Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 900 går uselt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    135

    900 går uselt

    Har en 900 2,1i -93. Den har en tendens att nästan dö i vissa lägen. Jag misstänker att det kan bero på att den ibland får för mycket bränsle. Det jag har märkt är att den verkar dra ganska mycket mer än vanligt. 49 liter/ 38mil.

    Det andra jag märkt är att bilen får sina "ojämna" ryck när jag varit uppe i relativt hög fart ca 70kmh och måste sänka farten t.ex. vid en avfart eller liknande. Det som kan hända då är att bilen tappar all kraft och motorns varvtal inte ökar trots att man gasar, den ligger runt 1000varv konstant. Den dör inte direkt men om jag fortsätter att försöka få den att röra på sig så kan det hända att den dör. Det som brukar kunna lösa situationen är att jag stannar helt vid avfarten och gasar i friläge ända tills motorn börjar svara igen, d.v.s. när varvtalet går upp igen. Det brukar ta ca två-tre sekunder med hyfsat mycket gas. När jag gör såhär blir avgaserna svarta men bilen går fint att köra sen igen.

    Har bytt bränslebox, topplockspackning (och alla andra som ingår i sotningssatsen), lambdasond, katalysator, tändstift, rotor och fördelarlock. Har även mätt upp tändkablar och de verkar vara i sin ordning. Luftfiltret och jordpunkterna verkar också helt ok. Har också mätt upp tändningen, ligger mellan 14 - 16º, om än ganska svajigt. Alla vakumslangar är självklart i sin ordning.

    Ytterligare ett skumt symtom finns det. Ett ganska högt (faktiskt så högt att jag först trodde växellådan höll på att ge upp) vinande ljud som enbart hörs när jag gasar. Har letat efter läckage mellan lmm och toppen och runt spridarna men inte hittat något.

    Kan någon ge mig något tips om var jag ska börja leta? Själv börjar jag få lite slut på idéer.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Mät LMM

    tjutet vet jag inte vad det kan vara......
    finns det möjlighet att spela in ljudet med tex en mobiltelefon och lägga upp ljudet här?
    //Mvh Chrille

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    135
    Hur mäter man LMM på den? Har kollat runt lite men kan inte hitta några siffror.

    Ljudet ska nog gå att spela in, ska prova och återkommer med det.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Nu har jag inte tillgång till autodata framför mig.

    Ska se om jag kan hitta uppgifterna nånstans.......
    //Mvh Chrille

Liknande ämnen

  1. 9-5á som går uselt när den blivit varm??
    Av theViking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •