Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Köpråd 9-3 SC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Köpråd 9-3 SC

    Hej!

    Familjen ska köpa ny bil och jag tänkte att det kan vara värt att fråga om era erfarenheter innan vi slår till. Familjen består av två vuxna och två barn som båda sitter i bakåtvänd barnstol. Bilen som vi vill ha är en 9-3 SC. Det jag undrar över är om ni tror att vi kommer att uppleva bilen som för liten. Vi har också en barnvagn som vi ska ha med oss under det första året.

    Sedan skulle jag gärna vilja ha era åsikter kring val av motor.
    1,8t eller 2,0t? Jag vill gärna ha lite mer kraft men framförallt den sjätte växeln som sitter i 2,0t. Frugan vill dock minimera bränslekostnaderna och tycker därför att 1,8t är ett bättre alternative. Är det så stor skillnad?

    Tacksam för svar!

    Christopher

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Vi har en grabb på snart ett som åker bakåtvänt i en beSafe izikid i baksätet, nackdelen är att den stolen är väldigt stor så man sitter inte bra i passagerarsätet framför.

    SC.n är inte särskilt stor, men den rymmer gott och väl vår barnvagn Brio Happy (ej kompaktchassi) och lite annat smått skit.

    Tänk på att urkoppling av airbag fram kostar ca. 3lök

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Det låter lovande! Vi har en föregångaren till happy, en Brio Duo, och chassit ser ut att vara detsamma. Med andra ord borde vår vagn funka. Om ni får in en barnstol bakom passagerarsätet så kanske vi kan ha bägge våra barn i baksätet. Ingen av oss är längre än 1.70!

    Även om 9-3 SC inte är en stor bil så känns storleken rätt när man bor i stan men det måste vara någorlunda praktiskt också. Alternativet är att maximera för semesterbehov men då blir det en Mondeo och det vill jag inte ha, men men...


  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tänk på att urkoppling av airbag fram kostar ca. 3lök

    Hutlöst! Hur omfattande är den operationen då?

    Och du klagar ändå på en o-ring för 200:-
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hur omfattande är den operationen då?
    Gissning: Antingen in med Tech2:an och ställa om eller byta ut anslutningen mot krockkudden till ett motstånd. Plus att sätta upp en dekal och skriva in i ett register att den är urkopplad. Låter ju hutlöst
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    På Fordarna ligger urkopplingen också runt 3000 kr men då byter man bältet också.
    Toyota Verso 1,8 -11

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    På Fordarna ligger urkopplingen också runt 3000 kr men då byter man bältet också.
    Just det, det kan ju vara något liknande. Nu har jag faktiskt för mig att jag hört detta förr.

    Edit: http://forum.saabturboclub.com/viewt...497762#1497762 Hurivida svaret avser OG9-3 eller ej är jag osäker på så jag borde nog vara tyst. En viss på forumet aktiv doktor har ju tidigare hotat med "livstids pungspark" för felaktiga operationer angående SRS.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Det omfattar byte av bälte mm. lite därför vi placerade vår son i baksätet, det är ju faktiskt säkrare för honom också.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410
    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    På Fordarna ligger urkopplingen också runt 3000 kr men då byter man bältet också.
    3600:- för att vara mer exakt...

    //Ollila
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    [quote="93t"]Vi har en grabb på snart ett som åker bakåtvänt i en beSafe izikid i baksätet, nackdelen är att den stolen är väldigt stor så man sitter inte bra i passagerarsätet framför.


    Vi har provkört och provsuttit 9-3 och det lutar starkt mot att vi beställer denna. En sak som jag funderade på dock. Bakdörrarna är inte särskilt breda. Är det något som ni irriterar er på vid i och urtagande av grabben, eller är det inget ni tänker på?

  11. #11
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av greenheron
    Bakdörrarna är inte särskilt breda. Är det något som ni irriterar er på vid i och urtagande av grabben, eller är det inget ni tänker på?
    Har inte tänkt på det.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av greenheron
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Vi har en grabb på snart ett som åker bakåtvänt i en beSafe izikid i baksätet, nackdelen är att den stolen är väldigt stor så man sitter inte bra i passagerarsätet framför.


    Vi har provkört och provsuttit 9-3 och det lutar starkt mot att vi beställer denna. En sak som jag funderade på dock. Bakdörrarna är inte särskilt breda. Är det något som ni irriterar er på vid i och urtagande av grabben, eller är det inget ni tänker på?

    Det funkar bara fint, inget vi stört oss på.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Tack för att ni har svarat så snabbt! Jag gillar verkligen detta forum. Nu har vi beställt en bil och det blev en 9-3 2,0t SC Biopower Vector Active. Enligt handlaren ska den levereras inom 6-8 veckor. I den bästa av världar får vi den med andra ord till pingst. Det vore gott.

    /Christopher

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Kul, lycka till med nya bilen när den väl kommer, vad blev det för inredning, lack och utrustning annars?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Färgvalet är nästan det svåraste. Färgen blev Snow Silver, vi gillar möjligen svart bättre men skiten syns så tydligt.
    Sedan blev det svart inredning med läder/textilklädsel och fälgen 5-spoke Twin 17x7" (ALU 50) samt Pilotpaketet. Nu ser vi fram emot att bli en del av saabfamiljen.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av greenheron
    Färgvalet är nästan det svåraste. Färgen blev Snow Silver, vi gillar möjligen svart bättre men skiten syns så tydligt.
    Sedan blev det svart inredning med läder/textilklädsel och fälgen 5-spoke Twin 17x7" (ALU 50) samt Pilotpaketet. Nu ser vi fram emot att bli en del av saabfamiljen.
    Snow silver är stekhet färg!

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    En 1,8t är på 1,998 liter. Alltså lika en 2,0t

    http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/m ... pecs.shtml

    Skall du skrämma den med ett chip kan du ju ta en 1,8t 150hk

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 -03-> 30-50k
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 18:52
  2. Köpråd max 20'
    Av kimpis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 20:33
  3. Köpråd OG 9-3
    Av Kimpaaa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •