Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felsökning Drivsteg Magnetvetil T5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    57

    Felsökning Drivsteg Magnetvetil T5

    !!!jag har sök/kollat faq!!!
    men är ändå inte helt säker.

    stift 2 och 26 ska inte ha kontakt med jord står det i faq.
    Vad menas. Ska det va total kortslutning 0 ohm eller ska det va avbrott =0 ohm eller ska det va motstånd och i så fall vilket. (är det motstånd så är det ju kontakt med jord)

    stift 49 verkar ju inte ha med saken att göra (tomgångsmotor)

    Om man skruvar isär boxen och mäter på transistorerna, vilka värden skall dom ha.
    mäter man mellan varje ben och jord eller mellan benen...dom har ju tre

    hur många ohm ska det va mellan ben 1-2 och 2-3 på magnetvetilen för att den ska klassas som hel....annars kan man tydlingen bränna drivstegen igen. även om det inte är kortis i spolen i magnetventilen

    //stellan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Ingen kontakt till jord innebär att du skall mäta oändligheten ohm dvs det skall vara avbrott.
    Mäter du noll ohm mellan 26 och jord eller 2 och jord är det kortslutning och då är någon transistor sönder i drivsteget.
    Transistorerna är av typen MOS FET.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    hej igen. för att MV skall vara ok skall du mäta c:a 3 ohm mellan mittstift till de andra.
    Att mäta transistorerna direkt på kortet kan ge felaktiga värden eftersom du kanske mäter bakvägeni systemet och inte transistern.
    Det riktiga sättet är således att före mätning löda bort dessa.
    Om du mäter transistorerna när de inte är i drift kommer du att mäta oändligheten ohm (avbrott) mellan samtliga stift (G-D-S).
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Jag är analfabet vad gäller mer avancerad el. Grejen är, har också en trasig magnetventil och efter att ha efterforskat i saken här på forumet så mätte jag på min databox med multimetern inställd på 20Kohm. Jag får inget värde, eller rättare sagt, det står en etta i displayen på multimetern när jag mäter mellan stift 2 och 26 mot jord. Precis som det står i displayen med mätpinnarna i luften. Om jag tolkar din förklaring rätt CosmicBlue så är mina drivsteg hela?
    I så fall har jag fått ditlödat nya transistorer i onödan för att jag inte fattat rätt från början... Men hellre det.
    Eller är mitt mätresultat ett tecken på att mina drivsteg är paj, i så fall är det något annat i boxen som pajat för det blev som sagt inget annorlunda mätvärde efter att ha fått dit nya transistorer. Ska det stå 0 i displayen om drivstegen är paj?
    Hjälp!
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Åby, Växjö
    Inlägg
    43
    Efter att ha läst mer noggrant i trådarna som redan finns i ämnet så kan jag konstatera att min databox är hel = ingen kontakt mellan jord och stift 2 samt 26. Jag har fått den lagad i onödan... Men som sagt, hellre det än att det var paj, nu väntar jag bara på min nya magnetventil, sedan ska nog bilen gå och ladda ordentligt igen. Hade bara bilden i FAQ-tråden om att felsöka drivsteg fungerat hade jag kanske sluppit allt det här krånglet?
    Kan f.ö. konstatera under min korta tid som Saab-ägare att det är ett riktigt bra forum det här (bortsett från den saknade bilden i ovan nämnda FAQ-tråd då alltså...)!
    BMW 318ti Compact (bus/banbil) -95 Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95

Liknande ämnen

  1. Mäta upp drivsteg Trionic
    Av NordicDalarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-11-08, 22:53
  2. drivsteg t5a
    Av pacemaker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 20:05
  3. Smatter från magnetvetil på og900 87:a
    Av HardTimesCrew i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 07:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •