Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: og 9-3-00 felkod på lambdasond?nån saab tekniker på forumet?

  1. #1

    og 9-3-00 felkod på lambdasond?nån saab tekniker på forumet?

    tjena.. hade en bil inne idag som hela tin sätter felkod på främmre syresensor övergripande felfunktion, (p0130) gjort det mesta tycker jag, nån som har tips? annars så byter jag nog styrdon här näst
    p.s bilen kan gå i flera månader emellan.

    2,0ltt t5 -00
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: og 9-3-00 felkod på lambdasond?nån saab tekniker på foru

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    tjena.. hade en bil inne idag som hela tin sätter felkod på främmre syresensor övergripande felfunktion, (p0130) gjort det mesta tycker jag, nån som har tips? annars så byter jag nog styrdon här näst
    p.s bilen kan gå i flera månader emellan.

    2,0ltt t5 -00
    Vad har du testat att göra då? Känns lite onödigt om man skriver en massa förslag i onödan då du kanske redan har testat dem!
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115
    Okej! Det är inte så att det sitter 3"-system på den? En rätt vanligt problem med de där lättryckarna (om det är modellen med 2 syresensorer" är att det kommer in luft mellan katten och lambda 2 vilket ger fel värden på sensor 2 och det där felmeddelandet.
    JT:s system har idiotiskt nog en skarv precis där och det gör att det lätt läcker in luft. Jag lade ljuddämparpasta och vips var problemet löst.
    Kan ju också vara läckage där i orginalsystemet.

  4. #4
    tyvärr det läcker inbget o det är orginal avgassystemet, 2 lambda dinns men felkod på den främmre.
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115
    Japp, felkoden blir på den främre. Om luft kommer in före den andra så kommer styrsystemet att tolka det som att den främre lambdan inte gör sitt jobb.
    Det var omöjligt att se något läckage på min men likförbannat läckte det in luft innan sensor 2.
    Antar att du har kollat downpipens anslutning mot turbon också. Kan börja läcka där med.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Kolla för säkerhet skull över kontakten och kontaktstycket så de verkligen är fräscha och inte ärgade eller böjda..... Jag hade ett symptom som kom och gick och jag till slut upptäcka jag att det var ärgade kontakter till map-sensorn. Så kolla igenom kablarna och kontakterna till lambdan ordentligt om du inte redan gjort det.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 890
    vi har fortfarande inte fått veta vad trådskaparen gjort åt felet? har du bara konstaterat felkod och stått och kliat dig i huvudet eller har du verkligen testat för läckage med erfoderlig utrustning eller kanske provat att byta sonden eller vad?

  8. #8
    jag har bytt lambda, vaccumslang till bt regulator, vaccumslang till av:n, samt vaccum slangen bakom spjällhuset som var sprucken(KOLKANISTERN)? samt rengjort kontaktstycken och felsökt allmänt optiskt. jo just det jag har sps programmerat styrdonet med.
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 162
    Om du har sps-programmerat styrdonet så är det knappast en T5-motor i bilen som du skrev i första inlägget. I så fall är det en T7.

  10. #10
    det är så här att en annan kille hållt på med bilen innan o han sa att det skulle vara uppdaterat.. går det inte spsa t5orna eller? nått jag missat isf
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 162
    Trionic 5 går inte att SPSa. Alla T7, T8 o.s.v. och går däremot.

  12. #12
    men hur görs det på t5
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 072
    måste vara bra betyg för stcsforumet när SAABmekaniker tillomed kommer in på forumet och ställer en fråga ang sina jobb
    tjena.. hade en bil inne idag som hela tin sätter felkod på främmre syresensor övergripande felfunktion, (p0130) gjort det mesta tycker jag, nån som har tips? annars så byter jag nog styrdon här näst
    p.s bilen kan gå i flera månader emellan.

    2,0ltt t5 -00
    //T


    EDIT: googling
    http://www.obd-codes.com/p0133
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  14. #14
    ja va fan ska man göra
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 162
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    men hur görs det på t5
    Det görs inte på T5 alls. Det ligger förmodligen mer arbete bakom dom mjukvarorna så att de funkar från början, jämför med T7

Liknande ämnen

  1. Fråga om felkod P0132 Lambdasond
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •