Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bilen gick inte att stänga av!!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483

    Bilen gick inte att stänga av!!

    Hade vart ute och testat navigationen som ja kopplat in i bilen nu på kvällen, och när ja kört in bilen i garaget och stänger av tändningen så dör inte bilen!
    Tändningen gick att stänga av och alla lampor och dyl slocknade. men motorn ville då fanimej inte stängas av! Trodde då det kunde vara stereon som har gjort någon kortslutning men ja testade att dra ur säkringen (NR13). Men bilen gick ändå!
    Fick dra ut säkringen för DI:n / Trionicsystemet (NR14) och då dog bilen.. Testade då att starta upp den och då gick den även att stängas av igen. Men nu så lyser Check Engine ist...
    Någon som har förslag på vad som kan ha hänt? Kanske någon som råkat ut för liknande sak?

    Navin som sattes in var en orginal Denso -05 navi. Och bilen är en 9-5 2,0t -98
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186
    Lite dålig koll....men turbo timer kanske???
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Näe.. sånt har ja inte kopplat in..:P
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Jag har råkat ut för något liknande med min bil fast i mitt fall tror jag det var tändningslåset som spökade. Jag vred om nyckeln lite halvlångsamt och till min förvåning när jag skulle kliva ur bilen så gick motorn och alla lampor var fortfarande tända. Hoppade in i bilen och satte i nyckeln och försökte få bilen att slockna, efter några försök och lite raskare omvridning så stängdes allt av. I ditt fall var det alltså bara motorn som gick men ingen belysning?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har råkat ut för något liknande med min bil fast i mitt fall tror jag det var tändningslåset som spökade. Jag vred om nyckeln lite halvlångsamt och till min förvåning när jag skulle kliva ur bilen så gick motorn och alla lampor var fortfarande tända. Hoppade in i bilen och satte i nyckeln och försökte få bilen att slockna, efter några försök och lite raskare omvridning så stängdes allt av. I ditt fall var det alltså bara motorn som gick men ingen belysning?
    Du kliver ur bilen med motorn igång och har tagit ur nyckeln... men har du inte backen i? Det e ju typ sandard á la saab att man måste ha backen i för att få ur nyckeln? Eller kanske bara är på nyare och inte 9000?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Jag har råkat ut för något liknande med min bil fast i mitt fall tror jag det var tändningslåset som spökade. Jag vred om nyckeln lite halvlångsamt och till min förvåning när jag skulle kliva ur bilen så gick motorn och alla lampor var fortfarande tända. Hoppade in i bilen och satte i nyckeln och försökte få bilen att slockna, efter några försök och lite raskare omvridning så stängdes allt av. I ditt fall var det alltså bara motorn som gick men ingen belysning?
    Du kliver ur bilen med motorn igång och har tagit ur nyckeln... men har du inte backen i? Det e ju typ sandard á la saab att man måste ha backen i för att få ur nyckeln? Eller kanske bara är på nyare och inte 9000?
    Det gäller inte SAAB 9000...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109
    Har du dragkrok på den? Kan bli kortis i elutaget till den så det blir såna fenomen av saltet o fukten! prova isåfall att koppla bort plusen som går till den! Mvh
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  8. #8
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Du kliver ur bilen med motorn igång och har tagit ur nyckeln... men har du inte backen i? Det e ju typ sandard á la saab att man måste ha backen i för att få ur nyckeln? Eller kanske bara är på nyare och inte 9000?
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det gäller inte SAAB 9000...
    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Och bilen är en 9-5 2,0t -98
    Nej det gäller alltså inte 9000, utan en 9-5. Men jag antar att du inte fick ur nyckeln? För då är det ju riktigt konstigt. Du borde ju fått motorstopp när du lade i backen och släppte kopplingen efter att ha vridit av tändningen.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    [quote=Angus]
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Du kliver ur bilen med motorn igång och har tagit ur nyckeln... men har du inte backen i? Det e ju typ sandard á la saab att man måste ha backen i för att få ur nyckeln? Eller kanske bara är på nyare och inte 9000?
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det gäller inte SAAB 9000...
    Citat Ursprungligen postat av "J Bilstrup":2u2sflp3
    Och bilen är en 9-5 2,0t -98
    Nej det gäller alltså inte 9000, utan en 9-5. Men jag antar att du inte fick ur nyckeln? För då är det ju riktigt konstigt. Du borde ju fått motorstopp när du lade i backen och släppte kopplingen efter att ha vridit av tändningen. [/quote:2u2sflp3]

    Precis det jag menade...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Nej det gäller alltså inte 9000, utan en 9-5. Men jag antar att du inte fick ur nyckeln? För då är det ju riktigt konstigt. Du borde ju fått motorstopp när du lade i backen och släppte kopplingen efter att ha vridit av tändningen.
    Det talas om två olika bilar i tråden. Först en 9-5.a med detta problem och sen en 9000 som hade samma fel. Sen går det alldeles utmärkt att ta ut nyckeln utan att lägga i backen även på en 9-5:a om det är en automat.

    Själv har jag haft samma problem i en 9000 för länge sen. Felet dök upp efter byte av en glödlampa i bromsljuset. Så länge man höll in bromsen gick det utmärkt att ta ut nyckeln samtidigt som motorn gick. Det var helt enkelt fel lampa som rekommenderades i OKs tabeller. Min gissning är att problemet ligger antingen i dålig jordning/tjuvströmmar eller att tändlåset inte funkar som det ska.

  11. #11
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Sen går det alldeles utmärkt att ta ut nyckeln utan att lägga i backen även på en 9-5:a om det är en automat.
    Det har du väldigt rätt i, den tanken slog mig inte ens trots att jag själv kör 9-5 aut. Jag utgick bara från att det var en manuell av någon anledning

    På 9-5 är väl kärvande tändningslås ett bekant fenomen. Kanske är det där trådskaparen har källan till problemet. Har hört talas om folk som stängt av och tagit ur nyckeln medan stereon fortsatt gå. Vet inte om detta även kan få bilen att fortsätta gå...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Sen går det alldeles utmärkt att ta ut nyckeln utan att lägga i backen även på en 9-5:a om det är en automat.
    Det har du väldigt rätt i, den tanken slog mig inte ens trots att jag själv kör 9-5 aut. Jag utgick bara från att det var en manuell av någon anledning
    Tänkte ju inte så långt.. :P
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Själv har jag haft samma problem i en 9000 för länge sen. Felet dök upp efter byte av en glödlampa i bromsljuset. Så länge man höll in bromsen gick det utmärkt att ta ut nyckeln samtidigt som motorn gick. Det var helt enkelt fel lampa som rekommenderades i OKs tabeller. Min gissning är att problemet ligger antingen i dålig jordning/tjuvströmmar eller att tändlåset inte funkar som det ska.
    Spännande, för jag har just bytt båda bromsljusen och varselljusen bak. Måste testa om det hänger ihop..

    Och nej så måste man inte ha i backen på 9000, och tändningslåset sitter vid ratten till skillnad mot övriga SAAB:ar. Hänger ihop med reservdelsgemensamhet med FIAT Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164 om jag inte minns helt fel.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Klart att jag kunde lägga i backen och släppa upp kopplingen för att döda motorn.. men jag hade fortfarande kopplingen nertryckt när jag lagt i backen och tagit ur nyckeln!

    Men har kommit fram till det nu att det är någon sorts kortslutning i anslutningarna bak till navin.. För när jag drar ur säkring nr 9 så dör hela stereon och då går det att stänga av bilen.. Så jag får ta o kolla upp detta ikväll! jobbigt att dra ur säkringen varje gång man ska stänga av bilen!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

Liknande ämnen

  1. 99 turbo som inte går att stänga av.
    Av mr turbospeed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-30, 11:26
  2. stolsvärmen går inte att stänga av 9-5 -02:a
    Av Nippe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 07:01
  3. GÅR INTE ATT STÄNGA AV BILEN! 9000 CSE - !!FIXAT!!
    Av Kozmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 15:58
  4. Stänga av bilen efter hård körning!?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •