Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur känslig är WG-klocka mot vridning?

  1. #1

    Hur känslig är WG-klocka mot vridning?

    Kröp under bilen med huvudet under armen igår och justerade GLT på min 9000 2,0 ltt. Har gjort detta många ggr förr på diverse bilar och så klart lossat på låsmuttern innan stången hakas av. Nu hakade jag först av och trodde mig därefter lossa på muttern alena, men hela armen skruvades ett halvt varv. Kan membranet lätt skadas av detta?

    Grejen är att jag inte fick ngn prestandaförbättring alls när jag gick från 0,5 till 0,65 bar (vred tillbaks armen och hakade på den innan jag lossade muttern korrekt och kortade stången 4,5 varv). Jag upplevde att den gick ungefär som innan för det mesta, och ibland lite sämre. Nu vet jag ju att en del kommer säga att man inte får höja trycket bara så där, men oavsett säkerheten så nog borde den väl gå bättre som vilket pystrim som helst ifall den får 10% högre totaltryck? Det var +1 grad ute och jag hade tänkt köra så här på 98 oktan ett tag och gå tillbaks till det måttligare förhöjda 0,5 bar jag annars kör på när det blir varmare ute.

    Så tror ni att jag skadat klockan, eller vägrar trionicen släppa på soppa till 15 hk till och därför dumpar tändningen så effekten uteblir trots högre ladd? Det är ju trots allt inte en T7 som beräknar momentet och begär därefter. Kan tillägga att jag fick turbon att glöda i mörkret. Är det rimligt med "lågtryck" eller har EGT stigit av tänd-dump?

    Med 0,5 bar körde jag i somras 100-150 på 8,9 s stadigt. Igår med 0,65 fick jag allt mellan 8,7 och drygt 10 s.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573
    Du har fortfarande orginal programvara?
    Är det inte så då att oavsett hur mycket du skruvar på wgstången så "försöker" Trionic bibehålla rätt laddtryck?

    Jag kanske är ute och cyklar.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299
    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Du har fortfarande orginal programvara?
    Är det inte så då att oavsett hur mycket du skruvar på wgstången så "försöker" Trionic bibehålla rätt laddtryck?

    Jag kanske är ute och cyklar.
    Är det en LTT så kan inte Trionic reglera trycket då bilen saknar MV.

    Om "M B TD-007" har mätt upp det nya trycket till 0,65 bar så fungerar tryckklockan. Låter som det är något annat fel. Bränsletryck eller taskiga tändpluggar till och börja med.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 073
    Medlem#
    7289
    Hej! lånar tråden lite om det går bra..

    Min wastgatestång lossnade på min 9-5 som den kan göra ibland (tydligen rätt vanligt) låsbrickan hade lossnat. Iaf, på nåt sätt hade spjället därinne vridit sig lite så det var halvöppet hela tiden istället för stängt, vred tillbaka den med lite övevåld. Tänkte nu om man kunde snurra ett eller två varv på wastegatestången för att se till att spjället verkligen är tätt? eller ökar laddet då? och är det skadligt?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 414
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hej! lånar tråden lite om det går bra..

    Min wastgatestång lossnade på min 9-5 som den kan göra ibland (tydligen rätt vanligt) låsbrickan hade lossnat. Iaf, på nåt sätt hade spjället därinne vridit sig lite så det var halvöppet hela tiden istället för stängt, vred tillbaka den med lite övevåld. Tänkte nu om man kunde snurra ett eller två varv på wastegatestången för att se till att spjället verkligen är tätt? eller ökar laddet då? och är det skadligt?
    ja det kan du göra, det är grundtrycket som höjs en aning, när du kör så laddar det på mer än grundtrycket, så du kommer inte märka nån skillnad.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Om "M B TD-007" har mätt upp det nya trycket till 0,65 bar så fungerar tryckklockan. Låter som det är något annat fel. Bränsletryck eller taskiga tändpluggar till och börja med.

    J.K Nilsson
    Jag har inte mätt laddtrycket, för då skulle jag ju veta om klockan fungerade eller inte. Det jag har gjort är att förut korta den 3 varv, vilket ger ca 0,4+0,1=0,5 bar. Sedan tog jag 4,5 varv till, vilket ger ca 0,5+0,15=0,65 bar (give or take). Jag är på gång att köpa en laddrycksmätare, men tills vidare tror jag att jag ska koppla in provisoriskt en mätare från en villapanna som går till 5 bar med 0,2 strecksupplösning. Inte så optimalt, men bättre än inget. Ska fixa det kommande dagar. Sedan kan det nog stämma att stiften börjar bli dåliga och det krävs ju mer av dem med högre tryck. Så dessa ska jag byta snarast också.

    Men är det någon som vet hur känsliga klockorna är för vridning av stången? Jag har aldrig dissikerat en sådan och sett om hela membranet vrids, eller om axeln snurrar själv .
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 685
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hej! lånar tråden lite om det går bra..

    Min wastgatestång lossnade på min 9-5 som den kan göra ibland (tydligen rätt vanligt) låsbrickan hade lossnat. Iaf, på nåt sätt hade spjället därinne vridit sig lite så det var halvöppet hela tiden istället för stängt, vred tillbaka den med lite övevåld. Tänkte nu om man kunde snurra ett eller två varv på wastegatestången för att se till att spjället verkligen är tätt? eller ökar laddet då? och är det skadligt?
    ja det kan du göra, det är grundtrycket som höjs en aning, när du kör så laddar det på mer än grundtrycket, så du kommer inte märka nån skillnad.
    Inga dumheter nu!
    Den skall vara halva hålet i förspänning ungefär.
    Reglerparametrarna i T7 är anpassat för detta, likaså avgasklaff mm.
    Ingen idé att "förbättra" lite själv.

    Dit med stången igen och på med något som låser fast den där den skall vara.
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Jag mätte upp trycket idag, och den går först upp på ca 0,55 bar från 1500 varv men börjar redan vid 3000 varv att sjunka och ligger på ca 0,4 vid 4000 och håller sig kvar ganska bra där till maxvarv (möjligen att den sjunker till ca 0,37 bar) vid 6200. Jag har alltså sammanlagt skruvat stången 7,5 varv kortare. Jag har hört att 1 varv är ca 0,03 bar och trodde mig därför ligga kring 0,65 bar. Kanske inte så exakt med det där 0,03 bar, eller så kanske min laddade mindre än normalt från början.

    Hur som helst. Varför sjunker den i ladd? Är inte fjädern starkare än att hålla mot WG-klaffen mer än till 0,4 bar utan vakuumhjälp från en MV när avgastrycket stiger?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  9. #9
    Är det verkligen ingen som har koll på hur WG funkar? Är det för lite förspänning i själva klockan som göra att laddtrycket inte orkar hålla över 0,4 bar vid högre agastryck fast stången är kortad på en lättryckare, utan vakuumhjälp från en MV?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446
    Jag vet hur de ser ut i WG-a klockan. Har en Forge som jag plockar isär och byter fjäder om jag så ville.
    Att korta av stången är inte bra du får biverkningar som föranleder och försämrar andra funktioner. Glöm den där med 0,03 de är bara finjustering och inget annat.
    Att ha starkare fjäder är annan femman.
    Man fattar inte vad heter aggregat, trimning osv….
    Testa din klocka med tryck och bakventil så ser man om de läcker. Klockan jobbar inte med vakuumhjälp som du skrev, för att de ska vara rätt.
    Titta på Airflov finns en bra länk om GLT.

    PS! Om du bor nera Mantorp kan du låna en av mina flera klockor.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo
    Av Travis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2021-08-29, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •