Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oregelbunden kupefläkt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Oregelbunden kupefläkt

    Har en 9000 2.3T -93 med ACC vars kupefläkt beter sig konstigt. Fläkten kan gå från lågt varvtal till nästan max och sedan hoppa tillbaka till lågt varvtal igen efter 30 sekunder. Den byter ofta hastighet när man kör i farthinder, svänger osv, så jag tar för givet att det är något som bara är glappt. Vart ska man börja felsöka? Antar att de borde sitta någon sensor inuti bilen?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Tycker det låter som typiska symtom för en utsliten fläktmotor.

    När du svänger/kör i fartgupp etc så kan axeln i fläkten flytta sig något lite inne i fläkthuset och göra att komponenterna i motorn kan få sämre eller bättre kontakt, vilket gör att motorn kan öka och sänka varvtalet något.

    I vanliga fall är yttre påverkan (svängar, gupp etc) ingenting som påverkar, men när komponenterna och axellagring etc börjar bli utsliten i motorn så kan det bli tydlig påverkan på fläkthastigheten.


    Men detta är alltså förutsatt att själva fläktpanelen är ställd på ett visst fläkthastighet.

    Om vi säger att du exempelvis har ställt in att fläkten ska blåsa MIN i panelen, men att fläkten lever sitt egna liv och blåser allt den orkar när du kör i gupp, ja då skulle jag snarare tro att det är något fel med antingen fläktmotståndet eller ACC-panelen, glappkontakt eller liknande.

    Men om det är som jag tror, att du har ställt in ett medelvärde, maxvärde etc, och att fläkten ökar och minskar något i styrka beroende på vilket håll du svänger åt så är jag ganska övertygad om att det har att göra med att fläkten börjar bli sliten.

    (fläkten sitter monterad i bilens bredd om man säger så, så fläktens axel förflyttar sig alltså till höger när du svänger åt vänster och tvärtom.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Visst är det som du säger, får ta och byta fläkten till våren.

  4. #4
    Betänk att om värme-fläkten börjar gå för tungt så bränner du dessutom reglerdonet till fläkten.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Kupefläkt
    Av Delgio i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 03:00
  2. fel på kupefläkt
    Av racece i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 01:21
  3. Kupefläkt 9-5
    Av Måsen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •