Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tappar laddtryck vid hård körning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78

    Tappar laddtryck vid hård körning?

    Hej!

    Jag ska köpa en Saab 9-3 SE 2.0T (185hk) -99a. Tyvärr är det något fel på den enligt säljaren, för när man kör den hårt så är det precis som att turbon slutar ladda så bilen inte har samma ork längre. Felet kom för bara någon vecka sedan, enligt säljaren.
    Tänke om någon här varit med om det samma?
    Fall om det är något som är dyrt att laga eller kanske bara något simpelt, för så länge man inte ligger och pressar den utan kör normalt och bara gasar lite då och då så funkar den utan problem.
    Bilen är chippad (vet inte vilken firma som gjort det), vilket ska vara den enda modifieringen på den, eller han har haft ett öppet sportluftfilter också, men bytt till orginal nu eftersom han ska sälja och inte alla som uppskattar när det är lite mer insugsljud.

    Sen undrar jag om hur mycket laddtrycket ökar vid vanlig steg 1 trimning på dessa bilar?
    För den går en liten bit förbi det röda på orginalladdtrycksmätaren och orginal är det väl bara så att dom precis kommer upp på det röda knappt det? Antar att det bara är steg 1 efter som det bara är chip och luftfilter.

    Har aldrig ägt turbobil och är väldigt intresserad av just en Saab. Så har inte så stor koll än.

    Tacksam för svar.

    Mvh Simon
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    En sån 9-3a har den "kassa" laddluftkylaren och då kommer insugstempen stiga rejält vilket gör att motorn hamnar nära spikning vilket i sin tur kommer innebära att styrsystemet kommer reglera ner laddtrycket hela vägen till grundladd vilket kommer kännas som att bilen knappt laddar längre.
    Lite BF98 brukar kunna hjälpa till och byte till en bättre IC som håller tempen nere.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Min steg4-trimmade ng900 tappade mer än gärna ett halvt kilo laddtryck efter lite hårdkörning på grund av den klena Intercoolern.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78
    Okej, så det är inget fel med andra ord utan det är bara IC som inte är bygd för lite hårdare körning. Nu är ju inte jag ägare till bilen än så har ju bara kunnat gå på vad säljaren har sagt, men som sagt då är det inget som är på väg att rasa eller så iallafall.

    Tack så mycket för svaren .

    Mvh Simon
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Det är bara pruta på :P
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av Skalman88
    inget som är på väg att rasa eller så iallafall.

    Tack så mycket för svaren .

    Mvh Simon
    Naturligtvis ska du ju säga att du vet vad som e fel och att det är jättedyrt att laga, men att du iaf kan köpa den billigt
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Men felet kom bara för nån vecka sen? Kanske bara skitsnack?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Det kan ju bero på laddluftkylaren men det finns inga garantier. Är även möjligt att t.ex. turbon håller på att ge upp och därför läcker lite olja på kompressorsidan som åker med inloppsluften och sänker oktantalet på de som antänds.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Precis så var min 9-3 när jag gasade på ordentligt, den tappade märkbart med effekt så fort den blev ordentligt varm. Och nej, bara för att det var en T7 så pytsade den inte på mer ladd....bullshit enligt mig.
    Bilen var felfri och tankades alltid med 98 oktan.

    Jag har kört många(20-tal) saabar genom åren, då vi är tvingade att köra dem som tjänstebil. De visar samma sak alla. Efter riktigt hårda gaspådrag efter varann så minskas effekten påtagligt.
    Jag lider av detta även med min nuvarende bil, en steg 1 trimmat Passat 1.8T.
    Så en riktigt fet intercooler bör hjälpa en del.
    Titta på Evo bilarna som har en knapp som duschar ic´n med vatten när det går hett till.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Misstänker att verkningsgraden på IC:n blir ganska så rejält försämrad med tiden på grund av att det sätter sig olja, som i sin tur binder smuts. Kan det vara idé att rengöra IC:n mellan varven?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

Liknande ämnen

  1. Trycker ur sej vatten vid hård körning.
    Av Skalman88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 00:58
  2. Laddlampan lyser vid hård körning vid högre varvtal?
    Av skidåkarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 17:49
  3. Stänga av bilen efter hård körning!?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 20:58
  4. Svårt att få i växlar under hård körning! Vilka åtgärder?
    Av Plupp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •