Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motorfel saab 9-5!!!!!

  1. #1

    Motorfel saab 9-5!!!!!

    Har hänt något med motorn till snaben.
    Det är en 9-5 2,0t -99 helt orginal.

    Följande har hänt, var på väg hem från jobbet när det började lukta bränt i hela bilen, jag stannar på närmaste parkeringsplats å kollar motorn, det ryker som fan ur den när jag har bilen igång, röken kommer från yttre höger sida ur motorrummet, ungefär där fläktremmen sitter, motorn går även dåligt som fan, lägger nästan av och vid ett gaspådrag så låter det som nått konstigt rasslande ljud,.

    Är det nån som vet vad det kan vara????????????

  2. #2

    fel

    Det är nog ett lager till ett remhjul som gett upp.
    ( Eller ac,vattenpump eller servopump )
    Frilägg remmen och känn efter glappande hjul.
    Baksidan av en hylsnyckelförlängare passar i spännanordningen för remmen.Typ 2 dm från vänstra övre hörnet på ventilkåpan.

    mvh
    loca

  3. #3
    ok, tack för svaret.
    Du tror inte det är nå allvarligare än det???
    Kolla lite snabbt vid fläktremms hjulet och det så ut som att fläktremmen tog i en kant, men då borde väl inte motorn gå konstigt???? om det är felet

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av majjen
    ok, tack för svaret.
    Du tror inte det är nå allvarligare än det???
    Kolla lite snabbt vid fläktremms hjulet och det så ut som att fläktremmen tog i en kant, men då borde väl inte motorn gå konstigt???? om det är felet
    Det ÄR ett av remhjulen som skurit!! Jag upplevde precis samma sak (nja, min tjej) för fyra veckor sedan men jag fick bogsera sen. Så fort du hör det där rasslande ljudet måste du stanna, annars smälter remmen och kletar ut på motorblocket och du känner röklukten och tror det är nåt allvarligare!!

    Lycka till!!

  5. #5
    det är alltså remhjulet till fläkt remmen eller??? Gick eran bil också konstigt på tomgång???
    Blir ju sjukt lättad om det bara är ett lager då jag har målat upp värsta bilderna av 10 tusen lappar som flyger iväg

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av majjen
    det är alltså remhjulet till fläkt remmen eller??? Gick eran bil också konstigt på tomgång???
    Blir ju sjukt lättad om det bara är ett lager då jag har målat upp värsta bilderna av 10 tusen lappar som flyger iväg
    Du har sju eller åtta löprullar (hjul) som drivremmen (det du kallar fläktremmen) löper över. Det mest sannolika är att det är ett av de två så kallade "rullhjulen" som har skurit. Rullhjulen driver ingenting egentligen utan finns bara för att remmen skall driva de andra 5 hjulen bra. De andra 5 hjulen är bland annat ac:n, servostyrningspumpen, vattenpumpen och två till. Du får INTE köra bilen nu, tror fan den går dåligt på tomgång, remmen slirar ju nu och driver inga hjul. Därför snurrar inte vattenpumpen och bilen får ingen kylning!! Bogsera!!

  7. #7
    ok ok, har bogserat hem den, och jag ska INTE köra nå mer ( : Tror du nått kan ha gått sönder, jag stannade ganska snabbt från att det börja de ryka, sen startade jag bilen några korta gånger , och gasade till en gång, men inget mer.

    Super tack för snabba svar, och inte minst lungande då jag trodde en sväng att hela motorn var kass

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av majjen
    ok ok, har bogserat hem den, och jag ska INTE köra nå mer ( : Tror du nått kan ha gått sönder, jag stannade ganska snabbt från att det börja de ryka, sen startade jag bilen några korta gånger , och gasade till en gång, men inget mer.

    Super tack för snabba svar, och inte minst lungande då jag trodde en sväng att hela motorn var kass
    Det hjul som skurit sitter med all säkerhet längst upp till vänster sett från höger sida av din bil. Remmen är förstörd. En massa klet på övriga hjul. Går faktiskt att göra rent fastän man inte tror det. Min mekaniker använde bromsrengöringsvätska och simsalabim så blev det rent!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Hur gick det för dig sen?

Liknande ämnen

  1. Underligt motorfel - Saab 9000 CD 2,0i -94
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 16:42
  2. Motorfel Saab 900 V6 1994
    Av lellegöran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 00:43
  3. Saab tiger om allvarligt motorfel!
    Av dannyz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 01:14
  4. DN:Saab tiger om allvarliga motorfel
    Av Mikael S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •