Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bromsverkan försvinner. Luft i huvudcylindern? 900 -93

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 940
    Medlem#
    Dolt

    Bromsverkan försvinner. Luft i huvudcylindern? 900 -93

    Har en fråga angående en og900 -93 med ABS. Har haft loss samtliga bromsar runt om för lite lackning och lyckas nu efter återmontering inte få tryck direkt i systemet. Får pumpa åtskilliga gånger innan jag får tryck och när jag väl får det så är det ganska stumt och bra. Om jag däremot släpper upp bromsen och trycker igen så är trycket borta och pedalen går i "bott". (Låter den inte gå så långt. Vill ju inte skada cylindern.)

    Har efter att bromsarna återmonterades fyllt på drygt en liter bromsvätska (får tacka speedparts för snabb leverans) och lyckats avlufta vid samtliga bromsok med gott resultat. Frågan är nu vad jag missat? Gissar att det är luft kvar i huvudcylindern eller liknande. Hur blir jag av med detta problem? Ska/kan huvudcylindern avluftas separat?

    Kan tillägga att kopplingen fungerar precis som den ska.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    262
    Hej,

    Brukar ha liknande problem när jag joxat med bromsarna på min 900 med ABS.

    Vet att den är känslig på i vilken ordning man luftar oken (står i verkstadshandboken vad som gäller).

    För mig har det oftast funkat att helt enkelt fara ut på vägen och spöa bromsarna ordentligt så att ABS:en får jobba hårt ett par tre gånger. Därefter brukar pedalen "vakna till liv" och bromsverkan börjar kännas normal.

    Värt ett försök kanske?

    /R
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 231
    Provat att vacumsuga systemet ?

    Anslut luftman till lämplig anslutning på insuget och låt motorn gå på tomgång en stund
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 940
    Medlem#
    Dolt
    Får tacka för tipsen. Har luftat efter konstens alla regler men något verkar jag ju ha missat.

    Tror inte jag skulle våga att fara ut på vägarna när bromsarna är som de är. Bromsarna tar ju noll innan trycket fåtts efter några sekunders pumpande. Sedan så på grund av snö och annat otyg som salt så undviker jag att köra med bilen. Vakumsug låter däremot som något jag kan våga mig på. Får ta och prova med luftman.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. IVT luft/luft värmepump avfrostar väldigt ofta
    Av wikander i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:29
  2. problem med slav eller huvudcylindern! hjälp
    Av ^Mats^ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •