Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-5 Aero "sludge"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Småland
    Inlägg
    35

    Saab 9-5 Aero "sludge"

    Hej.

    Har lite frågor.!
    Jag har nyss köpt min första Saab som är en 9-5 Aero kombi -03a. Bilen har gått ca 11.700 mil.
    Vid 10.500 mil så gjordes ett motor byte på bilen pga sludge problem.
    Även 11.000 mila service gjordes då.

    Jag har fått papper på arbetet som gjordes då och alla nya delar i motorn är helt nya. Alltså ingen utbytes motor utan helt nya delar.

    Nu till mina frågor.

    Är problemet löst nu med "sludge" eller behöver man fortfarande vara orolig att problemet kan uppstå igen? (tyvärr blir det ganska många kallstarter för mig i min vardag)

    Finns det andra saker jag bör se upp med som kan ha tagit skada av sludge problemet typ Turbo mm.

    Mvh *
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Du ska titta efter nya vevhusventilationen mod 6 och göra egna olje + filter byten med 1000 mils intervall ( jag byter var 5-600 mil men ja är ju sjukt olje beroende )

    förresten vad bytte dom....

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Hej och välkommen.

    Tyvärr så är ju 9-5,or före 2004 extra känsliga för det här problemet.

    På frågan om du fortfarande löper risk för problemet igen är, kanske.

    Vad som spelar störst roll vad gällande oilsludge tror jag är att vevhusventilationen är omkonstruerad, så du borde se till så att du har en uppgraderad version av vevhusventilationen för att undvika att du får problem igen. Om du har något kvitto kan du kanske se om vevhusventilationen har blivit utbytt eller inte när de renoverade motorn. (Vilket inte är säkert eftersom vevhusventen uteslutande är utanpåliggande delar på motorn och inte saker i motorn i första hand).

    Du bör också se till att göra service oftare än vad servicehäftet säger, och allra viktigast med detta är just om du kör korta sträckor. Gör gärna en mellanservice med olje och oljefilterbyte mellan de vanliga servicarna och var noga med att kolla oljenivån lite nu och då.


    Turboaggregat behöver olja för att smörjas riktigt och har den motorn varit drabbad av Oilsludge så finns också risk för att turbon kan ha fått lite taskig smörjning, även om det absolut inte behöver va någon självklarhet. Vad som är positivt är att Aeron har ett betydligt bättre turboaggregat än det klenare turboagget som sitter i klenare modeller och som verkar ha en sagolik förmåga att rasa efter sisådär en 12000 mil på 9-5,or. Men du har som sagt ett annat agg som bör hålla ihop bättre.

    För övrigt tror jag inte att det är någon fara. Oilsludge KAN ju ha kloggat igen något av rören till turbon, men förhoppningsvis blev dessa rengjorda vid renoveringen. Och samtidigt kan man ju anta att det inte är så mycket att göra åt, utan väljer agget att säga upp sig så gör det det, varpå man kan börja grejja med att göra rent ledningar osv då i så fall.

    Så sammanfattningsvis: Kolla så att du har en uppdaterad vevhusventilation, gör mellanservice, håll koll på oljenivåer och fyll på vid behov.
    Annars är det bara att tuta och köra, hålla tummarna för att det inte händer igen och försöka att nte oroa sig i onödan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Småland
    Inlägg
    35
    Tack för svaren.

    Såg även att jag skrev fel på årsmodellen.
    Det är en -00a och inte en -03a som jag skrev i första inlägget.
    Men förmodligen så gäller samma sak på den som det hade gjort på en
    -03a

    Mvh
    Saab 9-5 Aero -00

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Pansar
    Men förmodligen så gäller samma sak på den som det hade gjort på en
    -03a
    Japp... Men som redan sagts, se till att du har senaste versionen av vevhusvent & byt olja minst var 1000:e mil så är det betydligt mindre risk för samma fel igen!

    Ser det ut så här under plastkåpan vid oljepåfyllningsröret har du den senaste vevhusventilationen! http://nicce.se/~kling/saab/moddad1.jpg

    Annars hade iallafall jag bytt, hur du gör ser du här! http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Pansar
    Men förmodligen så gäller samma sak på den som det hade gjort på en
    -03a
    Japp... Men som redan sagts, se till att du har senaste versionen av vevhusvent & byt olja minst var 1000:e mil så är det betydligt mindre risk för samma fel igen!

    Ser det ut så här under plastkåpan vid oljepåfyllningsröret har du den senaste ! http://nicce.se/~kling/saab/moddad1.jpg

    Annars hade iallafall jag bytt, hur du gör ser du här! http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf
    Ursäktar att jag lånar tråden lite men vad kostar det att göra denna uppdateringen av vevhusventilationen om man inte har den ??
    Mvh Ola
    9-3 SE -02 Nordic

  7. #7
    På saab kan du ränka med 1400! menar inte det är dyrt! kan vara en fördel att lämna till saab! jag lämnade in min på Holmgrens i Jkpg och då bytte dem DI kasetten också vilken var suveränt! det hade de INTE gjort på en annan/mindre verkstad!

    Ett råd till Pansar är att vid varje oljebyte köra ner en flaska Motorflush från valfritt märke! Det är att rekomendera! tycker jag iallafall! verkar inte vara så många som gör det, men jag ska göra det iallafall!

    mvh // Anders

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Glömde tillägga att man bör även lyfta på ventilkåpan & rengöra rören i kåpan till vevhusventen också!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Småland
    Inlägg
    35
    Skall det stå "vevhusventilation" i min följesedel på sakerna som är bytt eller kan det finnas ett annat namn. Hittar nämligen inte det bland alla saker som är bytta. Det kan inte vara så att det ingår i tex Grundmotorn eller något liknande. Över 30 saker är bytta i motorn. Men då jag inte kan ett skit om saken så är det rena Grekiskan för mig. Kostnaden för arbetet med delar gick på ca 40.000 kr så det är ju en hel del saker.

    Men jag skall i vilket fall öppna upp kåpan och se om det ser likadant ut som på bilden annars ta jag mig en tripp till Saab och fixa till saken så det blir riktigt.

    Mvh
    Saab 9-5 Aero -00

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1

    Motor-ras

    Håller på med saabar varje dag, Om man gör en vevhusventilation-renovering så är det även en stor fördel oom man tar av oljesumpen och rensar "silen", eftersom "avfallet" från slangarnas insida lägger sig där och täpper till, så att motorn tappar ork, och till slut så skär den. Har haft vissa skrämmande fall, och därför rekommenderar jag att sumpen plockas.
    SAAB- mekaniker

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    På saab kan du ränka med 1400! menar inte det är dyrt! kan vara en fördel att lämna till saab! jag lämnade in min på Holmgrens i Jkpg och då bytte dem DI kasetten också vilken var suveränt! det hade de INTE gjort på en annan/mindre verkstad!

    Ett råd till Pansar är att vid varje oljebyte köra ner en flaska Motorflush från valfritt märke! Det är att rekomendera! tycker jag iallafall! verkar inte vara så många som gör det, men jag ska göra det iallafall!

    mvh // Anders
    Nej Nej Nej

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    164
    uppgraderad vevhus vent kostar typ 300:- på speedparts och tar typ en timme att byta hemma med en domkraft...

Liknande ämnen

  1. Vad innebär "oil sludge"? (OljeSludge)
    Av Macaholic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 13:00
  2. vevhusventialtions problemet, "oil sludge"
    Av fejjn i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 15:50
  3. Oil sludge problem på Saab 9-5 2,3t "En mardröms histor
    Av Limpan_se i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 20:07
  4. Många som haft problem med "Oil sludge"....?
    Av AERO_chrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 23:30
  5. Kamaxelrassel och "Sludge" Problem 9-5 (Tidsfråga)
    Av Mr_99GL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •