Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Batteri eller generator?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Batteri eller generator?

    När jag kör eller står med tomgång så år det dåligt med el i bilen. Tex om jag trycker på alla fyra fönsterhissarna samtidigt så blir kupébelysningen samt strålkastarna betydigt svagare osv. Jag hör även ett högt el-ljud från 2000varv och uppåt oavsett om kör eller står på tomgång. Jag provade med att ta bort kabeln från minus polen under tomgång och inget hände, kan jag då utesluta att det är fel på generatorn? Kan det vara batteriet även om det aldrig är några problem med att starta bilen?

    Skulle vara grymt sköönt ifall nån kan komma med förslag
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    lite brukar lyset osv ändra sig, om du tar ut säg 20A från batteriet när du kör och helt sonika trycker igång elhissarna som är riktigt högt säkrad 30-40A tror jag, men säg att elhissarna drar 20A dem med, då hoppar ju batteriet in en kort stund innan generatorn hinner ge ström osv, hade ett liknande fenomen tidigare, då va det batteriet, bytt batteri och de blev klart bättre, men lite "dipp" blir det tex när kylfläkten hoppar igång så märker man att lyserna för en liten stund dippar ner.
    Har även bytt generator efter batteribytet och de gjorde inget åt fenomenet.

    Jag skulle nog börja med batteriet.

    Näst efter batteriet så kan de va läge att kolla på att byta kolen/laddregulatorn i generatorn.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Batteri eller generator?

    Men används batteriet något då motorn är igång eller är det endast generatorn? För ljudet kommer först efter 2000 varv så det måste väll vara pga för lite ström?
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    varifrån kommer ljudet du pratar om?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Batteri eller generator?

    Jag måste först o främst säja att jag är kass när det gäller bilar men försöker bättra mig Jag upplever att ljudet kommer bakom panelen, typ bakom stereon. Om du tänker dig hur kupéfläkten låter efter att du stängt av bilen, det där surrande ljudet fast högt, nästan så som el låter vid överspänning. Fattar inte va det kan komma ifrån, kan det va kupéfläkten?? Låter bara vid 2000 varv och uppåt oavsett körning eller tomgång.

    Tacksam för svar och ber om ursäkt för förklaringen

    Äger en 93 2.0T 200hk -99
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387
    Nu kan jag inte de nya SAABarna, men kan du se bilens spänning i färddatorn?
    Hör du alltid det här oljudet oavsett om du belastar mycket med elektriska förbrukare eller inte?
    Kan inte råka vara så att det låter ur högtalerna? som ett konstigt vinande som varierar med varvtalet?
    Om du öppnar motorhuven, kan du höra ljudet då med, ur motorrummet?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Batteri eller generator?

    svårt att säja för jag har inte lyssnat i motorrummet hhm men är det ett vanligt fel? dvs att man hör beroende på hur mycket den varvar i högtalarna? tror inte man kan se spänningen i färddatorn hehe men som sagt jag är inte kung i ämnet.
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Batteri eller generator?

    jo jag hör det oavsett ifall jag belastar mycket med elektriska förbrukare eller inte. kan det ha något att göra med att jag bytt stereo eller ska man trixa i säkringsluckan?
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289
    en kompis fick ett vinande ljud från bilen när han kopplade in ett slutsteg i den... löste sig med ett störningsfilter, hade med tändningen att göra...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174

    Batteri eller generator?

    det är inte ett direkt vinande ljud så som en gammal turbo kan låta utan mer som el, iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii osv
    9-3 SE 200hk -99 BSR 240hk

Liknande ämnen

  1. 9-3 TID 06:a Generator eller batteri trasigt?
    Av XA180 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 15:26
  2. Taskigt Batteri eller trasig generator, vad tror ni?
    Av Phed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 15:22
  3. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  4. Trassel med laddning av batteri...generator prob?
    Av Spets i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 01:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •