Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hackar vid gaspådrag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    28

    Hackar vid gaspådrag

    Ja vet inte riktigt hur man ska förklara det, men det känns som att turbon laggar och tappar allt laddtryck vid gaspådrag. Det händer inte alltid och händer oftast på högre växlar.

    Det blir som ett hack, typ som att motorn dör i nån bråkdels sekund sen får den liv igen och kommer igång och går lika bra som innan. Ibland bara en gång, ibland flera gånger i följd.

    Vad kan problemet vara?

    Det rör sig om en 9000 cse 2,3t

    Mvh
    9000 2,3T A50 -98

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223
    Tjena!
    Laddar den onormalt mycket innan den dör?
    I så fall så kan det vara magnetventilen som är körd. Koppla ur den och provkör. Bilen ska nu gå med ett så kallat grundladdtryck(glt) och laddar nu ytterst lite. Om bilen inte hackar nu längre så är det bara att byta och se glad ut...*L*
    Lycka till.
    Mvh/Bengan
    9-5 aero salomon sedan -03

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    28
    Låter som nått som kan stämma, för nålen går upp i slutet av rött innan den hackar till.

    Svårt att byta magnetventil? Vart sitter den?

    Har inte så stor koll på sånt där..

    Mvh
    9000 2,3T A50 -98

  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Då säger jag snarare att det är laddtrycksspärren som går i, har du trimmat mycket eller är bilen orginal?
    Slutet på rött är nämligen väldigt mycket laddtryck, runt 1,6bar på min 9000.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    28
    Bilen ska enligt utsago vara en orginal A50 -98 med 225 hk
    9000 2,3T A50 -98

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Har upplevt liknande fenomen i en bil med taskig DI-kassett: Bilen gick för det mesta bra men kunde ibland vid högre laddtryck missa lite.
    Kollat och bytt tändstiften?

    Om det är så att laddtrycksspärren går in brukar det inte beskrivas som "hack" utan snarare som att man slår näsan i ratten men det är såklart en fråga om ordval. Är det frågan om över1.5 Bar tyder det ju ändå på laddtryckspärren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223
    Om du står och tittar ner i motorummet så sitter magnetventilen till höger på kylarens övre kant. Det är en svart klump som det går tre slangar ur. Det sitter också en kontakt på den, koppla ur den och provkör. Om det har slutat att rycka så kan du föhoppningsvis utesluta di-kasseten.
    9-5 aero salomon sedan -03

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Har upplevt liknande fenomen i en bil med taskig DI-kassett: Bilen gick för det mesta bra men kunde ibland vid högre laddtryck missa lite.
    Kollat och bytt tändstiften?

    Om det är så att laddtrycksspärren går in brukar det inte beskrivas som "hack" utan snarare som att man slår näsan i ratten men det är såklart en fråga om ordval. Är det frågan om över1.5 Bar tyder det ju ändå på laddtryckspärren.

    Tändstiften har jag inte kollat ännu, ska göras under morgondagen.
    Om det är laddtrycksspärren, vad ska man göra åt det? Justerbart?
    Under dagen har det inte hänt en enda gång, utan bilen har laddat som den ska och inte hackat.

    Och det där med näsan i ratten, är väl ungefär så det känns, tar stopp och sen vaknar den till liv direkt igen.
    9000 2,3T A50 -98

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av varaderon
    Om du står och tittar ner i motorummet så sitter magnetventilen till höger på kylarens övre kant. Det är en svart klump som det går tre slangar ur. Det sitter också en kontakt på den, koppla ur den och provkör. Om det har slutat att rycka så kan du föhoppningsvis utesluta di-kasseten.
    Okej tack, ska testas!

    Är det bara att rycka kontakten på denna?
    9000 2,3T A50 -98

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    Citat Ursprungligen postat av Arfide
    Citat Ursprungligen postat av varaderon
    Om du står och tittar ner i motorummet så sitter magnetventilen till höger på kylarens övre kant. Det är en svart klump som det går tre slangar ur. Det sitter också en kontakt på den, koppla ur den och provkör. Om det har slutat att rycka så kan du föhoppningsvis utesluta di-kasseten.
    Okej tack, ska testas!

    Är det bara att rycka kontakten på denna?
    nja inte bara o "rycka ur den"
    tryck ihop lås"flärpen" o dra sen ut den


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    28
    Nu har jag kommit på när felet inträffar och hur den beter sig,

    Det MÅSTE vara laddtrycksspärren som sätter i, för när man segdrar den så turbon får jobba så laddar den över rött på mätaren och sedan slår den ifrån.

    Nålen hoppar ner till mitten av mätaren sen börjar den ladda igen.


    Men, varför? Och hur löser man detta problem? :S


    Testade att plocka bort kontakten på magnetventilen men blev ingen skillnad, laddade lika mycket fast ingen hack, visserligen fick jag inget hack när jag satte tillbaka kontakten direkt heller....

    Fattar noll..
    9000 2,3T A50 -98

  12. #12
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Kika slangen till WG, har den hoppat av eller om det är någon spricka i den så kan inte WG öpnna vilket gör att den laddar tills spärren slår i.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    80
    Jag skulle börja med att kolla att staget från WG inte kärvar.
    Ryck lite i det och ut och gasa igen.. Kvarstår problemet är det någont annat...
    Kwesen.
    Gute med kontrollerad blyfot. ( men ibland så .. )
    9-3 SS -05, Stiga Park President HST

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    har likadana problem med min ibland/sällan men det händer 1-5 gånger för mycket i Månaden, ska jag också kolla slangen till WG;n? men var sitter WGn någonsntans?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J
    Kika slangen till WG, har den hoppat av eller om det är någon spricka i den så kan inte WG öpnna vilket gör att den laddar tills spärren slår i.
    Du har möjligtvis ingen bild på vilken slang det här är för en som inte är jättekunnig inom ämnet? Har samma problem med min.
    Saab 9-3 SC -08

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Kolla även bypassventilen så inte den är paj. Trycktesta hos någon verkstad och vaccumslangar.. Om den läcker eller någon vaccumslangar läcker så kan ju det få turbon att ladda max..

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    15
    Det kan vara en rolig oilsludge på gång också (drabbades av en i söndags) bilen betedde sig precis som du beskriver och jag fick en vevstake ut genom motorblocket
    SAAB 9-5 2,3t Vector -01 NP steg 3

  18. #18

    Oilsludge 9000 ?

    Oilsludge på en 9000 ? ? ? Skulle inte tro det! Sluta skrämma folk!
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    149
    det låter ju helt klart som om att laddtryckspärren går i! antingen för att möjligtvis wg slangen har hoppat av eller som sagt innan murkna vaccumslangar! jag hade kollat slangar först o främst! sen kollat wg staget om det möjligtvis kärvar! men det har ju alla redan sagt!

    WG sitter under turbon en tryckklocka med ingående slang och ett stag på som med hjälp av vaccum öppnar o stänger för att på så sätt reglera TT

    hoppas iaf att du får iordning på det för det är fan inge kul att slå näsan i ratten
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

Liknande ämnen

  1. Bilen hackar vid gaspådrag
    Av Odenray i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 11:01
  2. Motor hackar vid gaspådrag 9000 cse -95 2,3t 170hk
    Av kleta66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 15:25
  3. 900ng 2,0T hackar vid gaspådrag
    Av oembe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •