Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Ändrade planer för SAAB!

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344

    Ändrade planer för SAAB!

    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  2. #2
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    2723
    Tja vad ska man säga många helomvändningar har de blivit genom åren från GM:s håll. Man får nog ta detta med en nypa salt än så länge.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235
    Var med igår på "strategisk dialog" (Presentation för verksamhetsåret 2005 på Volvo).

    Bob Lutz var citerad många gånger om vad hans syn på bilvärlden är, och troligtvis är det så övriga kommer att följa efter.
    Det som sker i Trollhättan/Rüsselsheim är GM först med att göra, Ford, BMW, Daimler-Chrysler etc. lär följa upp med likasinnade prestationer.

    Citat från Bob:

    "I USA arbetar varje man 2000 timmar per år, i Europa 1500"
    "Att ha förkortad arbetstid är löjligt"
    "Samma utveckling som skett i Kina på tre år tog 20 i Europa"
    "Kvalité kan inte längre användas som en konkurensfördel"
    "Att tillverka bilar i Tyskland är inte ekonomiskt försvarbart"

    Dagens och framtidens kunder är mindre märkeslojala, de kräver kvalité och de flesta kan leverera det också.
    Modellivslängden kommer att minska från åtta till mellan fyra till sex år, vilker leder till minskade vinster då utvecklingskostnader är fasta kostnader.
    Överkapaciteten i bilvärlden leder till prispress, i USA så får man rabattera varje bilaffär med 4000 dollar.
    Klassiska bilsegment tappar mot nya, premiumsegmenten ökar.

    Det är en tuff värld Saab lever i, en tillverkare som GM måste vara flexibel och handla snabbt. Att vara det svider.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 113
    Kul då att just Mercedes och BMW verkar rulla på och köpa upp andra och bara satsa på just "premium" (som är ett superfånigt ord) och lyckas bra med det.
    Om GM hade haft lite mer innanför pannbenet än kortsiktiga vinster och "maximalt utnytjande av platformstekniken" så hade kanske SAAB kunnat bli något. Istället för att bli ett utslätat märke utan någon direkt substans i sin "identitet" så hade kanske SAAB kunnat bli något nischat, mer premium. Satsa mer på cabbarna t.ex. som ju säljer som smör vad jag förstår. Fortsätt satsa på säkerhet och smart motorteknik. Nähädå, nu ska det bli Koreaner och f-n vet allt som det ska klistras SAAB-loggor på i något futilt försök att skaffa märket en (ny) identitet.
    Visst är det svårt att lyckas i de segmenten men frågan är om det är så himla mycket lättare i ett segment som är totalt överbefolkat och som dessutom kommer få ännu grymmare konkurrens från just Asien. Med tanke på arbetsförhållanden, löner och förmåner för den gemene arbetaren i Europa och framförallt Sverige så finns det ju inte en suck att SAAB ska kunna konkurrera prismässigt med Daewoo (eller Cheva som det tydligen heter numera). Nä, se till att ha "unik" teknik, hög kvalité. Mängder av modeller gör inte heller märket mer profilerat, snarare mer utslätat. SAAB har ju sen 60-talet haft filosofin med en stor och en lite bil. Bra så, varför pilla? Att sedan skippa halvkombin är ju bara så otroligt töntigt. Allt sånt där går i vågor, snart blir väl CC:n poppis igen och då ska alla bygga sådana igen, det känns ju som om biltillverkarna vänder kappan efter vinden värre än någonsin.
    Nä fy sjutton, det hade varit bättre om SAAB kånkat än blivit uppköpta av GM. Allra bäst hade en sammanslagning av Volvo och SAAB varit.
    Fy vad trött jag blir

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235
    Vad jag har "hört" så har Saab inte varit så pigga på att dra nytta av GM.
    Uppenbarligen så har de tagit fram under åren tre SUV:ar, varav ett på en Opel Frontera platta, men de har varit för kräsna att släppa dem i produktion.
    Men men, det är vad jag har "hört".

    Tar bort lite text som vissa inte tycker att jag bör skriva här.

    Tycker däremot inte att jag har skrivit något som någon själv inte kan lista ut eller spekulera om, det är den värld vi lever i.

  6. #6
    VolvoKnegarn: Du bör nog tänka lite på din tystnadsplikt.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 834
    Citat Ursprungligen postat av automotorsport
    Speciellt trängande är behovet att ersätta den åtta år gamla toppmodellen 9-5. Efterträdaren (internt kallad 9-6) ska stå på GM:s globala bakhjulsdrivna plattform Zeta och få en crossover-kaross. Utvecklingsansvaret för denna tekniska plattform, som också tillåter fyrhjulsdrift och nyttjandet av V8-motorer, ligger hos den australiensiska GM-dottern Holden.

    Bakhjulsdrift...? Kan det vara möjligt...? Dessutom, är det inte 9-6X som skall bygga på Subaru Tribeca? Är en sån kovändning överhuvudtaget möjlig? Nä...jag är skeptisk... Fast den kanske byggs på samma plattform?

    EDIT>> Nu läste jag en gång till och lite nogrannare. Det står ju längre ner vad de tänker göra med 9-6X. Men jag är ändå skeptisk tills någon lägger fram bevis...

  8. #8
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    "Kvalité kan inte längre användas som en konkurensfördel"
    Hmm okej ja vad ska man konkurrera med då? Jo design och en egen identitet kanske. Men vad gör GM? Jo åtminstone identiteten är man på god väg att radera ut från Saab. När allt blir mer likt måste man konkurrera med något som sticker ut. Det är betydligt lättare/billigare att vinna marknadsandelar och satsa på ett försprång gent emot konkurrenterna inom de områdena där man redan från början har fördelar/bra tillgångar. Därför bör Saab värna sin identitet/historia och design för att lyckas i framtiden!

    Dock måste ju GM på något konstigt sätt insett detta för annars skulle man ju skrotat varumärket Saab för länge sen. Med andra ord på något sätt tycker man det är värt över 15miljader i ren förlust, so far. Vart de slutar vet ingen men att de fortfarande finns en chans för Saab tvivlar jag inte en sekund på! Sen kanske man i värsta fall blir tvungen att omdefiniera vad ordet Saab som varumärke står för

    /Daniel med iaf. 5poäng kvalitet i ryggen
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av SS9000K
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    "Kvalité kan inte längre användas som en konkurensfördel"
    Hmm okej ja vad ska man konkurrera med då? Jo design och en egen identitet kanske. Men vad gör GM? Jo åtminstone identiteten är man på god väg att radera ut från Saab. När allt blir mer likt måste man konkurrera med något som sticker ut. Det är betydligt lättare/billigare att vinna marknadsandelar och satsa på ett försprång gent emot konkurrenterna inom de områdena där man redan från början har fördelar/bra tillgångar. Därför bör Saab värna sin identitet/historia och design för att lyckas i framtiden!

    Dock måste ju GM på något konstigt sätt insett detta för annars skulle man ju skrotat varumärket Saab för länge sen. Med andra ord på något sätt tycker man det är värt över 15miljader i ren förlust, so far. Vart de slutar vet ingen men att de fortfarande finns en chans för Saab tvivlar jag inte en sekund på! Sen kanske man i värsta fall blir tvungen att omdefiniera vad ordet Saab som varumärke står för

    /Daniel med iaf. 5poäng kvalitet i ryggen
    Jag tror faktiskt att detta med historia och design kommer att bli mer tydligt i SAABs framtid, har fått dom signalerna från insatt folk på SAAB det lät på dom som GMs chefer tyckte det var viktigare än SAABs så jag tror defenetivt det finns hopp, annars skulle jag inte hänga på detta forum för dagens modeller är under all kritik med ett litet hopp för sportsedanen..
    Vad det gäller kvalitet tror jag dock att den upplevda kvalitet är rätt viktig fortfarande, titta bara på Audi finns ingen tillverkare som matchar sammansättningskvaliteten och känslan i material, så går det väldigt bra för Audi också, sen om bilarna håller särskilt hög kvalitet är högst tveksamt men det känns och ser ut så......

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344
    Citat Ursprungligen postat av Mrb18
    Citat Ursprungligen postat av SS9000K
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    "Kvalité kan inte längre användas som en konkurensfördel"
    Hmm okej ja vad ska man konkurrera med då? Jo design och en egen identitet kanske. Men vad gör GM? Jo åtminstone identiteten är man på god väg att radera ut från Saab. När allt blir mer likt måste man konkurrera med något som sticker ut. Det är betydligt lättare/billigare att vinna marknadsandelar och satsa på ett försprång gent emot konkurrenterna inom de områdena där man redan från början har fördelar/bra tillgångar. Därför bör Saab värna sin identitet/historia och design för att lyckas i framtiden!

    Dock måste ju GM på något konstigt sätt insett detta för annars skulle man ju skrotat varumärket Saab för länge sen. Med andra ord på något sätt tycker man det är värt över 15miljader i ren förlust, so far. Vart de slutar vet ingen men att de fortfarande finns en chans för Saab tvivlar jag inte en sekund på! Sen kanske man i värsta fall blir tvungen att omdefiniera vad ordet Saab som varumärke står för

    /Daniel med iaf. 5poäng kvalitet i ryggen
    Jag tror faktiskt att detta med historia och design kommer att bli mer tydligt i SAABs framtid, har fått dom signalerna från insatt folk på SAAB det lät på dom som GMs chefer tyckte det var viktigare än SAABs så jag tror defenetivt det finns hopp, annars skulle jag inte hänga på detta forum för dagens modeller är under all kritik med ett litet hopp för sportsedanen..
    Vad det gäller kvalitet tror jag dock att den upplevda kvalitet är rätt viktig fortfarande, titta bara på Audi finns ingen tillverkare som matchar sammansättningskvaliteten och känslan i material, så går det väldigt bra för Audi också, sen om bilarna håller särskilt hög kvalitet är högst tveksamt men det känns och ser ut så......
    Att designen och den upplevda kvaliten kommer att höjas tror jag med då saab själva kommer stå för designen på kaross och inredningen.
    Det va väl ett av själen till varför just 9-3ss blev så dyr att ta fram.

    Men vad jag vet så håller GM överlag väldigt bra kvalite.
    Men byggkvaliten måste höjas för att det ska vara på en lämplig nivå för saab. Att sedan finjustera chassi och motorer för att passa saab är ju inga problem.
    Säkerheten kan ju vara svårare om inte saab får mer att säga till om men det lär dom väl få om dom är ett "premium" märke.

    Om 9-5/9-6 kommer på zeta plattan skulle jag låta vara osagt.
    Finns så många teorier och rykten just nu.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782
    Säkerhet kommer säkert att vara viktigt, det tror jag nog även GM har förstått och då behöver kanske inte SAAB själva jobba så hårt med det utan lägga krutet på design/kvalitet/finurlighet i stället, sen har juh SAABs hårda arbete genom åren varit lite otacksamt, trots att man toppar i både labratoriekrockar och verkliga är det bara vi SAABnördarar som vet hur bra dom är, frågar man någon mindre insatt är fortfarande Volvo och Mercedes säkrast trots att båda är en bit från toppresultaten när det gäller verkliga olyckor.

  12. #12
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Mrb18
    Jag tror faktiskt att detta med historia och design kommer att bli mer tydligt i SAABs framtid, har fått dom signalerna från insatt folk på SAAB det lät på dom som GMs chefer tyckte det var viktigare än SAABs så jag tror defenetivt det finns hopp, annars skulle jag inte hänga på detta forum för dagens modeller är under all kritik med ett litet hopp för sportsedanen..
    Låt oss hoppas på de! Det låter som sagt förnuftigt iaf.

    Citat Ursprungligen postat av Mrb18
    Vad det gäller kvalitet tror jag dock att den upplevda kvalitet är rätt viktig fortfarande, titta bara på Audi finns ingen tillverkare som matchar sammansättningskvaliteten och känslan i material, så går det väldigt bra för Audi också, sen om bilarna håller särskilt hög kvalitet är högst tveksamt men det känns och ser ut så......
    Håller med, men samtidigt har den allmämna kvalitetsnivån på dagens bilar stigit väsentligt gent emot för ett antal år sedan, iaf när det gäller den s.k. kvalitetskänslan, det är nog de GM snubben syftar på. Även när det gäller kvalitetsarbetet/tänkandet sett till den långsiktiga kvaliten på bilen upplever jag det som att stora framsteg gjorts.

    Detta är något som gör det svårare att konkurra med kvalitet som argument i dagens situation.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  13. #13
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Att designen och den upplevda kvaliten kommer att höjas tror jag med då saab själva kommer stå för designen på kaross och inredningen.
    Själva? Just nu finns det ju både argument för och emot detta, tänker närmast på 9-2X och 9-7X som argument mot detta. Men låt oss hopaps att detta bara är tillfälliga "snesteg". För är det inte så att Saab anses ha spetskompetens inom ett visst antal områden, däribland interiör? Iofs vad hjälper de när Cadillac går och kopierar Saab, vips så försvinner Saabs identitet igen

    Turboteknik och säkerhet tror jag för övrigt var två andra områden
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av SS9000K
    Citat Ursprungligen postat av Mrb18
    Jag tror faktiskt att detta med historia och design kommer att bli mer tydligt i SAABs framtid, har fått dom signalerna från insatt folk på SAAB det lät på dom som GMs chefer tyckte det var viktigare än SAABs så jag tror defenetivt det finns hopp, annars skulle jag inte hänga på detta forum för dagens modeller är under all kritik med ett litet hopp för sportsedanen..
    Låt oss hoppas på de! Det låter som sagt förnuftigt iaf.

    Citat Ursprungligen postat av Mrb18
    Vad det gäller kvalitet tror jag dock att den upplevda kvalitet är rätt viktig fortfarande, titta bara på Audi finns ingen tillverkare som matchar sammansättningskvaliteten och känslan i material, så går det väldigt bra för Audi också, sen om bilarna håller särskilt hög kvalitet är högst tveksamt men det känns och ser ut så......
    Håller med, men samtidigt har den allmämna kvalitetsnivån på dagens bilar stigit väsentligt gent emot för ett antal år sedan, iaf när det gäller den s.k. kvalitetskänslan, det är nog de GM snubben syftar på. Även när det gäller kvalitetsarbetet/tänkandet sett till den långsiktiga kvaliten på bilen upplever jag det som att stora framsteg gjorts.

    Detta är något som gör det svårare att konkurra med kvalitet som argument i dagens situation.
    Håller fullständigt med, snart är alla på Audis nivå och då måste nått nytt till, det är väl lite så med säkerheten också, snart har alla 5stärnor i euro-ncap och då är inte heller det något argument, däremot har SAAB något som inte går att köpa för pengar, en fantastisk histora med koppling till flyget(finns visst nått till märke med sån historia) och jag har hört att GMs chefer tycker SAAB nyttjat sitt arv dåligt, kan detta arv avspegla sig tydligare i designen och känslan i SAAB bilarna så har SAAB defenetivt en plats på bilkartan och jag tror det kommer!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Modellivslängden kommer att minska från åtta till mellan fyra till sex år, vilker leder till minskade vinster då utvecklingskostnader är fasta kostnader.
    60 talets jänkebilar var byggda med samma tanke, slit, släng, köp nytt, denna tanke är alltså på intet sätt revolutionerande...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Modellivslängden kommer att minska från åtta till mellan fyra till sex år, vilker leder till minskade vinster då utvecklingskostnader är fasta kostnader.
    60 talets jänkebilar var byggda med samma tanke, slit, släng, köp nytt, denna tanke är alltså på intet sätt revolutionerande...
    Ännu värre var det på 50 talet i staterna, classic chevy 55-57 ansågs som lång livad!

  17. #17
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Mrb18
    Håller fullständigt med, snart är alla på Audis nivå och då måste nått nytt till, det är väl lite så med säkerheten också, snart har alla 5stärnor i euro-ncap och då är inte heller det något argument,
    Håller med även säkerhet håller på att bli något som alla "kan" nu.

    Citat Ursprungligen postat av Mrb18
    däremot har SAAB något som inte går att köpa för pengar, en fantastisk histora med koppling till flyget(finns visst nått till märke med sån historia) och jag har hört att GMs chefer tycker SAAB nyttjat sitt arv dåligt, kan detta arv avspegla sig tydligare i designen och känslan i SAAB bilarna så har SAAB defenetivt en plats på bilkartan och jag tror det kommer!
    Precis! Jaså jag tycker de återkommer ofta i reklamer etc. Men att de brister lite när det gäller design och känsla kan stämma, här kan man nog bli bättre ja. Jepp visst finns det plats för Saab! Tänk bara om GM kunde satsa på Saab i Kina!
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  18. #18
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 301
    Medlem#
    1887
    Volvoknegarn>>

    Läs ditt PM!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344
    Hittade den länk.
    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=19552

    Tycker det låter bra att det INTE blir några fler 9-2x eller 9-7x!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Hittade den länk.
    http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=19552

    Tycker det låter bra att det INTE blir några fler 9-2x eller 9-7x!
    Underbar läsning! ..med tanke på omständigheterna alltså.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero ”smidda planer”
    Av Xalen i forum Projekt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 23:05
  2. saab 900 etanol planer
    Av jippy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 09:21
  3. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 20:24
  4. Ändrade uppgifter 9-3ss.
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 15:17
  5. Ändrade oljebytesintervaller SAAB 9-3/9-5 !
    Av Dennis EBB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-06-16, 13:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •