Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Uppstart av motor, går som en diesel samt "tickar"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363

    Uppstart av motor, går som en diesel samt "tickar"

    Hej!

    Har ikväll startat upp min 9-5:a efter motorbytet.

    Bakgrund: Motor B235R Vad som är gjort då är att den är renoverad med nya lager, tätningar, kamkedja, Smidda kolvar (Standard dimension) osv.

    Jag köpte under tiden även en ny mjukvara av en privat person, de ska vara Nordic steg 3.

    I tisdags lämnade jag i väg bilen till en liten firma i byn, som skulle gifta in den nya boxen, killen som påstog sig kunna Tech 2:an va sjuk, och killen som jobba fick guidning via telefonen hur han skulle gå tillväga, och till svar fick jag att han "trodde" att han gjort rätt....

    Så idag så startade jag upp den:
    nu då när jag startade bilen, så körde jag först på starten utan utan DI inkopplad för att få upp oljetryck. Efter de så startar jag upp bilen, och genast går den mkt knepigt, den dör i ett par omgångar och sen när den väl är igång så går den liksom tungt, hackar och låter ungefär som en diesel motor. Jag låter motorn vara igång och efter en timma så tystnar den och går helt normalt, men efter några minuter så börjar den beté sig knepigt igen då den dog ett par ggr, jag startar upp den och den går som från början igen, som en diesel med ett dovt tickande, och att den går helt enkelt ojämt.

    Så min fråga, vad är de som kan göra att den gör så här, kan de vara något strul med programet, har firman i byn klantat sig? lr får den inte bränsle, kan de va pumpen? På en gammal bil hade man genast kollat tändningen så att den stog rätt....de är liksom samma symptom, så kan de vara något tändnings problem? lr är de kolvslammer då de är standard dimmension?

    Är de Tech 2 som gäller?

    snälla hjälp mig!

    //Mvh Daniel
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    En liten kommentar till att börja med. Så här "körde jag först på starten utan utan DI inkopplad för att få upp oljetryck" ska man undvika att göra då du får ut en massa bränsle i grenrör och katalysator. På en Trionic 7 motor kan du helt enkelt trycka gaspedalen i botten och köra motorn på startmotorn istället, då kopplar styrsystemet ur insprutningsventilerna.

    När det gäller problemet; eftersom motorn gick att starta så har de lyckats gifta in boxen. Me är du säker på att styrboxen har lämplig programvara till din hårdvara? Med Nordics steg tre så byts ju normalt lite hårdvara, då specifikt tänker jag på bränsletrycksregulatorn vilken höjer bränsletrycket till 3,5 bar. Kör du med original tryckregulator tillsammans med ett program anpassat för en 3,5 bars tryckregulator så kommer motorn gå mycket illa då den får för lite bränsle.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    okey de va märkliget vad olika alla säger ang köra på starten, men gjort är gjort! Aa om boxen är den de ska vara vet jag ju inte utan jag fick lita på killen som sålde den, och hårdvaran överensstämmer med den som Nordic rekommenderar! Med andra ord 3,5bar btr, bättre luftfilter (Insatts). de som skilljer är att jag har 3" Twinpipe med race katt, och nordic rekommendera 2,5 system med racekatt...
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Inga läck någonstans? Kan få lustiga ljud.. har själv provat.. Kopplat alla slangar rätt?
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Anledningen till att man ska bryta soppan och inte tändningen då man kör runt motor på startmotorn av någon anledning är för att oförbränt bränsle som kommer ut i grenröret kan skada katalysatorn om det fattar eld. Kan ju vara bra att tänka på i framtiden.

    Angående tändning, så ska motorn på tomgång gå med tomgångständning. Gasar du på motorn så byts till normaltändning. Med tomgångständning så ska förtändningen ligga på 10 grader före övre dödläge och om motorvarvtalet sjunker så ökas förtändningen med upp till 10 grader. Fungerar styrboxen, DI kassetten och vevlägesgivaren som den ska så ska tändningen bli rätt.

    Insprutad bränslemängd beräknas utifrån luftmassa per förbränning vilket räknas fram via luftmassmätaren och vevlägesgivaren. Detta kompenseras sedan av ett flertal faktorer, ex. kylvätsketemperaturen då motorn inte blivit varm ännu.

    Det bästa i den här situationen är att kolla upp bilen med Tech II så man kan få någon idé om vad som är fel. Då kan man kolla upp vevaxelgivaren, luftmassan per förbränning, inloppsluftmassa, adaptionsfaktorer mm för att få någon idé om vad som kan tänkas vara fel.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Aa de låter ju helt klart rimligt, värt att tänka på i framtien som sagt!

    Och inga som hälst läckage, utan de verkar funka helt ok, slangarna sitter på rätt plats då allt va noga uppmärkt, har även haft en annan 9-5:a att kika på mellan varven såatt de är rätt, och de verkar som så!

    De får helt enkelt bli Tech 2.
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  7. #7

    DI

    Brukar köra startmotorn med DI urkopplad vid olje/filterbyte för att få upp trycket.
    Vid utebliven triggersignal sker bränsleavstängning. ( Spridarna öppnar ej )

    Kanske en önödig åtgärd, men enkel att utföra.

    mvh
    loca

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    117
    Hej!
    det måste väl vara smidigare att fylla 2 dl olja i filtret innan man skruvar dit det, min oljelampa har aldrig tänds sig efter oljebyte.
    // Jens

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    aa vad i hela friden ska man nu göra då för att spridarna inte ska kopplas in, ska den förbannade DI:n vara in lr urkopplad????

    Iom att alla säger olika så börjar man ju undra...
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Citat Ursprungligen postat av Jens K
    Hej!
    det måste väl vara smidigare att fylla 2 dl olja i filtret innan man skruvar dit det, min oljelampa har aldrig tänds sig efter oljebyte.
    // Jens
    Grejjen är att man ska få upp oljetrycket, inte att bara filtret ska fyllas...Sen är de inte oljetryckslampan som lyser, utan CheckEngine!

    Men de är inte mitt oljetryck jag har problem med, utan gången på motorn!
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  11. #11
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Performance
    aa vad i hela friden ska man nu göra då för att spridarna inte ska kopplas in, ska den förbannade DI:n vara in lr urkopplad????

    Iom att alla säger olika så börjar man ju undra...
    Urkopplad.

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Vid utebliven triggersignal sker bränsleavstängning. ( Spridarna öppnar ej )
    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    [quote=TD04]
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Performance
    aa vad i hela friden ska man nu göra då för att spridarna inte ska kopplas in, ska den förbannade DI:n vara in lr urkopplad????

    Iom att alla säger olika så börjar man ju undra...
    Urkopplad.

    Citat Ursprungligen postat av "lars-ove.carlsson":2ucx7pdm
    Vid utebliven triggersignal sker bränsleavstängning. ( Spridarna öppnar ej )
    Mvh TD04[/quote:2ucx7pdm]


    Tack!
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    [quote=Turbo_Performance]
    Citat Ursprungligen postat av "Jens K":29wo8ypk
    Hej!
    det måste väl vara smidigare att fylla 2 dl olja i filtret innan man skruvar dit det, min oljelampa har aldrig tänds sig efter oljebyte.
    // Jens
    Grejjen är att man ska få upp oljetrycket, inte att bara filtret ska fyllas...Sen är de inte oljetryckslampan som lyser, utan CheckEngine!

    Men de är inte mitt oljetryck jag har problem med, utan gången på motorn![/quote:29wo8ypk]

    Har du tänd CE så är det ju bara att åka och kolla felkoder med Tech-II , kan vara en bra start
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    [quote=Turbo_Performance]
    Citat Ursprungligen postat av "Jens K":3kqlow9l
    Hej!
    det måste väl vara smidigare att fylla 2 dl olja i filtret innan man skruvar dit det, min oljelampa har aldrig tänds sig efter oljebyte.
    // Jens
    Grejjen är att man ska få upp oljetrycket, inte att bara filtret ska fyllas...Sen är de inte oljetryckslampan som lyser, utan CheckEngine!

    Men de är inte mitt oljetryck jag har problem med, utan gången på motorn![/quote:3kqlow9l]

    Hej,
    Som jag uppfattad du har olja tryck och din gång är dålig. Man kan säga din tomgång är inte bra. ( vad händer när du varvar? )
    Låssa en spridare i taget( el kontakt) så ser du en hel del. Har liknande problem på min 94. Jo, hittat att 4-e cyl går lika bra!!( ler) alltså dålig utan spridare. Knakad på den de hjälpte inte. Har tagit startspay och hittat felet på insugspackning. Sprayar jag mkt bilen dör sprayar jag lite motor går upp i varv, så felet ligger där.

    PS! Innan har jag kollat tändstift, (byt Di) och de var inga täcken på att dom var dåliga , bytte ändå utan att de blev bättre.
    Lyser inte din CE kan inte Tech2 göra nått…. min CE lyste inte trots stor luft läcka.

    Kanske min erfarenhet( tips) har inget med din motor att göra men skriver ändå.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    [quote=Micke Turbo][quote="Turbo_Performance":1i5e41qq]
    Citat Ursprungligen postat av "Jens K":1i5e41qq
    Hej!
    det måste väl vara smidigare att fylla 2 dl olja i filtret innan man skruvar dit det, min oljelampa har aldrig tänds sig efter oljebyte.
    // Jens
    Grejjen är att man ska få upp oljetrycket, inte att bara filtret ska fyllas...Sen är de inte oljetryckslampan som lyser, utan CheckEngine!

    Men de är inte mitt oljetryck jag har problem med, utan gången på motorn![/quote:1i5e41qq]

    Har du tänd CE så är det ju bara att åka och kolla felkoder med Tech-II , kan vara en bra start[/quote:1i5e41qq]

    Jo men iom att jag är medlem i STCS där vi har ca 22030 medlemmar så började jag att fråga här, ifall de kunde vara något lätt fel. Men jag har tid nästa vecka för TECH2

    Tack.
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    [quote=George]
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Performance
    Citat Ursprungligen postat av "Jens K":3mya7sfr
    Hej!
    det måste väl vara smidigare att fylla 2 dl olja i filtret innan man skruvar dit det, min oljelampa har aldrig tänds sig efter oljebyte.
    // Jens
    Grejjen är att man ska få upp oljetrycket, inte att bara filtret ska fyllas...Sen är de inte oljetryckslampan som lyser, utan CheckEngine!

    Men de är inte mitt oljetryck jag har problem med, utan gången på motorn!
    Hej,
    Som jag uppfattad du har olja tryck och din gång är dålig. Man kan säga din tomgång är inte bra. ( vad händer när du varvar? )
    Låssa en spridare i taget( el kontakt) så ser du en hel del. Har liknande problem på min 94. Jo, hittat att 4-e cyl går lika bra!!( ler) alltså dålig utan spridare. Knakad på den de hjälpte inte. Har tagit startspay och hittat felet på insugspackning. Sprayar jag mkt bilen dör sprayar jag lite motor går upp i varv, så felet ligger där.

    PS! Innan har jag kollat tändstift, (byt Di) och de var inga täcken på att dom var dåliga , bytte ändå utan att de blev bättre.
    Lyser inte din CE kan inte Tech2 göra nått…. min CE lyste inte trots stor luft läcka.

    Kanske min erfarenhet( tips) har inget med din motor att göra men skriver ändå.

    Med vänlig hälsning
    George[/quote:3mya7sfr]

    De är helt & hållet olika de där, ibland när jag varvar upp den till ca 1000 så kan de låte helt normalt, nästa gång kan den blödra, lr helt enkelt knacka och gå riktigt illa, så man knappt vågar ha bilen igång.

    DI har jag provbytt utan resultat, Nya stift har jag i BCPR7ES 11.

    Check Engine har tydligen slocknat nu, de verkar vara lite si så där med dan funktionen, men jag ska ut och göra ett nytt försök, De är ju påsk och man har tid för att meka!

    Tack för tipsen!

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Har haft, upplevt precis som du skrev! IBLAND!!
    Prova min recept, de blir inte värre.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Citat Ursprungligen postat av George
    Har haft, upplevt precis som du skrev! IBLAND!!
    Prova min recept, de blir inte värre.

    Med vänlig hälsning
    George
    Jag har haft bort spridarna nu och gjort rent, och blåst lite med tryckluft osv, efter detta så går bilen helt OK på tomgång och tickar inget alls, men gasar jag lite så börjar den blöddra, men allt de där "tick" ljudet är helt borta.
    De där med Startgas i en t7 tror jag inte fungerar, då styrsystemet räknar bort startgasen på något vis, och då gör så att motorn går normalt ändå....har jag läst någonstans, vet inte om de stämmer men??

    Någon som kanske kan rätta mig?
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av George
    Lyser inte din CE kan inte Tech2 göra nått…. min CE lyste inte trots stor luft läcka.
    Det finns många felkoder som inte tänder CE, så en genomgång med T2 är alltid vettig att göra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av George
    Lyser inte din CE kan inte Tech2 göra nått…. min CE lyste inte trots stor luft läcka.
    Det finns många felkoder som inte tänder CE, så en genomgång med T2 är alltid vettig att göra
    Var väl det jag menade och HAR nu CE varit tänd så finns det ju lagrade felkoder att läsa ur.
    Samt andra felkoder som kanske inte triggar tänd CE.
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Biopower 2005. Bromspedalen "tickar" i låg fart
    Av frollo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 00:34
  2. "Tänka på saker" vid uppstart..
    Av StreamerGurra i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 11:19
  3. motorn "tickar"
    Av mort i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •