Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Vilken vägassistans skall man välja???

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Vilken vägassistans skall man välja???

    Hej!

    Fick i dag hem SAAB:s egna erbjudande om vägassistans.

    För ca en månad sen så fick jag Falck:s erbjudande.

    Men jag är ju intresserad av att skaffa någon av dessa, men vet

    inte vilka som har bästa servicen. För de kostar lika mycket och

    har samma tjänster.

    Ingen som vill vara en del av valet? : )

    //Jonas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    Jag har Falken sen ett år tillbaka och förnyade den nu. Tyvärr kan jag varken säga bu eller bä då jag inte behövt utnyttja den, det är nog hugget som stucket.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Nä, det är väl så att många inte behöver använda den. Men kanske finns någon som varit mer om någon historia?
    Med tanke på att de tar alla sorters Stopp.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    444
    Tjena!

    Fick också brev för ett tag sen. Jag tecknade Falck iaf.. Hoppas det funkar bra när det väl behövs..

    Mvh
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  5. #5
    Jag har det via motormännen.
    2 fria utryckningar per år....1 har gått åt redan!!
    Så är det att åka 9-5.

    /Henrik

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020
    Åker man Saab så är de bra, har själv både Falck och Motormännen.

    Erfarenheten är att Motormännen fungerar inte utanför Norden, där fungerar Falck mycket bra, om bilen inte går att laga så får du hyrbil i 4 dagar, har du general ras så räcker den tiden till att fixa så du kommer hem, typ hemrese via hemförsäkringen.

    Senast jag använde Falck´s var i januari, ADAC kom innan vi hann äta luch på Macdonalds, sedan ringde de från Falcks efter någon vecka och ville höra hur allt hade klaffat, Motormännen så i samma skada att de inte kunde hjälpa utan hänvisade till SOS international. Och detta hände i Tyskland 26 Januari.

    Saab assistance är kopplat till Falcks, bara att rekomendera.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Ja, det tåls att tänka på! Det är inte många kronor att lägga ut. Men det är värt att ha det bästa då man väl står där så.

    Bra att få höra en del som varit med om något så.

    Tack så länge för de som svarat. Ni som vill dela med er är det bara
    att skriva.

    //Jonas

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Jag som kör automat har självklart assistans, kan ju inte bogsera kärran, så "gratis" bärgning är värt de 500 jag får betala om året.
    Gone country....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    614
    Kör med Falck även jag, har inte utnyttjat det på 9-3an, men blev ett par gånger med min og900 som hade lite problem med bränslepump reläna. Grymt bra att ha om det skulle skita sig om man behöver hjålp. En bärgning och du har sparat in vad det kostar per år.

  10. #10
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437
    Jag har Falks assistansförsäkring och den fungerar utmärkt vilket jag fick erfara då turbon rasade på semestern i somras. Efter ett telefonsamtal fick vi först bärgning och när vi kom fram till verkstaden (Saab i Strömstad) stod hyrbilen, en ny 9-3 SC, och väntade. Egentligen fick man bara ha hyrbilen i fyra dygn men eftersom det var semester och vi var långt hemifrån lät dom oss ha den i en vecka utan extra kostnad. Sedan var det bara att punga ut 11000:- för turbobytet och glad i hågen åka hem igen.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Filipstad
    Inlägg
    43
    jag har tyvärr falck. fick problem med bilen härom veckan, och fick inte hjälp med något alls. hade 7 mil hem, svinkallt va det och hade med mig min son som är 6 månader.. så jag va måttlit glad på dom..

    Jag hade ca 700 meter till verkstan från där bilen paja, så därför fick jag ingen hjälp, kl va 20 00 så inte mycke va ju öppet då heller....

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Men man ska väl få hjälp av assistansen var man än befinner sig i Sverige?

    Men det tåls att tänka eller så är det bara att välja en och se året ut om man råkar ut efter något. Sen kan man ju alltid byta till nästa år som kommer om det skulle var så att man inte är nöjd.

    Men det är alltid gott att ha de. För det är ju inga pengar mot vad det kan kosta om man får betala hela kalaset. Vare sig om man är 200m från en verkstad eller 13 mil därifrån.

    //Jonas

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203
    Kan börja med att säga att jag inte läst allt så jag vet inte om någon redan sagt detta.

    Men det är nog som du sa att det säkert är hugget som stucket.
    Det som spelar störst roll är nog VEM man får som ska hämta bilen om man nu måste utnyttja den.
    Det jag menar då är ifall man får något plommon som ska hämta bilen och inte är rädd om den för 5 öre.
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  14. #14
    Efter vårt debacle i Tyskland vecka 7 är mitt råd att inte välja Falck. Kommunikationen mellan Falck i Sverige och i Tyskland var obefintlig, återkoppling till oss på plats var också obefintlig. Jag ringde en gång i timmen för att försöka få besked om vad som händer. Ett av beskeden var "Var glad att du inte är i Frankrike för då kan du få vänta ett dygn på hjälp". Uppmuntrande så det förslår. Efter 6 timmar kommer en mekaniker från ADAC. Efter ytterligare 2 timmar kommer bärgaren. Ingen av dom talade engelska (år 2008 i Tyskland). Tur att vi var i en universitetsstad med hjälpsamma ungdomar.
    Se också till att du har återlämningen av hyrbil tecknad i din bilförsäkring om den skall lämnas på annan ort. Hade vi lämnat Avis hyrbil i Sverige skulle kostnaden bli 1920 EUR. Nu fick vi själva köra tillbaka hyrbilen till Tyskland (170 mil t.o.r) inom de 4 fria dygnen samtidigt som vi hämtade vår reparerade bil på verkstaden.
    Men vi hade i alla fall tur med vädret.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Nalledal
    Ingen av dom talade engelska (år 2008 i Tyskland). Tur att vi var i en universitetsstad med hjälpsamma ungdomar.
    Jag vet inte vilka språkgenier du hade väntat dig, men befinner man sig i ett land där man fortfarande 2008 dubbar texten på tv till hemspråket så blir det inte bättre. Så här är standaren i många delar av Europa och deras språkkunskaper, fast Slovenier är jag imponerad av, många kan tyyska, engelska och franska.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    inte jag men brossan har falck å sin 9-5:a. då vi varje år kör hela vägen ifrån malmö till kiruna så kunde det vara en bra investering
    förra året så haverade vattenpumpen o bilen lämnade ett låååångt spår av vatten bakom sig. gick inte att köra en meter. vi blev strandade utanför jönköping på hemvägen.. kontaktade falck på deras nr. en stund senare kom dom o hämtade bilen o vi fick en ny golf att köra hem med. det ända som han blev tvungen att betala var verkstads avg. o matrial. toppen falck!
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Nalledal
    Ingen av dom talade engelska (år 2008 i Tyskland). Tur att vi var i en universitetsstad med hjälpsamma ungdomar.
    Jag vet inte vilka språkgenier du hade väntat dig, men befinner man sig i ett land där man fortfarande 2008 dubbar texten på tv till hemspråket så blir det inte bättre. Så här är standaren i många delar av Europa och deras språkkunskaper, fast Slovenier är jag imponerad av, många kan tyyska, engelska och franska.

    //MH
    Förväntade mig inga språkgenier överhuvudtaget. Däremot att yrkesproffs som dagligen möter människor som är i behov av hjälp i alla fall har baskunskaper i engelska.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Nalledal

    Förväntade mig inga språkgenier överhuvudtaget. Däremot att yrkesproffs som dagligen möter människor som är i behov av hjälp i alla fall har baskunskaper i engelska.
    Då kanske du ej skall turista i Europa alt ta en tyska kurs via hermods .

    Svenska med sin engelska är ju bra, men passar mest hemma i affärsvärlden, är det ett språk som skall användas för turism i europa så kommer man inte långt, mycket bättre med tyska, Italienska.

    Och faktum så är vi inte så mycket bättre här hemma i vardagslivet, har ett flertal gånger agera tolk åt min italienske chef.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tottico
    jag har tyvärr falck. fick problem med bilen härom veckan, och fick inte hjälp med något alls. hade 7 mil hem, svinkallt va det och hade med mig min son som är 6 månader.. så jag va måttlit glad på dom..
    Tja, jag måste säga att jag inte riktigt begriper varför man skulle skaffa assistansförsäkring. Den som ger ut försäkringen förväntar sig att göra pengar på den (annars skulle den inte finnas), och beloppen som man kan få ut är ganska beskedliga (det är ingen katastrof om man blir tvungen att betala ur egen ficka på stående fot).

    Så det blir i genomsnitt billigare att inte ha någon, och man kan om det händer något anlita den som ger bäst (= normalt snabbast) valuta för pengarna. Och det är inte helt ovanligt att man hittar en bra mycket billigare lösning om man tänker efter lite.

    Är det så att man tror att ens bil går sönder oftare än andras, och därför vill ha en försäkring för att så att säga överutnyttja den, tja, jag är nog ganska säker på att man lurar sig själv då. Själv har jag anlitat bärgare 4 ggr på 32 år, en av dem täcktes dessutom av den vanliga försäkringen...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av tottico
    jag har tyvärr falck. fick problem med bilen härom veckan, och fick inte hjälp med något alls. hade 7 mil hem, svinkallt va det och hade med mig min son som är 6 månader.. så jag va måttlit glad på dom..
    Tja, jag måste säga att jag inte riktigt begriper varför man skulle skaffa assistansförsäkring. Den som ger ut försäkringen förväntar sig att göra pengar på den (annars skulle den inte finnas), och beloppen som man kan få ut är ganska beskedliga (det är ingen katastrof om man blir tvungen att betala ur egen ficka på stående fot).

    Så det blir i genomsnitt billigare att inte ha någon, och man kan om det händer något anlita den som ger bäst (= normalt snabbast) valuta för pengarna. Och det är inte helt ovanligt att man hittar en bra mycket billigare lösning om man tänker efter lite.

    Är det så att man tror att ens bil går sönder oftare än andras, och därför vill ha en försäkring för att så att säga överutnyttja den, tja, jag är nog ganska säker på att man lurar sig själv då. Själv har jag anlitat bärgare 4 ggr på 32 år, en av dem täcktes dessutom av den vanliga försäkringen...
    En bärgning per tredje år så är det samma pengar. Lätt intjänat. Jag har även ringt när mitt batteri laddat ur så dom fått hjälpa mig, så slapp jag jaga kompisar. Har man sen en fru som kör runt med små barn i bilen så är det skönt att hon kan ringa och få hjälp. Hur skulle hon fixa en punktering på motorvägen?
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

Liknande ämnen

  1. Vilken turbo skall man välja?
    Av 9-5 Pekka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 22:30
  2. Vilken försäkringsbolag skall man välja.
    Av Sarre i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 14:52
  3. Vilken skall man välja?? BIL?
    Av Daffa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 02:17
  4. Vilken skall man välja??
    Av micke_asd i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 23:48
  5. Vilken ic skall jag välja till 9-5:an
    Av JO68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •