Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: AlfaSaabAero 9000 2,3T, utvecklingen går framåt :)

  1. #1
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186

    AlfaSaabAero 9000 2,3T, utvecklingen går framåt :)

    Har inte skrivit någon projekttråd tidigare så man får väl börja nu.

    Inandlade en Saab 9000 -95 2,3t (lättrycksturbo) sommaren -06, rutorna var tonade, framskärmarna var rostiga och det luktade wunderbaum i hela bilen men billig var den.
    Bild efter inköp:


    Har sedan dess bytt:
    - Turbo (Aero turbo som efter ett tag började glappa så nu sitter oriignal T25 där igen)
    - 3" JT Downpipe, stor Catco katalysator och hembyggt 3" avgassystem därefter.
    - Koppling (Aero 240mm)

    - Växellåda("40" lådan)
    - Viggen ventilkåpa
    - Säten ( läder(eller heter det skinn?)säten med elstyrning och lite mer sidostöd )
    - Stora färddatorn
    - Program i styrboxen(SQR steg 3,5 265hk 490Nm, Trionic 5)
    - Bussningar i framvagnen ( superflex från KG trimmning )

    - Framdäck ( de slits snabbt på FWD turbobilar )
    - Dämpare fram ( nya original )
    - H&R fjädrar runt om
    - Framskärmar

    Efter sänkning, nya framskärmar och med 16" fälgar:



    Planer inför framtiden är större turbo, spridare och en helalu intercooler. Bilder kommer asap

    Tid från körningen på kinnekulle, 201 meter blev 8,99sek.


    Update 070604:
    Hämtade ut mina gula koni, ska bli intressant att se hur bilen kommer ligga på vägen

    ///Mackanized
    Tillbaka

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Ny turbo på arbetsbänken, TD04HL-16T med #6 avgashus, förhoppningar om 320-330hk:

    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Nu kom även Avin på att mina gula koni kommit till postkontoret
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Ska bli intressant vad en 16T ger för effekter. Detta är ju ett hyfsat billigt alternativ och jag tror det kan vara en trevlig modell. Helst intressant är det egentligen för T7 bilar som inte kan ta ur mer effekt innan kolvarna börjar leva farligt.

    Blir det Frank som får fortsätta pilla i boxen?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Ska bli intressant vad en 16T ger för effekter. Detta är ju ett hyfsat billigt alternativ och jag tror det kan vara en trevlig modell. Helst intressant är det egentligen för T7 bilar som inte kan ta ur mer effekt innan kolvarna börjar leva farligt.

    Blir det Frank som får fortsätta pilla i boxen?
    Jo det blir antagligen Frank igen, nära och bra
    Hade en dålig 15T turbo liggandes hemma som jag tog avgashuset från. En 16T fick jag tag i för 2500.-
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Jag är nyfiken på polybussningarna från KG - är det såna man får pressa-inni-hålet själv eller det är färdiga "fjärilar"?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag är nyfiken på polybussningarna från KG - är det såna man får pressa-inni-hålet själv eller det är färdiga "fjärilar"?

    /J
    Pressa in själv bussningar. Rensade ur de gamla med en borrmaskinsrasp och sandpapper.
    De nya bussningarna pressade jag i med ett skruvstäd.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186

    Gula Koni

    Hämtade ut mina gula koni igår, ska bli intressant att se hur bilen kommer ligga på vägen

    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Bestämde mig för att köra med #7 avgashus får att klara lite högre effekter. Har fått adapters tillverkade mot original T3 grenrör, turbo och downpipe







    Fick porta upp hålen på Downpipen en aning, åkte och köpte mig en roterande fil på biltema och kopplade in borrmaskinen



    Före:



    Efter:



    Passade även på att porta upp wastegaten lite när ändå avgashuset var av och filen varm:





    Idag ska grejerna på bilen
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 569
    Trodde du hade slängt dit allt redan
    Hinner inte med allt.....

  11. #11
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 489
    Medlem#
    5622
    Kommer bli fint det här

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Trodde du hade slängt dit allt redan
    Med hus och barn så går allt lite långsammare
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186

    Re: Gula Koni

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Hämtade ut mina gula koni igår, ska bli intressant att se hur bilen kommer ligga på vägen

    Såhär ser det ut monterat:



    Ett riktigt skitjobb med mycket kapane och svärande!

    Fick dessutom inte bytt bussningarna bak för att skruvarna sitter fast, ska värma på lite hemma hos Fredde1 så småningom



    Med dom nya dämparna så blir det förhoppningsvis inte så mycket ihopsäckande bak vid rejs (vann iofs mot en 850R ändå menmen...):

    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619
    Fin bil ! Bra projekt att följa.
    Skulle önska man hade möjlighet å meka sådär med bilen.
    Mvh Timmy

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 481
    Medlem#
    3456
    Snyggt...hoppas allt lirar och passar idag...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Snyggt...hoppas allt lirar och passar idag...
    Måste skaffa nytt oljerör annars pasar allt, kollade igår utan att skruva fast sakerna
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Fin bil ! Bra projekt att följa.
    Skulle önska man hade möjlighet å meka sådär med bilen.
    Jag ser att du har valt rätt färg på bilen, LeMans blå?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Sådär ja, nu sitter allt i bilen utom fäste mellan turbon och motorblocket. Har essutom varit ute och provkört och allt funkar,1,5bar maxladd och 0,6grundladd

    Provmontering av grenrör:





    Ena pinnbulten satt lite konstigt och när jag skrivade ut den följde Helicoil gängan med ut




    Nya pinnbultar och muttrar är kul:


    Grenrör underifrån:


    Provmontering av turbon för att kolla vart Tryckklockan får plats, det hjälper inte att ha motorvärmare...







    Börjar montera slangar och rör, använt vanlig hydraulslang:




    Tillverkning av hållare till tryckklockan, man tager vad man haver :







    Oljeslang till returen från turbon, kapade original rör en bit upp och ersatte med slangen. 19mm diameter invändigt, fick fila ur lite material för att det skulle passa på anslutningen i tråget:



    Sådär, montering klar, hade lite vattenläckage från Vatten in men det löste sig efter att turbon varmkörts


    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 228
    Medlem#
    3186
    Sådär, lite piggare idag, har lagt till kommentarer och lagt bilderna i rätt ordning
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 569
    Då är det bara en 3 bars mapsensor och mappning som behövs då
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 12:08
  2. Köp av 9-3 -04 och framåt?
    Av lill_sankan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 19:36
  3. Förslag på utvecklingen av min sommarbil tack
    Av Saabfille i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 10:54
  4. 9-5 motorer vs 9000 -94 o framåt
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 09:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •