Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ohm fråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Gimo
    Inlägg
    13

    Ohm fråga

    Va jag förstått så är det 2Ohm på 6.5" i dörrarna och 4Ohm på högtalarna i i-panelen.

    Va händer då om jag köper nytt och alla högtalare ligger på 2 Ohm?? Funkar det ändå eller kommer det gå sönder saker??

    Funderar på byta till Infinity Kappa runt om i bilen.

    Bilen i fråga är en 93 ss -05 med 7 st högtalarsystemet.

    Tack på förhand

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    98

    Re: Ohm fråga

    Citat Ursprungligen postat av Knifen
    Va jag förstått så är det 2Ohm på 6.5" i dörrarna och 4Ohm på högtalarna i i-panelen.

    Va händer då om jag köper nytt och alla högtalare ligger på 2 Ohm?? Funkar det ändå eller kommer det gå sönder saker??

    Funderar på byta till Infinity Kappa runt om i bilen.

    Bilen i fråga är en 93 ss -05 med 7 st högtalarsystemet.

    Tack på förhand
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#speakers

    Läsa lite här kanske
    9-5 AERO SC-03
    Oldsmobile Cutlass F-85 -65

    http://www.garaget.org/saabfreaken

  3. #3

    Re: Ohm fråga

    Citat Ursprungligen postat av lidas
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#speakers

    Läsa lite här kanske
    Jag har ingen information om ljudsystemet i 9-3, eller vad som händer när man ansluter högtalare med annan impedans, på den sidan. Ni är dock välkommna i alla fall...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Att byta alla element till 2 ohm kommer att förändra hur ljudbilden blir pga. av att de element som får sänkt impedans kommer att lämna högra effekt, dvs en missanpassning.
    Om förstärkaren klarar den sänkta impedansen är en annan fråga, den går troligtvis inte sönder direkt men vad händer när du drar på fullt?

    Att gå från 4 till 2 ohm är att gå halvvägs från normalt tillstånd till en ren kortslutning!!

    Anlita en kunnig butik och gå på deras rekommendation, då ska det låta bra och fungera med garanti.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    När slutstegets utimpedans är samma som högtalarnas inimpedans är det anpassning och då får du maximal uteffekt.
    Högtalarnas impedans kommer att ligga parallellt på resp kanal och därför blir belastningen på slutsteget obetydligt större med 2 ohm-högtalare, men det är aldrig fel att först kolla upp vilken minsta utimpedans som slutsteget kan klara.
    Som nämns kommer du att få en något förändrad ljudbild och ngt högre effekt med 2 ohm.
    Detta förutsätter att originalhögtalarna har de impedansvärden som redovisas på länken (dvs 4,1 ohm, 4,8. 1,8. 3,6). Skulle det vara 20 resp 40 ohm som du nämner kommer det att bli en avsevärt större belastning på slutsteget med 2 ohm och då måste du absolut först kolla vilken minsta utimpedans slutsteget skall klara att driva annars går det sönder.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    När slutstegets utimpedans är samma som högtalarnas inimpedans är det anpassning och då får du maximal uteffekt.
    Så byggs inga slutsteg, det skulle ge halva effekten som värmeförlust i slutsteget. Effektslutsteg har normal väldigt liten utimpendans.

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Högtalarnas impedans kommer att ligga parallellt på resp kanal och därför blir belastningen på slutsteget obetydligt större med 2 ohm-högtalare,
    2 ohm i stället för 4 ohm kommer att försöka ge dubbla strömmen ut ur slutsteget. Det finns tre alternativ. Antingen klarar slutsteget detta, skyddskretsarna stänger av slutsteget eller så brinner slutsteget upp.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Gimo
    Inlägg
    13
    Det här fick jag som svar av Infinity när jag mailade och frågade dom om denna fråga.


    Good morning and thanks for your inquiry. Yes, you can certainly use the42.7i with your 4 ohm system. If you are using them with your factorysystem, most factory head units operate at a 2 ohm impedance and the42.7i's impedance load will allow it to continue to output its ratedpower without experiencing any loss of output. On the other hand, ifyour system is an aftermarket system the 2 ohm nominal impedance willactually allow the systems amplifier to produce more power safelywithout creating distortion and shutting down as a result.

  8. #8

    Byta hgt

    Hejsan,

    Om du nu skall byta ut högtalarna, så är det väl lika bra att montera ett
    6.5" system kit, dvs en bas-mellan högtalare i dörren, och diskanten i instrumentpanelen. Har aldrig hört talas om att högtalarna i ett kit, har haft olika impedans, utan det brukar vara 4 Ohm.
    Om du nu skall byta ut högtalarna till i.Kappa ( som är erkänt bra högtalare), så bör du väl även byta ut huvud enheten och slutsteg?

    Du, CosmicBlue,,,,, Jag tror att du har misstagit dig på Ohm-värdet som knifen beskrev. Han skrev 2Ohm och 4Ohm, vilket är 2 och 4 Ohm.
    Inte 20 Ohm eller 40 Ohm.

    Mvh Janne
    Janne

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Gimo
    Inlägg
    13
    Har gått i dom tankebanorna med att montera ett kitt system. Men har kommit fram till att jag vill ha som orginal fast bättre
    Det me att byta huvudenhet och slutsteg går under samma ketegori

    Och ja precis som Silversurfaren säger så menade jag självklart 2 och 4 ohm och inte 20 och 40 som vissa har uppfattat det som.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Tack ska du ha för den upplysningen, jag ser att det skall vara 2 resp 4 ohm.
    Inte bra att skiva ihop det.
    ove
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45
  2. EPC Fråga
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 22:24
  3. Av-fråga
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 12:06
  4. intercooler fråga å Kedje fråga
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •