Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: steg2 setup?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    74

    steg2 setup?

    Hejsan hade till våren tänkt att få lite mer krut i min 9000 2,0t 98.
    Har funderat på steg1 till 3. Jag tycker dock att det bli dyrt med steg 3. Har nu kommit fram till det mest ekonimskt hållbara, dock kanske inte mest hästar för pengarna, Dessutom kmr kopplingen förhoppningsvis hålla och man får ett fint ljud

    Nordic steg2 programvara

    JT halvsats(den med en dämpare)

    nåt öppet filter

    Magnetvetil

    Vad tror ni om detta? Är det värt att satsa mer än 5k till på ett steg3?
    MVH/
    Martin

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Gå du på ett steg1. Det är mest pang för pengarna. Bilen lyfter från en segelbåt till en riktigt trevlig kärra.

    Sedan samla lite pengar och kör på ett steg3 vartefter. Uppgraderingen mjukvarumässigt steg1 till steg3 är inga stora pengar. Typ 1000 kr eller mindre med lite prut.

    Risken med ett steg2 är att kopplingen ger upp, men det ger inte så mycket mer effekt/vrid än steg1.

    Bättre då att gå på steg1 vilket innebär en helt ny bil. Åk och var nöjd under tiden du raggar delar till steg3. Vissa saker kanske finns begagnat.

    Varför inte passa på när det avgassystemet du har rasar eller kopplingen sjunger på sista versen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    74
    Jo jag antar att steg 1 kanske är det mest ekonomiska dock ere grymmt najs me lite vassare ljud:P
    Men d kmr nog bli ett steg 1 ere nån mer som har nåt tipps?

  4. #4
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av mjong
    Jo jag antar att steg 1 kanske är det mest ekonomiska dock ere grymmt najs me lite vassare ljud:P
    Men d kmr nog bli ett steg 1 ere nån mer som har nåt tipps?
    Håller med Fral fullständigt... mycket bra skrivet!

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Ett steg1,2 eller 3 ger ingen ståpäls i fråga om ljud. Turbon hackar ljudvågorna och ger mest ett pysljud. Jämför grupp N i rally.

    För ryt ur en rak 4 med fläkt krävs mer hårdvaruändringar än bara mjukvara och ljuddämparbyte.

    Lite dumpljud kan du kanske framkalla med ett trimm.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    jag skulle gå på ett steg 2.

    Inte så mycket för effekten, som för ljude och slutröret.
    Det BLIR ballare ljud med sportavgas, så är det.
    Även om jag föedrar Ferrita's system...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Det BLIR ballare ljud med sportavgas, så är det.
    Även om jag föedrar Ferrita's system...
    Perr. Du har väl passerat 40 och har hörapparat som jag . Maxar du volympotten . Okej då, lite roligare blir det.

    Nu pratade han ju om JT. Jag skulle också valt ett Ferrita.

    Här hemma har vi en Clio 1,4/75hk -99 med ett Nordicmonterat Ferrita. Låter vasst

    Rent ekonomiskt är ju ett st1 mer value for money så länge inte ljuddämparen är på upphällningen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    50
    Har Nordic steg 2 i min 9-5 2.3 och är mycket nöjd, om man väljer steg 1 eller 2 är väl smaksak, om man tycker ljudet och dom extra hk man får är värt pengen, själv kommer antagligen att uppgradera till steg 3...och det är ju det som är så trevligt...att man kan fylla på lite eftersom
    9-5 2.3 -99 aut med Uhrkraft steg 2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    74
    Ferritas system e säkert bättre dock lite dyrare... Men som en sann boy racer så går man igång på högt avgasljud iofs bara cirka 1000 kronor dyrare såg jag nu... Men va e skillnaden på ett ferrita jämfört me ett jt förutom dimmensionen? kan va intressant o veta. Och om man har catback system o steg 2 lr 1 så kan man ju komplettera med down pipe o racekatt när man känner för det o uppgradera styrboxen till steg 3. Dessutom e slutröret rostigt och jag tycker mig höra lite läckage i systemet:P

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Det BLIR ballare ljud med sportavgas, så är det.
    Även om jag föedrar Ferrita's system...
    Perr. Du har väl passerat 40 och har hörapparat som jag . Maxar du volympotten . Okej då, lite roligare blir det.

    /Fred
    Jag kommer aldrig växa upp helt.... hoppas jag...


    Citat Ursprungligen postat av mjong
    Ferritas system e säkert bättre dock lite dyrare... Men som en sann boy racer så går man igång på högt avgasljud iofs bara cirka 1000 kronor dyrare såg jag nu... Men va e skillnaden på ett ferrita jämfört me ett jt förutom dimmensionen? kan va intressant o veta. Och om man har catback system o steg 2 lr 1 så kan man ju komplettera med down pipe o racekatt när man känner för det o uppgradera styrboxen till steg 3. Dessutom e slutröret rostigt och jag tycker mig höra lite läckage i systemet:P
    jt = lowbudget, sämre kvalitet, en del tycker det ger ett "ej så exklusivt lud" (typ epa traktor) jag har hört JT som låter helt OK. En del klagar på resonansljud inne i bilen.

    ferrita: högsta kvalitet, bra andrahandsvärde (om man orkar skruva bort det) alldeles lagom ljud, ingen resonans inne i bilen. Proffsigaste tillbehörsavgas-systemet på marknaden.


    Själv skulle jag nog akta mig för att skruva på ett "icke-ferrita", men så bor jag i en annan del av köping....


    Citat Ursprungligen postat av mjong
    Vad tror ni om detta? Är det värt att satsa mer än 5k till på ett steg3?
    MVH/
    Martin
    Såg din sista fråga nu:

    Absolut, går inte att jämföra känslan i ett nordic st1/2 mot ett nordic steg 3.
    ett steg3 svara klart bättre och ger ett sjujäkla klipp på höga varv. där steg1/2 tappar kraften.

    Tveka inte en enda liten sekund om det bara skiljer 5000 spänn.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    50
    Ja det är just klippet på höga varv som saknas mitt steg 2, så steg 3 är nog bra medicin mot det.
    Sitter ett rostfritt Milltek 2 1/2" på min bil, trevligt system helt klart, fast ingenting för dom som gillar bröladet från japsdämpare...men jag är ju 40+ och då måste man ju vara lite diskretare
    9-5 2.3 -99 aut med Uhrkraft steg 2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    74
    Problmet med ett steg 3 som jag känner är att man troligtvis måste byta koplingen för att det ska hålla så det springer iväg ganska mkt då...

    Men att montera halvsystem o sen steg 2 programvara. För att sedan när man har råd komplettera med helsystem, rejskatt och ett kopplingsbyte? va tror ni om det? för bilen låter så himla tråkigt orginal inte som en OG 900 som låter rätt fint me orginal systemet.
    plus att som sagt jag upptäckte idag att det verkar läcka lite nånstans i systemet.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    jag går också i tankarna på ett steg 3 på min og 9-3 . många säger att kopplingsbyte är ett måste, men är det verkligen det?känns ju inte så kul om man har fräsch koppling o sen lägga ut massa pengar på en viggenkoppling. vad kostar viggenkoppling med montering förresten? vitt o svart?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av prets
    jag går också i tankarna på ett steg 3 på min og 9-3 . många säger att kopplingsbyte är ett måste, men är det verkligen det?känns ju inte så kul om man har fräsch koppling o sen lägga ut massa pengar på en viggenkoppling. vad kostar viggenkoppling med montering förresten? vitt o svart?
    Personligen; "Är det verkligen det" vet jag inte, jag har ingen erfarenhet. Men vad jag hör ofta är att riskerna ökar markant runt den dimensionen av tuning. Alla kan ha tur när det gäller koppling, vissa har måndagsexemplar redan vid steg1.

    Vågar du chansa?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av mjong
    Problmet med ett steg 3 som jag känner är att man troligtvis måste byta koplingen för att det ska hålla så det springer iväg ganska mkt då...

    Men att montera halvsystem o sen steg 2 programvara. För att sedan när man har råd komplettera med helsystem, rejskatt och ett kopplingsbyte? va tror ni om det? för bilen låter så himla tråkigt orginal inte som en OG 900 som låter rätt fint me orginal systemet.
    plus att som sagt jag upptäckte idag att det verkar läcka lite nånstans i systemet.

    Åker m steg 3 på min og9-3 och kan ju direkt säga att nåt og900 bröl lär du ju inte få m kompl 3" inkl racekat på din og9-3. Låter inte alls nåt speciellt mycket förutom ett lite dovare ljud.
    Har även Viggenkoppling och det funkar kanon bilen har gått ca 5000 mil
    m trim inkl koppling.
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av prets
    jag går också i tankarna på ett steg 3 på min og 9-3 . många säger att kopplingsbyte är ett måste, men är det verkligen det?känns ju inte så kul om man har fräsch koppling o sen lägga ut massa pengar på en viggenkoppling. vad kostar viggenkoppling med montering förresten? vitt o svart?
    Har ¨för mig att min viggenkoppling inkl montering gick på ca 10 000

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    74
    Åker m steg 3 på min og9-3 och kan ju direkt säga att nåt og900 bröl lär du ju inte få m kompl 3" inkl racekat på din og9-3. Låter inte alls nåt speciellt mycket förutom ett lite dovare ljud.
    Har även Viggenkoppling och det funkar kanon bilen har gått ca 5000 mil
    m trim inkl koppling.
    Nej jag vet också att man inte får samma fina ljud oms i en og 900 beror vl på konstruktionen på grenröret eller nåt men d jag menar e att orginalljudet e allt annat än upphetsande på en 9000 orginal.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Citat Ursprungligen postat av prets
    jag går också i tankarna på ett steg 3 på min og 9-3 . många säger att kopplingsbyte är ett måste, men är det verkligen det?känns ju inte så kul om man har fräsch koppling o sen lägga ut massa pengar på en viggenkoppling. vad kostar viggenkoppling med montering förresten? vitt o svart?
    Har ¨för mig att min viggenkoppling inkl montering gick på ca 10 000
    fyfan är det så dyrt. men jag har en vän som kan göra det, så vad kostar en viggenkoppling och ungefär hur lång tid tar det att montera?

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av prets
    Citat Ursprungligen postat av Kristian Aero
    Citat Ursprungligen postat av prets
    jag går också i tankarna på ett steg 3 på min og 9-3 . många säger att kopplingsbyte är ett måste, men är det verkligen det?känns ju inte så kul om man har fräsch koppling o sen lägga ut massa pengar på en viggenkoppling. vad kostar viggenkoppling med montering förresten? vitt o svart?
    Har ¨för mig att min viggenkoppling inkl montering gick på ca 10 000
    fyfan är det så dyrt. men jag har en vän som kan göra det, så vad kostar en viggenkoppling och ungefär hur lång tid tar det att montera?
    kopplingen cirka 2-2500 kr
    tid för byte från nån timme för den som gjort det förr och har alla grejer (typ Robban på Nordic) till 1,5 dag för förstgångs-försöket...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20

    koppling

    går fint att åka med orginal koppling .. gjorde jag rätt länge men började slira med steg3 plus aluic kosta 2500 på speedparts sen bytta ja den i garaget på en kväll o några bärs hehe 10000kr de måste ju varit på saab verkstad hehe låter svindyrt

Liknande ämnen

  1. hjälp med setup/beräkningar 9000 2.0t
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 02:38
  2. motor setup 2,0 och 2,3 turbo
    Av iron m/// i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 13:02
  3. Tips på etanol setup?
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:44
  4. Vad ger denna setup?
    Av mort i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 00:17
  5. Chassi setup!?
    Av fabbe72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •