Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dumpproblem på ng900 -97

  1. #1

    Dumpproblem på ng900 -97

    Hej,

    Jag har under längre tid nu kört med speedparts hybrid-dump, men med båda sidorna öppna. I samband med att jag bytte till denna dumpen bytte jag även insugsrör och luftfilter. I början tyckte jag bara att det lär sjukt fräckt , men efter ett tag tänkte jag efter och insåg att när jag släppte lungt och försiktigt på gasen fick jag ett helt annat ljud. Jag vet inte hur jag ska beskriva det, men det lät nästan som när man bläddrar i en bok.

    Efter att ha funderat lite över detta kom jag fram till att det kanske var för att luften gick tillbaka genom turbon ist för ut genom dumpen... Kan det vara så?

    I alla fall så blev jag lite orolig och bytte tillbaka till den gamla orginaldumpen och körde en runda. Ljudet var borta, och även vid låga varv och låg hastighet på gasavdraget. När jag kom tillbaka och kikade i motorrummet kände jag att dumpen blåste ut luft vid tomgång, vilket inte heller är så bra ju Kan jag ha satt den på fel håll?

    Nu satte jag den som hybriden satt, alltså med den änden av ventilen som är närmst vacuumslangen ut mot omgivningen...

    Hoppas nån kan hjälpa mig få lite klarhet i detta! Kanske ska skruva lite på hybriden för att få den att funka bättre?

    Hälsningar
    Johan

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Din hybrid-dump är uppspänd med en fjäder för att orka hålla tätt vid laddtryck,därför är den stängd på tomgång.

    Original har ett gummimembran (och en fjäder) och öppnas lätt av det vacum motorn producerar på tomgång,därför blåser det ut där,helt normalt.

    Det du hör kallas tryckstötar och är direkt skadligt för turbo/gasspjäll. Dock så är det vid så jättesmå laddtryck om du kör original så det är inte sååå jättefarligt för dig dock.

    /M
    Akta skinnet!

  3. #3
    Tack för snabbt svar!

    Glömde nämna det innan, men bilen är chippad med maptunes steg 1, så lite högre laddtryck ger den nog. Men det var ju tur att jag bytte tillbaka till orginal då.

    Nån som vet hur man ska skruva på hybriddumpen så den släpper trycket även vid lägre laddtryck då?

    Det är alltså denna http://speedparts.se/images/prod/ventiler/d1560v2.jpg dump det gäller.

    /J

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Kvittrande eller snabbt pulserande ljud kan även uppstå för att dumpen inte orkar öppna själv, utan det byggs upp tryck i inloppsröret som trycker upp dumpen varvid trycket i röret sjunker och dumpen stängs igen och det bygger upp tryck igen så länge turbon orkar snurra vidare trots att gasen är släppt. Detta sker väldigt snabbt och då kan det bli ett sådant ljud som pojkar gillar. Det är alltså inte säkert att det alltid handlar om tryckstötar som går tillbaks genom turbon.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •