Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Normal arbetstemperatur 9-5??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Normal arbetstemperatur 9-5??

    När motorn har uppnått normal arbetstemperatur, hur ska då nålen på temperaturmätaren peka?

    ska den stå på mitten av temperaturskalan (kvart i)?
    ska den stå lägre eller kanske högre?
    vad är normalt?
    kan det vara skadligt för motorn om nålen pekar för högt eller för lågt?

    Jag har en 9-5 2.0 -98
    Min temperaturmätare pekar väldigt lågt, typ 20 i. Om jag kommer till stadskörning så brukar den lätt gå upp på kvart i (rakt ut åt vänster). Så fort det blir landsvägskörning igen brukar den leta sig ned till 20 i igen.

    Hur pekar era nålar när motorn uppnått normal arbetstemperatur??

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Den ska väl peka på "kvart i", låter som att termostaten är trasig på din bil.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Den ska väl peka på "kvart i", låter som att termostaten är trasig på din bil.
    Min ligger på kvart i och ibland liiiite högre än så med. Har aldrig haft några som helst problem när den gått lite varmare... det börjar ju inte bli "farligt" förens de närmar sig rött å dit är det lååååååångt kvar till.

    Bild på hur det såg ut en relativt varm dag i slutet på förra sommarn..

    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Den ska väl peka på "kvart i", låter som att termostaten är trasig på din bil.
    Om det är fel på min termostat - vad för det med sig för negativa effekter mer än att tempmätaren visar för lågt?

    Vad är termostatens funktion? (jag är ekonom)

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Termostatens funktion är att reglera värmen i motorn.
    Blir motorn för varm ökar den kylningen, blir den för kall minskar den. Den gör detta genom att reglera flödet i kylsystemet, alltså hur mycket vatten som flödar genom motorn.
    Termostaten är mekanisk, den reagerar alltså på temperaturförändringar själv och är inte elektroniskt styrd på något vis.

    Nackdelar med trasig eller dålig termostat är väl att motorn inte når den arbetstemperatur den är designad för, vilket ger ökat slitage och dålig bränslekonomi som följd.
    Det är inte nån jättefara att åka med dålig termostat, men å andra sidan kostar en ny bara nån hundralapp och är ganska enkelt att byta.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Termostatens funktion är att reglera värmen i motorn.
    Blir motorn för varm ökar den kylningen, blir den för kall minskar den. Den gör detta genom att reglera flödet i kylsystemet, alltså hur mycket vatten som flödar genom motorn.
    Termostaten är mekanisk, den reagerar alltså på temperaturförändringar själv och är inte elektroniskt styrd på något vis.

    Nackdelar med trasig eller dålig termostat är väl att motorn inte når den arbetstemperatur den är designad för, vilket ger ökat slitage och dålig bränslekonomi som följd.
    Det är inte nån jättefara att åka med dålig termostat, men å andra sidan kostar en ny bara nån hundralapp och är ganska enkelt att byta.
    I mitt fall visar tempmätaren 20 i på landsvägskörning och stiger till kvart i i stadskörning.

    Fråga 1) Varför stiger den i stadskörning?
    Fråga 2) I mitt fall, får min motor för hög eller för låg arbetstemperatur vid landsvägskörning kontra vid stadskörning?
    Fråga 3) Dålig bränsleekonomi? Min drar låga 0,72-0,73 blandad körning (mest landsväg). Indikerar min låga bränsleförbrukning på något sätt en trasig termostat?
    Fråga 5) Jag läste någonstans att det finns en temperaturgivare. Vad är dennas funktion och kan det i mitt fall vara fel på den i stället för termostaten? Var sitter temperaturgivaren (bild)?

    Tacksam för de svar ni har!!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Brun7

    I mitt fall visar tempmätaren 20 i på landsvägskörning och stiger till kvart i i stadskörning.

    Fråga 1) Varför stiger den i stadskörning?
    Fråga 2) I mitt fall, får min motor för hög eller för låg arbetstemperatur vid landsvägskörning kontra vid stadskörning?
    Fråga 3) Dålig bränsleekonomi? Min drar låga 0,72-0,73 blandad körning (mest landsväg). Indikerar min låga bränsleförbrukning på något sätt en trasig termostat?
    Fråga 5) Jag läste någonstans att det finns en temperaturgivare. Vad är dennas funktion och kan det i mitt fall vara fel på den i stället för termostaten? Var sitter temperaturgivaren (bild)?

    Tacksam för de svar ni har!!
    Svar på fråga ett. Temperaturen stiger för att du har igen vind i kylarn som hjälper till att kyla vattnet. Hög cirkulation utan något som kyler vattnet gör inget märkbart på temperaturen på vattnet. Har du dock lite fartvind i kylarn så kyls vattnet bättre och temperaturen på vattnet sjunker.

    Fråga två: När mätaren ligger under kvart i så är den för låg och ligger den nån gång över så är den för hög. Den "ska" ligga på kvart i.

    Fråga tre: Om motorn går för kallt så bör bilen dra mer bränsle vilket inte verkar vara fallet i din bil. Det kan vara så att det är tempmätaren som spelar dig ett spratt med, det tänker iaf jag låta vara osagt..

    Fråga fyra (som du benämner som fråga fem): Ingen aning, det får någon annan svara på
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Byt termostaten, sätt i en Saaboriginal 89 graders så är problemet ur världen. Tempgivaren behöver du inte bry dig om alls.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Som alla redan sagt... byt termostat, det är med 99,99% säkerhet den som är kass!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Som alla redan sagt... byt termostat, det är med 99,99% säkerhet den som är kass!
    Jag har nu bytt till en ny originaltermostat som kostade 126 kr plus mitt eget arbete (3h i lugnt tempo) och en del skavsår på knogarna. Man får inte ha klumpiga händer om man mekar med Saab (varför är det så svårt att komma åt? jämför med min andra bil, en 240...).

    Antar att Saab lägger en timme på ett motsvarande byte och att arbetskostnaden blir 1 200. Då undrar jag om de gör rent termostathuset efter den gamla packningen som jag gjorde i en halvtimme...

    Temperaturmätaren går nu snabbare upp och ligger konstant på cirka 14 minuter i, är detta korrekt?

    Tack för era värdefulla råd!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Det låter korrekt.

    Ang. jämförelsen Saab och 240 så är det väl ungefär som att jämföra en Hayabusa med en cresent compact (moped)

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Det låter korrekt.

    Ang. jämförelsen Saab och 240 så är det väl ungefär som att jämföra en Hayabusa med en cresent compact (moped)

    //Spets
    Eller en VFR mot en Dragstar.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Då jag står inför att byta termostaten på särbons bil, den har samma symptom med att den inte går upp i temp, så undrar jag hur man gör för att byta den.
    Fick ett prisförslag på 1100:- från Wafab Bil här i Karlstad och det tyckte jag lät löjligt dyrt med tanke på att priset för termostaten var 150:-
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Noterade att de har förändrat vissa saker vid motort -03 gentemot -99...bytte lätt utan problem på -99:an.....lämnade in det för att få det gjort på -03:orna, var klart värt 800 kr

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Noterade att de har förändrat vissa saker vid motort -03 gentemot -99...bytte lätt utan problem på -99:an.....lämnade in det för att få det gjort på -03:orna, var klart värt 800 kr

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Då jag står inför att byta termostaten på särbons bil, den har samma symptom med att den inte går upp i temp, så undrar jag hur man gör för att byta den.
    Fick ett prisförslag på 1100:- från Wafab Bil här i Karlstad och det tyckte jag lät löjligt dyrt med tanke på att priset för termostaten var 150:-
    Om du har årsmodell 2004- vet jag inte. Sannolikt har du inte det för så snabbt kan väl inte en termostat lägga av?

    Annars kolla Haynes reparationshandbok som kostar knappt 300 kr.

    Annars kan jag vägleda dig gratis men förutsatt att du har årsmodell 1997-2003.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057
    Ursäkta mig, glömde ju att förklara vilken bil det gällde.
    Det är särbons bil, en 9-5 2,3 185 årsmodell -02.

    Kollade lite och har väl listat ut vart den kan sitta, på baksidan av motorn och i så fall är det jävligt trångt så jag hoppas jag har fel i mitt "listande".
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Termostaten sitter på baksidan av motorn i överkant. med 3 skruvar och en kabel där. Dock på vissa modeller så antar jag att man bör lossa ett rör som går ned till turbon för att komma åt termostaten på baksidan av motorn, se vad jag skrev om de olika årsmodellerna, därav lämnade jag in och slapp böket.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Termostaten sitter på baksidan av motorn i överkant. med 3 skruvar och en kabel där. Dock på vissa modeller så antar jag att man bör lossa ett rör som går ned till turbon för att komma åt termostaten på baksidan av motorn, se vad jag skrev om de olika årsmodellerna, därav lämnade jag in och slapp böket.

    Mvh
    Johan
    Ställ dig framför bilen. På höger sida, följ stora kylvätskeslangen från kylaren till motorn. Där sitter termostathuset. Termostathuset sitter fast med två skruvar. Du ska även lossa en skruv som håller jordningen på termostathuset samt en skruv som håller en slangupphängning. Totalt fyra skruvar.

    Det är trångt men det går om du är lugn och metodisk.

    Tänk på att kylvätskan naturligtvis skall tappas ur kylaren först. Det finns en urtappningsplugg för detta!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    60
    på min 9000 2.3t -95 aut steg 3 maptun så ligger tempen alltid lågt, alltså 20 i. märkte att i stadskörning drog hon 1.8 l/m enligt färddatorn, ja jag vet att de ljuger lite grann, men ändå.

    tänkte byta termostat då jag ändå ska byta toppackning i samband med växellådsbyte, insåg att speedparts hade 2 olika termostater, en på 82 och en på 89 grader. vilken ska jag köpa?
    /Anthon

Liknande ämnen

  1. Laddar dåligt och är seg vid arbetstemperatur (9-5 2,3t 2004 steg1)
    Av ensvensktiger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-09-23, 00:06
  2. arbetstemperatur på 9000cs?
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 13:57
  3. 9-3 1.8t, ladproblem vid arbetstemperatur.
    Av Sharky© i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 14:02
  4. Hur kollar man om motorn uppnår rätt arbetstemperatur - 9k?
    Av Mussla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 15:19
  5. 9-5 Aero kommer aldrig upp i arbetstemperatur
    Av Blue-angel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •