Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Startproblem OG9-5 2,2TiD

  1. #1

    Startproblem OG9-5 2,2TiD

    Hej!

    Jag har en riktig problembil (9-5 2.2 TiD) så tänkte fråga om någon skulle hjälpa. Problemet är att bilen startar dåligt när kylvätskatemperaturen är ca. +5-15 (dvs. lite över glödningstemperatur). Då måste man starta upp till 15 sekunder innan bilen ruskar igång. När bilen är varm, inget problem. När bilen glöder, inget problem. Men när bilen stannar ute ett par, upp till 8 timmar, glöder den inte och problemet är ett fakta igen.

    Följande saker har redan gjorts:
    - nya diesel returslang till pumpen x2
    - nya O-ringer till bränsledysar
    - nya temperatursensor för kylvätska
    - mer bränsle under starten (med TECH II)

    Och med inget hjälp till problemet. Jag skulle vara tacksam för iden.

  2. #2
    Hej,
    Jag hade exakt de symptom som du beskriver på min 9-5 2,2 TiD 2004. Motorcentrum i Uppsala försökte med diverse åtgärder utan framgång. Till slut böt de insprutningspump (dyrt..!) och se då löste det sig. Pumpen arbetar med mycket högt tryck och troligen hade min pump ett internt läckage så trycket försvann efter en tid. Först efter det att startmotorn har pumpat upp trycket igen startar bilen. Min bil fixades på garantin men det är inte billigt att få det gjort om man ska betala själv. Jag kommer inte ihåg exakt vad det gick på men det var i närheten av 40.000 kr. Enligt verkstaden gick inte trycket att mäta utan de bytte lite på chans.

    Mvh
    Peter

  3. #3
    Tack för svar även som det där låter inte bra

  4. #4
    En ny startmotor och inget problem mer

  5. #5
    Hej,
    Bra att det löste sig. Faktum är att Motorcentrum var på väg att byta startmotor i min också men det avfärdades till slut som en möjlig lösning och man bytte pumpen istället... Möjligen hade det räckt med starten även i min bil men någon skillnad gjorde ju pumpbytet eftersom det blev ok. En helt frisk pump kanske uppväger en något slöare startmotor och vive versa.

    mvh
    Peter

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 2,2TiD
    Av MrMagoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-03-07, 14:59
  2. 2,2TiD OG9-3
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-10-01, 13:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •