Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tappar laddtrycket vid hård acceleration (ng900 -95)

  1. #1

    Tappar laddtrycket vid hård acceleration (ng900 -95)

    Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta.... Men kan göra ett försök.

    Jag har en ng900 -95, med steg1 trim från Nordic Uhr. Den har varit avställd sen mitten av oktober och ställde på den idag igen för besiktning innan Elmia

    Blankt papper och alla avgasvärden var perfekta.

    Men det jag märkte när jag körde dit och hem var att det går inte att "dra på växlarna". När varvtalet drar över 3000 så början turbon trycka ordentligt men då hackar allt till så att säga. Den tappar allt tryck och det känns väldigt obehagligt när man kör...

    Jag har ägt bilen sen i somras och testat att byta dump, inte haft den återcirkulerande på. Men bytt tillbaks till original nu. Kan något hänt när jag bytt där?

    Jag har inte gjort någon som helst felsökning för jag är ny på det här med turbo-motorer. Sugmotorer är jag bättre på, men man måste ju byta upp sig någon gång

    Så hur ska jag gå tillväga för att hitta felet?

    Jag har en ny turbo liggandes, original. Ska jag byta den?
    Kontrollera vacuumslangar?
    Magnetventil? (vet inte riktigt vad den gör)

    Tacksam för svar! Skulle vara jobbigt om jag inte löst det innan lördag morgon då jag rullar ner till jönköping.

    Mvh
    Mikael S
    Saab 900 2.0t
    Nordic Uhr steg1

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Låter som att det är laddtrycksspärren som går in. (Finns en säkerhetsspärr som hoppar in om laddet skenar iväg och då upplevs bilen ungefär som du beskriver).

    Kolla vacuumslangar är, som du säger, alltid ett bra ställe att börja med.

    Du kan också försöka göra bilen strömlös en stund och sedan ut och köra en sträcka med varierande körning så att bilen får "lära" sig förutsättningarna riktigt.

    Du kan ju testa också, gör bilen samma "ryck" oberoende hur du accelererar? Alltså, blir det så om du ligger och segdrar på växlarna, alltså stämplar på 1500rpm och låter bilen kämpa upp trycket, mot för om du kanske ligger på säg 3000-4000rpm och sedan trampar gasen i botten?

    Har du bytt eller gjort någonting åt bilen efter det att den blev chippad eller att du ställde av den?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    hm okej ... Hur många såna finns det?

    Bilen har stått strömlös under avställningen ... Kan det ha påverkat?

    Jag kommer knappt upp i dom varvtalen, jag kan dra så att turbon kickar in lite grann om man växlar snabbt så slipper man hacket, men om man fortsäller lite till så slår den av...

    Jag har kört kanske 1 km till ett annat garage för att fixa rost på dörrarna. Den var chippad när jag köpte den ... jag har bytt handbromsbackar också, men tveksam till om de spelar någon roll ...
    Saab 900 2.0t
    Nordic Uhr steg1

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Shaguar
    hm okej ... Hur många såna finns det?
    Vacuumslangar? ett gäng tyvärr.. Typ alla du ser under huven. Men främst då de till insuget (under plastkåpan vid oljepåfyllningen), magnetventilen (den lilla dosan ovanför kylaren med 3 slangar och en kontakt till), slangen till avlastningsventilen, samt slangen till mapsensorn (den lilla fyrkantiga dosan under fjäderbensstaget på höger sida).

    Citat Ursprungligen postat av Shaguar
    Bilen har stått strömlös under avställningen ... Kan det ha påverkat?
    Om bilen är strömlös så tappar den finjusteringarna i styrsystemet för motorn. Själva programmet finns kvar och alla parametrar, men själva finjusteringen, "adaptionen", görs hela tiden när bilen går. Men när du startat bilen efter att ha haft den strömlös så är det inte säkert att bilen har hunnit ställa in allting som det ska. Det kan krävas någon mil innan allt lirar till fullo igen.

    Ibland kan det hjälpa om man gör bilen strömlös igen så att den får adaptera om sig från scratch.

    Citat Ursprungligen postat av Shaguar
    Jag kommer knappt upp i dom varvtalen, jag kan dra så att turbon kickar in lite grann om man växlar snabbt så slipper man hacket, men om man fortsäller lite till så slår den av...
    Mm om jag ska ta ett exempel på vad jag menar så gjorde min bil likadant när jag bytte avgasystem på en steg1 chippad ng900. Då blev avgasmottrycket för litet och mjukvaran klarade inte av att reglera laddet riktigt när jag segdrog.

    Om jag la mig på säg 1500 varv och tryckte plattan i mattan så morrade bilen iväg, och när man närmade sig 2500-3000 och turbon började jobba på riktigt så skickade den iväg laddet upp mot och kanske över 1.5 bar, varpå laddtrycksvakten gick in med en smäll.

    Men om jag inte segdrog utan gick upp försiktigt till säg 3000-4000 varv och sedan stampade gaspedalen i golvet så stack turbon iväg bara till de, för den boxen, normala 1.4 bar och höll sig stabil där... Det blev att jag fick byta ut den programvaran mot en steg 3 programvara istället så funkade det.


    Men det kanske inte stämmer in riktigt på din bil. Jag vet inte.. Men det var i alla fall därför jag undrar om du hade gjort någonting med bilen under vintern.. (Typ mekat dit ett annat avgasrör eller nått, eftersom det uppenbarligen kan påverka).

    Citat Ursprungligen postat av Shaguar
    Jag har kört kanske 1 km till ett annat garage för att fixa rost på dörrarna.
    1 km totalt efter att den varit strömlös?? Ja, jag skulle helt klart försöka att köra den längre för att se om den kan adaptera sig så att problemet försvinner. Det är mycket möjligt.

    De flesta bilar behöver betydligt längre (Säg en mil i alla fall) med ett antal fullgasrepor innan den fattar riktigt hur bilen fungerar.

    Dessutom kan ju bilen vara lite "ringrostig" av att ha stått så länge så att den bevöver nån mil att gå till sig lite.

    Men är det så att bilen går så dåligt så att den inte går att adaptera riktigt alls utan allmänt går jättesunkigt så kan man ju misstänka att någonting är fel.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Då ska jag kontrollera alla slangar imorrn! Byta där de ser lite slitet ut...

    Jag har ju kört ca 2 - 3 mil idag (besiktning fram och tillbaka)...

    Just de, jag har bytt olja + filter, tändstift och luftfilter också. Kan det vara något?

    Om det inte är något knas med slangarna så drar jag nog minuspolen ett tag och försöker ge mig ut och köra senare igen...
    Saab 900 2.0t
    Nordic Uhr steg1

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    56
    ja ! om du satte i fel stift som inte fungerar med saabs tändkasett.

    stiften skall heta "NGK bcpr7es-11"

Liknande ämnen

  1. Saab 93 Aero 01 ger rök till och från vid hård acceleration
    Av myself_johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 21:37
  2. Tappar kraft vid lugn acceleration *EDIT* Pga. AC'n?!
    Av thoka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 23:58
  3. Tappar laddtryck vid hård körning?
    Av Skalman88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:45
  4. tappar laddtrycket
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 22:55
  5. Tappar laddtrycket
    Av magr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •