Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Går det att justera kopplingen på en og900?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    273

    Går det att justera kopplingen på en og900?

    Har lite problem med att kopplingen på min 900s -90 tar väldigt långt ner. Nästan så att den inte kopplar ur ibland. Den har också ganska kort spel.

    Kollade lite förra sommaren på ifall det gick att justera men jag kom aldrig nån vart med det, så nu frågar jag här.. Går den att justera eller är det att byta ut kopplingen som gäller?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 320
    Det går att lufta, men mycket mer än så är det inte.. om det nu inte finns något vid pedalstället..

    mvh Johan

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Nej, den går inte att justera på något sätt, tyvärr. Det du kan göra är att lufta/byta vätska, eller packa om cylindrarna eller kolla upp om det är mycket glapp i pedalens leder. Om det är glapp så går det att fixa på lite olika sätt.

    Men det är allt man kan göra...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    273
    hmm, jag var rädd för det.. hur menar du ifall det är glapp i pedalens leder. alltså om tar tag i pedalen och kollar ifall den glappar åt nått håll??

    Huvudcylindern skulle man väl kunna kolla upp men slavcylindern blir lite värre känns det som..

    Är det inte samma vätska i bromsystemet och kopplingen, eller blandar jag ihop nått nu?. I sådana fall byttes den i slutet av sommaren iallfall och kopplingen har kännts såhär sen jag köpte bilen för drygt ett och ett halvt år sen.

    Ska kolla upp lite grejer när jag får tillgång till garage.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    hmm, jag var rädd för det.. hur menar du ifall det är glapp i pedalens leder. alltså om tar tag i pedalen och kollar ifall den glappar åt nått håll??

    Huvudcylindern skulle man väl kunna kolla upp men slavcylindern blir lite värre känns det som..

    Är det inte samma vätska i bromsystemet och kopplingen, eller blandar jag ihop nått nu?. I sådana fall byttes den i slutet av sommaren iallfall och kopplingen har kännts såhär sen jag köpte bilen för drygt ett och ett halvt år sen.

    Ska kolla upp lite grejer när jag får tillgång till garage.
    Tar kopplinen långt ner skulle jag säga låter som huvudcylindern om det inte koppla ur ibland.

    Kopplingen och bromsarna använder samma vätska ja.
    Bromsvätska DOT 4
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Är det inte samma vätska i bromsystemet och kopplingen, eller blandar jag ihop nått nu?. I sådana fall byttes den i slutet av sommaren iallfall och kopplingen har kännts såhär sen jag köpte bilen för drygt ett och ett halvt år sen.
    Jovisst är det samma vätska, när du luftade bromsarna luftade du kopplingen då också? Den luftar sig inte av sig själv. Prova med att lufta kopplingscylindern till en börja med, sedan visar sig om du behöver göra större ingrepp!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    273
    jo, jag luftade kopplingen också. Problemet fanns där innan jag fixade med bromsarna och bytte bromoljan, så det borde inte ha nåt med det att göra..

    glömde kolla ifall pedalen glappar förut, får göra det i morgon..

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029
    Testa att trycka ner kopplingen i botten och lyft sedan av foten.
    Stick sedan in foten under kopplingen och se om du kan "lyfta" pedalen med foten.

    Symptomen med korta slag och att kopplingen tar långt ner tyder på
    att du har samma "fel" som de flesta gamla 900.
    Dvs att "staget" från huvudcylindern har ätit i godset på pedalen och gjort hålet ovalt.

    Enklaste återgärd är att byta pedalen till en annan (om man har en fräsch liggande )
    Annars är det en baggis för en svetsare att svetsa om pedalen så att hålet blir runt igen.

    Mvh Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Testa att trycka ner kopplingen i botten och lyft sedan av foten.
    Stick sedan in foten under kopplingen och se om du kan "lyfta" pedalen med foten.

    Symptomen med korta slag och att kopplingen tar långt ner tyder på
    att du har samma "fel" som de flesta gamla 900.
    Dvs att "staget" från huvudcylindern har ätit i godset på pedalen och gjort hålet ovalt.

    Enklaste återgärd är att byta pedalen till en annan (om man har en fräsch liggande )
    Annars är det en baggis för en svetsare att svetsa om pedalen så att hålet blir runt igen.

    Mvh Per
    Det var det jag menade men inte lyckades skriva...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    273
    Okej, det där låter ju som en möjlig anledning... Hänger inte riktigt med på vad det är för hål ni menar, men ska kolla upp det. Hur mycket ska pedalen hänga för att man ska misstänka att hålet blivit ovalt?? Tror inte pedalen hänger så mycket för jag brukar lyfta både kopplingen och bromsen lite när jag ska dra igång farthållaren och då känner man inte att man lyfter pedalen nått..

    Tackar för alla svar!! återkommer när jag kollar upp pedalen..

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Okej, det där låter ju som en möjlig anledning... Hänger inte riktigt med på vad det är för hål ni menar, men ska kolla upp det. Hur mycket ska pedalen hänga för att man ska misstänka att hålet blivit ovalt?? Tror inte pedalen hänger så mycket för jag brukar lyfta både kopplingen och bromsen lite när jag ska dra igång farthållaren och då känner man inte att man lyfter pedalen nått..

    Tackar för alla svar!! återkommer när jag kollar upp pedalen..
    Men då är det så att om allting är helt och fungerar precis som det ska, är det bara att gratulera till en lamell som kommer hänga med en väldig massa år till...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    273
    kollade upp kollplingen nu och den hänger inte!!

    Vad kan det då vara för fel?? Några fler förslag??

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 787
    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    kollade upp kollplingen nu och den hänger inte!!

    Vad kan det då vara för fel?? Några fler förslag??
    Vad menar du med att kopplingen inte hänger?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    273
    [quote=Schäfer]
    Citat Ursprungligen postat av "fälgen":30eeejmt
    kollade upp kollplingen nu och den hänger inte!!

    Vad kan det då vara för fel?? Några fler förslag??
    Vad menar du med att kopplingen inte hänger?[/quote:30eeejmt]

    Jo, alltså att det inte går att lyfta på kopplingen med foten efter att man ha släppt upp den. Som det är beskrivit högre upp att jag skulle testa..

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Kom på en sak föresten. Sätt dig i bilen på parkeringen. Starta den och lägg i ettans växel. Stå kvar där du står med kopplingen nere. Fortsätt så. Längre. Längre. Ha inte för bråttom, stå så ett tag. Om bilen börjar dra lite frammåt efter ett tag så är det någon av cylindrarna som är dålig.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Kom på en sak föresten. Sätt dig i bilen på parkeringen. Starta den och lägg i ettans växel. Stå kvar där du står med kopplingen nere. Fortsätt så. Längre. Längre. Ha inte för bråttom, stå så ett tag. Om bilen börjar dra lite frammåt efter ett tag så är det någon av cylindrarna som är dålig.
    Ska testa! tackar för tipset!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Kom på en sak föresten. Sätt dig i bilen på parkeringen. Starta den och lägg i ettans växel. Stå kvar där du står med kopplingen nere. Fortsätt så. Längre. Längre. Ha inte för bråttom, stå så ett tag. Om bilen börjar dra lite frammåt efter ett tag så är det någon av cylindrarna som är dålig.
    Testade detta igår och inget antydde på att bilen ville börja röra på sig.. Konstigt att jag inte hittar något. Får väl ta och byta huvudcylinder och lufta i sommar.

    En dålig lamell gör att kopplingen tar högt upp va? det borde ju i sådana fall inte vara lamellen..

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Detta med att kontrollera om hålet i pedalen är ovalt är lättast med ögonen.....
    "Glappa" med pedalen i övre läget och titta på hur infästningen i pedalen ser ut, man ser tydligt om pedalen rör sig men inte kopplingscylindern.

Liknande ämnen

  1. Justera kopplingen Saab 900 -95. [b]Nu oljud i framvagn[/b]
    Av öhlin91 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 11:03
  2. Justera länkaget og900
    Av beatone i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 20:23
  3. Justera tändningen og900
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 01:54
  4. [LÖST] Går det justera backljuskontakten på OG900
    Av aerofan2060 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 08:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •