Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Og900 spikar! Vad göra? Ny delfråga....

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Og900 spikar! Vad göra? Ny delfråga....

    Skruvade APC ikväll o meckade dit en spikdiod( vilket skulle visa sig vara nyttigt).

    Löd på en kabel på R42 för att jag skulel få bibehållt ladd. Sedan skruvade jag F-poten till max, som ska vara 1,0 bar enligt popeye.

    När det var dags för provkörning gick väl bilen först hyffsat, dock ingen skillnad mot tidigare. Den laddade fortfarande bara 0.9 bar och sjönk på högre varv. Men efter några repor började bilen dö o jag såg att spikdioden blinkade till. Har jag gjort något fel, vad bör jag göra? Skulel väl tänka mig att skruva ned laddet lite så som det var innan.

    Bil: Og900 s-90

    APC
    GLT 0,48 bar
    9000 IC
    Öppet luftfilter
    3" från gjutjärnsböjen
    Bränslechip från chipmats(fixxade bort spärren som finsn på 90orna o mer sås)

    Åhh><.... Jag som hade hoppats att bilen skulel gå bra:P, enda positiva var väl att spikdioden fungerar

    Mvh/ Micke

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Tjenare Micke!

    Har du endast justerat maxladdet-potten?
    Med andra ord, inte rört potten som reglerar hur snabbt laddet byggs upp?

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Japp, endast justerat F-poten

  4. #4
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Generell tanke är att tidigare ladd = 0.9 bar inte skiljer sig nämnvärt mot önskad ladd vid max F-pott = 1.0 bar.
    Du bör inte uppleva någon märkbar skillnad eller skillnad alls i och med onogranhet i mätutrustning.
    Det jag vill säga är att du kanske har exakt samma maxladd nu som du hade tidigare.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Mjo men varför spikar den dårå? Vilket den inte gjorde förut. Dessutom. Varför sjunker laddet på högre varv? Lödde ju r42 med en kabel så att den skulle få ett bibehållt ladd på högre varvtal.

    Någon???

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    BUMP

    Inte någon som har lite tips på vad man kan göra?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Hej.

    Som jag HAR läst mig till så måste man byta ut motståndet på F-porten (tror jag det var) till ett 1300 ohms, nu har du ett 900 ohms o då ka du skruva porten tills du blir blå, för du kommer inte över 0.9 - 1.0 bar, kolla popeyes hemsida han har bra beskrivning på det, o som föregågare sa så har du kanske haft 0.8 bar o sen skruvar F i botten o då får du bara 0.9bar o då spikar det, som jag vet har lärt mig så skall laddet sjunka lite vid höga belastningar för o minska spikningarna,kolla popeyes hemsida står klart o tydligt hur man gör, Lycka Till mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Hmmm efter att ha fått svar från chipmats verkar det som att jag behöver fixxa en BT mätare samt höjja bränsletrycket till 3.5 bar, kan man höjja det genom att skruva eller måste man ha en ny BTR?

    Angående APC poterna: På Popeyes hemsida att man ska justera F-pot för att ange max laddtryck. Enligt Speedparts anvisningar är det dock P-poten som justerar max ladd. Det kanske är för några specifika årsmodeller men, kan det vara så enkelt att ja har justerat fel pot?

    Mvh / Micke

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Du måste justera bägge för bästa funktion...först laddtrycket och sedan tryckhöjningen(eller vad det nu kallas)...

    Jag bytte bägge min pottar mot 10-varviga som jag har sitter i mittkonsollen...väldigt lättjusterat då...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    vrid ner tändningen lite å kolla om spikningarna fortsätter, å sen för att ställa in P och F potten optimalt måste du kunna ställa in från förarplats medan du kör annars blir det aldrig riktigt bra...

    Ursäkta mig ang tändningen, såg ej ditt andra inlägg glömm va ja sa där.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    ok , så det jag i första hand bör göra är alltså att optimera APC. Helst genom att fixxa 2 justerings rattar in i kupén?

    Någon som har ett bra tips på hur man gör det?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    ok , så det jag i första hand bör göra är alltså att optimera APC. Helst genom att fixxa 2 justerings rattar in i kupén?

    Någon som har ett bra tips på hur man gör det?
    skaffa inte allt för känsliga pottar av rätt värde + kablage o löd in kablaget i boxen + sätt pottarna på lämpligt ställe i bilen.

    sedan bör juh P pott... ställas in i harmoni med... F potten, så apc boxen hämtar hem laddet när den sänker det runt 1.bar.. o håller de stabilt....

    gjorde efter anvisning på www.900aero.com o det fungerar kalas på min bil... kan ladda upp te 1.3 utan nån som helst laddsäkning med nuvarande snurra .. spikningar tar ... juh apc'n hand om o sänker villkorslöst om det nu skulle finnas sådanna.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Nu är jag tillbaka till ruta ett igen Dock funkar bilen iaf

    Here's the deal; Har fixxat så att jag kan justera F, P-pot från kupén nu. Dock ska jag byta ena potentiometern då man behöver 1 st 50Kohms + 1K ohm inte 2 st 1K ohm. Men iaf så är hälften av jobbet klart.

    Problemet kvarstår dock att spikdioden blinkar ibland(på den lilla 5 min test drive jag tog inatt). Det är åandra sidan inte alls som det var förut när det kändes som att hela bilen skulle ramla isär.

    Så för att kunna köra säkert med lite högre ladd får man justera APC'n? Eller är det bara att köpa en 3.5 bar BTR som gäller?

    Tack för all hjälp hittils, både från Jesper som har hjälpt till med installationen samt er på STCS.

    Mvh/ Micke

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Mja, för laddtryck på 1bar, så räcker nog 3 bar's btr gott o väl....

    Se till o se över ditt tändsystem, så det har rätt gradtal osv, kanske ställa ner den lite som sakt o se om det löser problemet...

    Detta, låter juh liiite sås relaterat ... men då kanske du skal kolla upp så du iag har rätt soppa tryck med sakerna du har nu..

    Jag fick bort mycket av mina ryck i bilen (härstammar lite av för LÅGT soppatryck på lägre varv), det försvann när jag bytte soppa filtret som nog aldrig hade bytts på min bil, KAN vara ett tips o titta på det oxo kanske?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    näääähhaaaaajjjzzzzzzzzzzz

    Mvh/ Micke

  16. #16
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Tralla la...

    Säger inget så har jag inget sagt...

    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Mr Turbo, menar du APC'ets vara eller icke vara med ditt uttalande ? Hehe

    Mvh/ Micke

  18. #18
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Mr Turbo, menar du APC'ets vara eller icke vara med ditt uttalande ? Hehe

    Mvh/ Micke

    Ja precis...

    Anser för övrigt att 3 bar i bränsletryck räcker långt om du har ett välgjort chip i bilen. Med en "rätt" justerad apc är det bara bränslechipets beskaffenhet som kan framkalla spikningar. Och där var vi inne på "Jag säger inget så har jag ingenting sagt" igen.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. spikar.. Fel på LMM ? og900
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 13:51
  2. spikar...og900
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 11:02
  3. Og900 spikar som f*n på 5:an
    Av NIzmO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 11:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •