Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Skjuten tryckslang / Igensatt kat? / laddtrycksproblem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318

    Skjuten tryckslang / Igensatt kat? / laddtrycksproblem

    Gasade lite på väg till jobbet idag och när jag hade maxladd så small det till lite och insugsljudet ökade betydligt. Motorn är helt original B204R. Är det en skjuten tryckslang till intercooler, tryckslangen från turbo till luftfilter eller vad tror ni? Laddet vill inte upp mer än till 0.5bar nu mot tidigare 1bar.
    Funkar det att köra med detta? Måste i alla fall köra bilen imorgon till jobbet, därefter kan jag börja felsöka och riva ned.
    Saab 9-5 2.0t

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Kan nog var en tryckslang som har spruckit eller gavlarna på IC.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Är det vanligt att gavlarna på ic´n går redan på en org bil?
    Skulle jag verkligen ha något laddtryck alls ifall jag skjutit tryckslang till/från intercoolern. Ska kolla lite med startgas se ifall jag hittar något läckage. Känns mer som att det kan vara slangen till luftfiltret då jag tyckte att ljudet kom därifrån (insugsljudet lät typ som öppet filter).
    Saab 9-5 2.0t

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Slangen mellan luftfiltret och turbon är inte trycksatt och bör inte kunna paja på det viset som du säger.... En sprucken intercooler slang kan klara av att behålla laddtrycket till upp till en viss nivå.. Eftersom du har lite laddtryck kvar så skulle jag mistänka sprucken tryckslang eller sprucken intercooler.... Har varit med om detta på min egen bil och jag har bytt alla tryckslangar 2 ggr och svetsat sprickor i intercoolern 2 gånger (har ej plastgavlar) Med tanke på att du tycker det låter från sidan mot luftburken antyder att det är slangen mellan turbo och IC som gett med sig...
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Du ska akta dig speciellt för fullgasning om du har en stor läcka på inloppsröret. Turbon kan övervarva när den pliktskyldigt försöker hålla laddet uppe och gå sönder. Skräp kan ocks såklart komma in i hålet och sabba din motor.

    Om det lät i stil med "boff" när det hände så är det garanterat på trycksidan. Kontrollera alla gummislangar efter sprickor och att ingen slangklämma är lös som steg ett. Hittar du inget uppenbart får du nog ta en till på IC:n också. Även om det är mindre troligt med "så lågt" laddtryck så kan det ju faktiskt hända.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Jo, det lät typ "boff". Ska kolla på jobbet nu ikväll och läcksöka.
    Hoppas det inte är ic´n som gett sig, å andra sidan så mår ju inte våra Saabar dåligt av en alu ic med lite bättre verkningsgrad än den skiten som sitter där nu
    Saab 9-5 2.0t

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Ja sätter en slant på någon vaccumslang som hoppat av lr gått sönder. Du hade ju fortf. 0.5 bar så det kan ju inte vara något stort hål på tycksidan för då har man 0 bar. Kan ju vara IC'n som spruckit i gaveln, men börja med att gå genom alla vaccumslangar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Kollade lite fort nu på fikan på jobbet och såg att ena slangklämman till slangen turbo>luftfilter inte satt fast alls. Kanske kan vara så enkelt. Ska kolla vidare på de andra slangarna/kopplingarna senare ikväll.
    Saab 9-5 2.0t

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Någon som har tips på hur man plockar ned fronten på en og9-3?
    Får ta och plocka ned fronten för att läckagetesta ic´n samt kolla slangar.
    Saab 9-5 2.0t

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av pmb
    Någon som har tips på hur man plockar ned fronten på en og9-3?
    Får ta och plocka ned fronten för att läckagetesta ic´n samt kolla slangar.

    Rätt enkelt, om än lite bök.

    1. Sitter ett gäng skruvar under som håller ihop plast-hasskyddet undertill och frontspoilern. Bort med dessa skruvar, antingen så att hasskyddet släpper från frontspoilern eller också att du tar alla skruvar till hasskyddet och plockar bort det också.

    2. Sitter en skruv i vardera hjulhus som håller ihop innerskärmen med fronspoilern. Bort med dessa.

    3. Ta bort grillen (två snäppfästen)

    4. Ta bort blinkerserna (en skruv/blinkers och sedan bara att skjuta blinkersen frammåt/utåt)

    5. Ta bort lyktorna (två skruvar/lykta övertill mot tvärgående plåten, och en skruv/lykta i ytterkanten mot blinkersen). Lirka sedan ut lyktan och lossa kontakterna till lyktan. (Snabbfästen baktill för kontakter både till blinkers och lyktor. Lossa spärren till höjdjusteringen, en liten plastspärr bara.

    För elen till lampan så sitter en snabbkontakt. Tryck in de två röda utstående plastbitarna på "baksidan" av kontakten med en skruvmejsel så att den stora röda ytan på "framsidan" av kontakten hoppar upp. Sedan är det bara att dra den röda delen bort från själva kontakten så lossnar hela kontakten lätt sen.)

    6. Skruva bort de två stora skruvarna som sitter i krockbalken under lyktorna/grillen.

    7. Jucka bort hela fronten från bilen inklusive krockbalk. Se upp med kablarna för sensorn till yttertempen samt kablarna till eventuella dimljus.

    8. Klart! Montera tillbaka i omvänd ordning.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Ok men det är ju lungt då.
    Får ta det när jag kommer hem från jobbet ikväll.
    Saab 9-5 2.0t

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Har kollat på slangarna till ic´n men efter jag synat dem så kan jag inte hitta några sprickor eller liknande. Slangklämmorna satt som f*n så de borde ju inte vara några problem med att de lossnat. Kan ju inte hitta några sprickor på gavlar på ic´n heller, kanske är det så pass små i och med att turbon ändå orkar med 0,5bar.
    Några idéer?
    Saab 9-5 2.0t

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av pmb
    Har kollat på slangarna till ic´n men efter jag synat dem så kan jag inte hitta några sprickor eller liknande. Slangklämmorna satt som f*n så de borde ju inte vara några problem med att de lossnat. Kan ju inte hitta några sprickor på gavlar på ic´n heller, kanske är det så pass små i och med att turbon ändå orkar med 0,5bar.
    Några idéer?
    Skruva lös slangarna och inspektera de noga.

    Hade exakt samma som du förut och då var det en spricka i slangen efter IC,n. På undersidan så det syntes inte utifrån och även när man höll slangen i handen var det svårt att se sprickan, men klämde man på slangen så syndes sprickan.

    Som sagt så behöver det inte vara så stort hål för att tappa en hel del i laddtryck.

    Och att Intercoolers går och spricker i gavlarna med 1 bar händer förvisso, men det måste ändå vara betydligt vanligare med slangläckage än att IC,n spricker.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Har tagit bort slangarna och ic´n helt från bilen. Ska kolla allt noga.
    Provade att läcktesta ic´n genom att sänka ned i ett fyllt badkar men jag kunde inte se något läckage från gavlarna. Osäker felsökningsmetod kanske?
    Saab 9-5 2.0t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Liten update på detta problem.

    Har nu bytt samtliga vaccumslangar, slang mellan turbo>intercooler. Nya slangklämmor, allt ådraget. Kunde ej se några skador på ic´ns gavlar. Laddtrycket orkar fortfarande bara upp till +0,4bar, sedan hör man ett kraftigt blåsande. Vad tror ni? Tycker att oljudet kommer från torpedvägen om man sitter i bilen. Kan man kontrollera fler saker där förutom slangarna jag bytt? Börjar bli bra trött på detta fel nu...
    Saab 9-5 2.0t

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Har du kollat tryckröret vid spjället/insuget om inte så är det inte helt omöjligt att det lossnat/sönder där. Antar att du även kollat slangarna efter IC'n.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    80
    kolla kall sidan, slangar och tryckrör mellan turbo och insug så hittar du garanterat felet.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    318
    Kollat tryckröret mellan ic>insug (ännu en gång...) och det verkar bra. Kan inte se några torrsprickor och har dragit slangklämmorna hårt.
    Ska köra imorgon igen, orkar inte ta ut den ut garaget mer ikväll.
    Saab 9-5 2.0t

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Ok, om du inte hittar några läckage så gå vidare, byt tändstift, provbyt tändkassetten. har du provat byta avlastningsventilen? kan ju vara den som är boven.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av pmb
    Kollat tryckröret mellan ic>insug (ännu en gång...) och det verkar bra. Kan inte se några torrsprickor och har dragit slangklämmorna hårt.
    Ska köra imorgon igen, orkar inte ta ut den ut garaget mer ikväll.
    Ta och provtryck systemet. Då hör du garanterat var det läcker. Alternativt spänn fast en polare på huven som får lyssna var det pyser när du kör med plattan i mattan.

    Har du tillgång till en kompressor och lite fantasi så kan du provtrycka själv. På en 9-3'a skulle jag gissa att det är smidigast att plugga vid luftburken och lossa vakuumslangen mellan ventilkåpan och insuget (den med backventil) och blåsa i lite försiktigt. Laddtrycksmätare är bra att ha. Du får se till att du inte trycker ner i vevhuset också, lossa den grova slangen till vevhusventen och plugga.

    Nån med 9-3'a som provtryckt har säkert bättre tips.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Hur beter sig bilen när katalysatorn är igensatt?
    Av coolkillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 22:13
  2. Igensatt magnetventil
    Av Niiinja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 11:41
  3. Saab 9-3 aero -01 laddar dåligt efter skjuten tryckslang
    Av Piraten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 13:11
  4. Skjuten motor ?
    Av mandus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •