink, spann eller dylikt och håll under turbon medans du lättar på anslutningarna så att den får rinna av sig riktigt.

    Sen är det väl att se till att du inte har sönder anslutningar osv man vet aldrig när man kan behöva extra vatten/olje ledningar.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Som du ser i min tråd här så har jag liknande rostangrepp runt rutan som du (dock inte lika mycket ser det ut som).
    Tog du det på försäkringen bara eller hur fixade du din ?

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Synd med rutramen, jag kan nästan lova att det är värre än vad det ser ut med. Min rutram såg helt okay ut, men sen började det läcka in vatten i kupen.
    När jag tog väck plastbiten som följer rutans nedre kant så var det stora rosthål.. Men med lite svetsning och kapning blev det rätt fint till slut

    Hoppas det är okay med en länk på hur min såg ut..
    Före: http://72.29.92.243/~davidf/aerobild...20-%200032.JPG
    Efter: http://72.29.92.243/~davidf/aerobild...g/SV500051.JPG
    Snyggt jobbat måste jag säga !!
    Mvh Timmy

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Som du ser i min tråd här så har jag liknande rostangrepp runt rutan som du (dock inte lika mycket ser det ut som).
    Tog du det på försäkringen bara eller hur fixade du din ?

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Synd med rutramen, jag kan nästan lova att det är värre än vad det ser ut med. Min rutram såg helt okay ut, men sen började det läcka in vatten i kupen.
    När jag tog väck plastbiten som följer rutans nedre kant så var det stora rosthål.. Men med lite svetsning och kapning blev det rätt fint till slut

    Hoppas det är okay med en länk på hur min såg ut..
    Före: http://72.29.92.243/~davidf/aerobild...20-%200032.JPG
    Efter: http://72.29.92.243/~davidf/aerobild...g/SV500051.JPG
    Snyggt jobbat måste jag säga !!
    Hej Brandten folksam auto fiksade rosten runt rutan innan dem bytte den gick på 1500 rost lagning. Hade okså lite runt vindrute tarka motor under plasten dem fiksade de okså
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Vid turbobyte, var nog med att låta olja och liknande rinna ur innan du plockar loss den nuvarande helt för att slippa stänk i halva motorutrymmet, använd en hink, spann eller dylikt och håll under turbon medans du lättar på anslutningarna så att den får rinna av sig riktigt.

    Sen är det väl att se till att du inte har sönder anslutningar osv man vet aldrig när man kan behöva extra vatten/olje ledningar.
    Tack för tipset Hedley ska göra de när jag finer tid
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Uppdate

    Har pilat på turbo och tömt motor på vätska. Så turbo sitter bara nu på down pipen. Planer för idag e ta fram vinkel slip och skära av bultar på gamla avgassystem och montera ny turbo på plats och eventuellt montera nya avgassystem . Få se hur lång jag hinner i dag allt kommer hända på parkering där jag bor

    Plus ska gå hämta nya ecu som har kommit

    Mvh Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Var nys en sväng förbi jobbet och avslutade ny fäste till forge klocka eller snarare shust reparatör som gjorde resten stor tack till han

    Hämtade lite saker som kom från maptune och speed part, dacks dra till växjö och moda 2 slangar till turbo

    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

Liknande ämnen

  1. En speciell SAAB
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 12:48
  2. Speciell Usa-front Saab 9-5?
    Av Turbo X i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 21:04
  3. Svar: 142
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 00:42
  4. En speciell dag :)
    Av Judge i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 18:12
  5. Köpt en speciell 900 aero -84
    Av Pershav i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •