Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Funderingshjälp. Långmilare, dags att göra nått eller?

  1. #1

    Funderingshjälp. Långmilare, dags att göra nått eller?

    Hej

    Jag har nu besiktat min -94:s 9000T CSE, utan anmärkning, den var i ett "prydligt" skick.

    Jag byter slitagedelar allteftersom, ett värmepaket i december, instrumentbelysning, fläktmotstånd i samma veva o ett bromsok för några veckor sedan.

    Jag har haft den i över fem år, bil/motorn passerar snart 30,000 mil. Motorn är orörd renoveringsmässigt förutom detta:
    Tändkassetten är bytt vid 11,000 mil
    Växellådsolja vad ca 22, 000 mil
    Koppling m tbh vid ca 26,000 mil

    Turbon är orginal med bra drag, dock har jag bara enstaka gång varit över 3000 rpm. Kedjorna är orginal och aldrig uppmätta, men det finns inget slammer/annat missljud i motorn, varken kall eller varm, drar ingen olja, läcker inte en droppe. Oljebyte var 750:e mil.

    Funderingen är:
    Finns det nån anledning att ex.vis mäta glapp i turbo, kedjeslitage, avgaser i kylarvätskan etc etc när bilen bara snurrar och går?

    Jag vill ju inte råka ut för ett haveri, men jag känner litegrann att "If It Works, Don't Fix It!".

    Vad skulle ni göra och varför.

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Visst finns det anledning att titta till saker om du vill ha en driftsäker bil även i framtiden. För varje mil ökar ju såklart risken för haveri.
    Turbon skulle jag inte oroa mig för. Möjligen då hålla ögon öppna ifall det dyker upp någon till rätt pris och lägga "på hyllan". Om det skulle bli problem skulle du antagligen märka det på ökad oljeförbrukning och blårök.

    Några andra saker att kolla:
    * Bränslefilter (när byttes det senast?)
    * Kamkedjesträckaren kan mätas för att kontrollera slitaget
    * Generatorkol (är den aldrig renoverad är det nog dags snart)
    * Bränslepump (missljud?)
    * Kylsystem, provtryckning alt avgasmätning för att veta att det är ok
    * Byte av kylvätska, bromsvätska och växellådsolja
    * Felkodsavläsning (kan finnas lagrade felkoder som inte tänder CE)

    Min Aero närmar sig också 30000 och det är nog dags för en mer omfattande översyn än bara oljebyte. Nu får väl den gå lite hårdare också... har väl rullat ca 15000mil med steg 3+, men drar ingen olja och även läckaget är minimalt.
    Gissar att det är dags för kylvätskebyte och bromsvätskebyte igen och kanske en motortvätt
    Turbon kommer att bytas pga misstänkta sprickor i turbinhuset och även lådan ska bytas eftersom den börjar "låta servicedags".
    Kedjesträckaren ska mätas (har gått 17000 sedan förra bytet) och så skulle ventiltryckarna behöva ses över/rengöras/bytas pga lite slammer vid kallstart.
    Provtryckning av kylsystemet skulle nog också vara lämpligt att göra - toppackningen har också hängt med 17000mil
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Tack för synpunkter o tips.

    Bränslefiltret... Tror det byttes samtidigt som pumpen, vid köpet, för 15,000 mil sedan... Det är väl filter o kamkedjemätning jag ska lägga resurser på isf.

    Jag är lite inne på att göra bilen till en ren sommarbil då den är i schysst skick men har ju noll o inget marknadsvärde om jag skulle försöka sälja den.

Liknande ämnen

  1. Kan jag göra service innan de är dags?
    Av gnodan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-30, 17:00
  2. Äntligen dags att meka - exakt vad göra?
    Av Anders_SAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 20:07
  3. 9-5 Aero -00/-01 eller långmilare -02/-03?
    Av TalladegaSvensson i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 21:47
  4. Spikningar eller nått annat??
    Av Bulbazar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •