Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: CE-lampa lyser. Felkod P0172 på 9-5 aero -04 +kabelbrand

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31

    CE-lampa lyser. Felkod P0172 på 9-5 aero -04 +kabelbrand

    Hej!

    Jag har en CE-lampa som lyser. Har haft bilen bilen hos auktoriserad saab-verkstad 5 gånger och dom har inte klarat att fixa felet.

    Vid första besöket släckte dom bara felkoden och lampan och sa att det var vanligt på saab att lampan kunde tända sig men den skulle nog inte komma tillbaka. det tog 2 dagar så lyste lampan igen.

    När jag lämnade in bilen andra gången så sa dom att är det samma felkod igen så trodde dom att det var läckage någonstans i insuget. När jag hämtade bilen så sa dom att dom hittat en O-ring i insuget som "verkade" dålig. Motorlampan tände sig innan jag kom hem.

    Vid tredje besöket sa dom att dom skulle trycksätta insuget för att leta läckage på insugssidan. Fick tillbaka bilen och dom sa att det var en slangklämma på slangen ut från LMM som var dåligt åtdragen. efter 3 dagar tände sig CE-lampan igen.

    Vid fjärde besöket sa dom att dom ska trycksätta insuget för att leta läckage, för det visade sig att dom inte hade gjort det förra gången utan dom trodde att det läckte vid den slangklämma de drog åt. Dom hittade inget läckage. Jag fick ny tid för dom skulle ta hem en ny LMM för nu var dom säkra på att det var den det var fel på.

    Vid femte besöket byttes LMM. Efter 2 dagar (igår) tände sig CE-lampan igen.

    Ringde dom idag och talade om att lampan lyser igen. Då fick jag svaret:

    "Din bil är ju omöjlig du får gjärna åka till en annan verkstad och se om de kan fixa den för nu har vi inga mer idéer, men du har en faktura här på ca 2500:- och som tur är har vi kvar din gamla LMM som vi kan byta tillbaks annars hade det blivit ännu dyrare. Fel koden är P0172 som står för Bränsleadaption multiplikativ för fet blandning"


    Eftersom jag inte verkar få nån mer hjälp av min auktoriserade Saab-verkstad så hoppas jag att jag kan få lite hjälp om vad felet kan vara här.
    Kan tillägga att bilen går inte sämre när CE-lampan lyser, samt att de gånger jag sett när lampan tänt sig så har det varit när motorn gått på låg belasting eller motorbroms. Bilen är en 9-5 aero -04 automat.
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Din verkstad behöver inte ha några idéer, dett räcker med att de följer felsöknngsprocedurerna i WIS.


    Felsökningen konstaterar först om tryckgivarna visar ungefär samma värde vid tändning i läge ON, eftersom luftmassmätaren sedan jämförs med inloppslufttrycket. Är tryckgivarna OK, men luftmassmätarens värde inte stämmer, kontrolleras först eventuella luftläckor mellan kompressor och spjäll och därefter byts luftmassmätaren.

    Är luftmängden OK, så kontrolleras bränsleförsörjningen, dvs tryck, tryckföljning, pumpflöde och därefter insprutningsventilerna.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Din verkstad behöver inte ha några idéer, dett räcker med att de följer felsöknngsprocedurerna i WIS.


    Felsökningen konstaterar först om tryckgivarna visar ungefär samma värde vid tändning i läge ON, eftersom luftmassmätaren sedan jämförs med inloppslufttrycket. Är tryckgivarna OK, men luftmassmätarens värde inte stämmer, kontrolleras först eventuella luftläckor mellan kompressor och spjäll och därefter byts luftmassmätaren.

    Är luftmängden OK, så kontrolleras bränsleförsörjningen, dvs tryck, tryckföljning, pumpflöde och därefter insprutningsventilerna.
    Dom svarade mig att det är omöjligt att mäta eftersom inte lampan tänds direkt utan först efter några dagar.

    Ska dock säga att jag inte har något förtroende för denna verkstad längre

    En ny fråga, kan motorn ta skada om man kör med bilen när man har denna felkod?
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Kanske en dum fråga, men bara för att vara säker: du kör inte på etanol (E85)?

    Mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Hondahoj
    Kanske en dum fråga, men bara för att vara säker: du kör inte på etanol (E85)?

    Mvh
    Kör på V-power. Var på verkstaden igår igen och pratade med dom. Nu skulle dom testa att byta tankurluftningsventilen. Fick tid 28 mars.
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Jag lämnade in bilen igen i onsdags för nu ville dom testa att byta tankurluftningsventilen. Det visade sig dock att dom hade beställt hem fel ventil. Så dom pluggade avluftningen från tanken i insuget/turbon istället men det gick 3 dagar så tände sig lampan igen.
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Jag skulle omedelbart låna en LMM från polare/verkstad och prova någon dag med. Det känns ju som att den är den vanligaste orsaken till dessa problem.

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag skulle omedelbart låna en LMM från polare/verkstad och prova någon dag med. Det känns ju som att den är den vanligaste orsaken till dessa problem.
    Läst första inlägget igen

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126
    Jag krälar i stoftet...

    Köp en burk startgas och spruta på slangarna dfå

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Verkstaden säger att dom har letat läckage på alla tänkbara ställen nu. Verkade som om de misstänkte att det är läckage i bromsservot. Men deras misstankar hittills har ju inte varit så korrekta. Dom skulle ringa någon support och höra och återkomma med vad de ska gå vidare med.
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    tyvärr är det ju så här det fungerar på verkstäder idag. Reservdelsbytarna följer felsökningsscheman slaviskt och har helt enkelt ingen egen kunskap............Mitt råd såna här ggr är att leta reda på en saabverkstad som har dokumenterat lång erfarenhet och som kanske har riktiga mekaniker.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hallå

    Vet inget om olika felkoder o sånt men det kan inte vara så att du bytt avgassystem o att det finns någon liten läcka någonstans (framför allt mellan lambdasonderna).
    Kände nämligen igen det du nämde om att ce-lampan tänder sig vid låg belasting eller motorbroms precis som min gjorde när jag bytt avgassystem, det var dessutom ingen skillnad i hur bilen gick före o efter lampan tänt sig.

    Jaja kanske är helt ute o cycklar men hoppas det löser sig snart.

    Mvh Joakim
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31

    Re: Hallå

    Citat Ursprungligen postat av 9-5AeroJocke
    Vet inget om olika felkoder o sånt men det kan inte vara så att du bytt avgassystem o att det finns någon liten läcka någonstans (framför allt mellan lambdasonderna).
    Kände nämligen igen det du nämde om att ce-lampan tänder sig vid låg belasting eller motorbroms precis som min gjorde när jag bytt avgassystem, det var dessutom ingen skillnad i hur bilen gick före o efter lampan tänt sig.

    Jaja kanske är helt ute o cycklar men hoppas det löser sig snart.

    Mvh Joakim
    Nej har inte bytt avgassystem. Men bilen Var inne på ovan nämda verkstad precis innan jag köpte den för att förra ägaren hade kört i diket så dom har lackat om en tröskel och frontspoiler. Kan ju hända att avgasröret fått sig en knäck.

    F*n va gött om man kan påvisa att det är dom som gjort en dålig reparation

    /Tack
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Nu har verkstaden kollat upp även bromsservot och det är ok. Nu har dom även pluggat återcirkulationen av vevhusventilationen för att se om lampan kommer tända sig samt att dom läst ur datan och loggat data underprovkörning som dom skulle skicka till trollhättan för analys

    ...to be continued
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    ...nu har lampan tänt sig igen så det beror inte på vevhusventilationen. Dom har inte fått något svar från trollhättan än så just nu är det bara att vänta
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Nu har jag även råkat ut för en kabelbrand. kablaget som går till bakluckan har troligen gått av där kablarna går in i bakluckan och kortslutits så isoleringen har smält på alla kablar hela vägen till kontaktstycket som sitter under vänster baklykta samt att kontaktstycket har smält ihop och några kablar som fortsätter framåt i bilen.

    Kan nog med stor säkerhet säga att detta var min första och sista saab för nu är jag bra trött på skiten. Tycker det är konstigt att kablarna kan bli så varma utan att någon säkring går. Var inte långt borta att hela skiten fattat eld....
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Hej igen!

    Efter 5 veckor så har dom bytt kabelmatta i bilen. Men dom har inte fått ordning på CE-lampan. Nu har dom bytt båda lamda-sonderna samt bytt ytterligare en o-ring under spjällhuset. Men lampan tänder sig endå
    Dom verkar ju inte ens tro på sitt eget arbete när dom säger att dom har trycktestat insugssidan och där var det inget läckage men så byter dom en o-ring i insuget i allafall. Verkstaden verkar inte ha en susning om vad de sysslar med. Verkstaden i fråga är Nordmarkens Motor i Årjäng.
    SAAB 9-5 AERO aut -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0172 System too rich OG9-5
    Av p_jonsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-03-04, 16:01
  2. Airbag lampa lyser, Felkod
    Av dea i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-14, 21:08
  3. Felkod P0172, P1172 OG9-3 T5
    Av Dogge ng900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •