Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: TCS-proffs sökes...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    12

    TCS-proffs sökes...

    Tjenare allihopa... läste en del inlägg på forumet och ni verkar kunna en hel del om den trevliga funktionen, på en del saabar, som heter TCS. Jag jag är ute efter nån som kanske kan hjälpa mig i rätt riktning på problemet jag har med tcs´en på min saab.

    I alla fall så har jag en 9000cs 2,3T -92 där problemen uppstått..

    Problemet är, som ni säkert redan förstått, att bilen limpar och tcs ctrl lampan tänds när jag trycker till lite (typ halv gas) på pedalen. vrider jag av tändningen coh startar bilen igen så funkar allt som det ska igen tills jag gasar igen........

    Det konstiga (för mig iaf. ) är att samma symptom sker även om jag bara har tändningen på och bilen ej igång.... Ytterligare en sak som jag tycker är mysko är att när det var lite halt ute för ett tag sen var jag ute och körde en sväng och då kunde jag gasa hur mycket jag ville så länge som jag kunde köra med hjulspinn....dvs det var halt på vägen.. så fort det blev lite fäste på vägen så limpade bilen....

    Meckandet fram tills nu har bestått i att jag har bytt en hjulsensor som var kass, urluftningsventilen på torpeden var också kass, jag har bytt alla vacuumslangar, haft loss pedalgivaren och mätt upp den( ej kass )

    Det enda som kommer upp nu när jag blinkar fram felkoder är att spjällägessensorn får fel eller ingen signal..... och, såklart, så på mitt själl så verkar sensorn vara inbyggd i spjället på nåt sätt för jag kan inte hitta det på utsidan iaf. (Spjällhus Boschnr: 91 09 075). Därav hade jag loss pedalgivaren och kollade om felet var där.....

    Puh det här var mycket att läsa för er men jag hoppas att ni har överseende med det... och jag hoppas verkligen att ni kan ge nåt tips eller förmedla nån kontakt som kan hjälpa mig.

    Har hittat en del nyttiga saker på forumet, bla:

    "Om TCS går i limphome så slutar ETS-boxen skicka ut spjällvinkel till motorstyr som då sätter felkod på spjällägesgivaren.
    Så det behöver inte vara själva spjällhuset som är defekt."

    -Varför tänds inte lampan direkt, eller varför limpar inte bilen direkt då?

    "Tänk på att felkoderna i ETS-systemet INTE! försvinner om du bryter batterispänningen. Dessa måste raderas med diagnosverktyg."


    Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 663
    Hej!

    Har du kollat backventilen? (röd/vit)
    Låter nästan som om felkoden kommer när du får laddtryck.

    Börja med det så skall vi se.

    Att felkoden för TPS-signal inte kommer förrens efter en stund är för att den försvinner när väl ETS-systemet går i limphome.
    Sen tar det väl några sekunder för LH att detektera o sätta felkod.

    Dom felkoder du blinkar ut är inte från ETS/TCS systemet. Dom måste läsas med diagnosverktyg i uttagen under passagerarstolen.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Hej!

    Har du kollat backventilen? (röd/vit)
    Låter nästan som om felkoden kommer när du får laddtryck.
    Ja men varför kommer felkoden även fast bilen inte är i gång när jag trycker på gaspedalen?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 663
    Skulle kunna vara något fel på pedalpotentiometern ändå kanske. (eller två fel)

    Det är väligt svårt att avgöra med multimetern att pedalpotentiometern är korrekt. Bägge potentiometrarna måste matchar varann för att den skall vara godkännd.
    Samma med spjällhuset.

    Har du läst felkoder ur TCS/ESP´n?
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Skulle kunna vara något fel på pedalpotentiometern ändå kanske. (eller två fel)

    Det är väligt svårt att avgöra med multimetern att pedalpotentiometern är korrekt. Bägge potentiometrarna måste matchar varann för att den skall vara godkännd.
    Samma med spjällhuset.

    Har du läst felkoder ur TCS/ESP´n?
    Ja, jag håller med dig om att det är svårt att mäta exakt, så jag har mina misstankar om pedalpotentiometern ändå......

    Ang Felkoder så har jag varit vid en lokal märkesoberoende verkstad och han hade nån form av diagnosverktyg (inte ISAT lr Tech2) som pluggades in i kontakten under passagerarsätet. Fick samma felkoder (fast med en annan kod...) där så jag har faktisk ingen koll ifall han läste ur koderna ur TCS/ESP´n.
    Backventilen har jag testat med en annan som jag hade.. men ingen skillnad...

Liknande ämnen

  1. Alusvetshjälp sökes.
    Av Rickard 1965 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:19
  2. Information sökes!
    Av DavidGoden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 13:30
  3. Proffs på Saab !! hjälp mig....9-5 laddar på GRL !!
    Av perra9314 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-29, 08:10
  4. Rådgivning från 9000-proffs önskas
    Av Mr Dezent i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •