Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Var är hästarna?

  1. #1

    Var är hästarna?

    Hej!
    Jag har gått igenom felsökningsguiden för felaktigt turbotryck(bilen går nästan på grundladd!)och allt verkar vara ok men hästarna lyser med sin frånvaro....det som är kvar att kolla är om katalysatorn är ok för det verkar vara lite stort motstånd där,har en Jr sportkatalysator ,har någon varit med om att innanmätet i den har smällt eller rasat ned?(den är bara två månader gammal)får prova igen med orginalsystemet.Har kört utan de bakre ljuddämparna för att se om effeketen blev högre, men det blev den inte nämnbart.
    Så har jag en fråga till,vad händer om en lambdasond går sönder?påverkar detta effekten?

    mvh Thomas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Vad är det för bil? årsmodell?

    Går lambdasonden sönder så bör du ha en liten lampa som lyser på instrumentpanelen, troligen gul med texten Check Engine, eller en bild på en motor med en blixt på.

    Jag tycker det mer låter som trasig magnetventil.....

    Starta bilen och låt den gå på tomgång. lyssna vid magnetventilen och lyssna om det "klickar" i den. eller sätt ett finger på den och känn. märker du inget, så dra ur kablen till den och se om det blir nån skillnad.
    //Mvh Chrille

  3. #3
    Tack för snabbt svar!
    Det är en 9-3 åsmodell 99.
    Har provat med en annan magnetventil och det är ingen skillnad,skall det klicka i den?har mätt upp den och värdena är korekta och det signal fram till den.
    När jag kör bilen så kan den ibland ladda upp till 1.0 bar men sen sjunker värdet även om jag har kvar foten på "plattan i bott".Klockan är den billigast modellen av klocka på Speedparts och jag vet inte hur exakt den är ....har även bytt DI-kasett och stift för att kolla och kollat säkringar.
    Det är helt enkelt inte samma skjuss i bilen som tidigare och man blir ju förbikörd av ditto bilar....

  4. #4
    Efter lite hoppig körning efter snöfallet i måndags så står det mycket riktigt Check engine....olja och vatten är ok det har jag kollat....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    hur långt sjunker laddtrycket?

    1.0 som peak låter ju hyfsat normalt, bör väl sjunka till 0.7 eller liknande på lite varv.

    Åk till Saabverkstaden och kolla om de lite snabbt kan peta in sin tech 2? i din bil och kolla felkoden.
    //Mvh Chrille

  6. #6
    Hej Igen!
    Jo tog en sväng i veckan till en verksad och de kollade med sin tec 2 ,men de hittade inga felkoder..men de som sett några saabar menade att det blåste lite dåligt ur avgassytemet när de varvade den.Därav mina bottagande av ljuddämparna för att se om det var stopp i systemet.Det som återstår är att sätta på orginalkatten för att se om det kan vara den som gått sönder,så så fort svärfar har slutat att ockupera mitt garage så blir det att skruva lite,det skall ju vara hundra hästar mer i den än vad det är i nuläget.Men min fråga kvarstår om hur en trasig lambdasond påverkar effekten...???
    Jag kommer inte till rättta med det hela för tubon bygger ju upp tryck enligt mätaren, men effekten uteblir... .
    Med så många välskrivande medlemmar på forumet så borde ju någon varit med om något liknande .
    Tack för snabba svar .

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093
    har varit med om att katten har "lossat" o hamnat på sne, så en ren omöjlighet är det ju inte, värt att kolla upp.... återkom gärna med resultat

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  8. #8
    Imorgon blir det att skruva lite,återkommer med en rapport eller nya frågeeställningar.
    Kan var behjälplig att förklara för någon hur byta topplockspackning för det gjorde jag i julas med hjälp av en haynesbok....

    Mvh Thomas

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Olle777

    Lambda styr bränsle tillförsel skall var 1 varierar lite upp resp ner med avgaserna då kompenserar datorn bränsle.Det intressanta är det sitter en före och en efter katalysator som ska ge ett referensvärde.Om givaren efter katten tycker att han får för mycket bränsle drar han ner på bränsletillförsel,kanske något sådant,han får för lite bränsle (Givare paj)??
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  10. #10
    Tack för snabba svar
    Har hittat en tråd här på forumet där man kan söka felkoder för det står check engine,försöker förstå hur man kan utläsa det.Tempgivaren till kylvattnet är paj det vet jag så den byts ut i morgon.Det som återstår är att kolla upp lambda sonderna,hur mäter man dom,någon som vet?

    Satte på orginal systemet och nu är det mycket mer fart i bilen ,så jag utgår från att sportkatten är trasig-har väl fått ett måndagsexemplar,som tur är finns det garanti kvar .

Liknande ämnen

  1. vart tog hästarna vägen? hjälp 9-5 2,0 t 01
    Av mange t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •