Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ng900 antenn, gick inte upp med pioneer men med kenwood?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194

    ng900 antenn, gick inte upp med pioneer men med kenwood?

    tjenare!


    bytte bilstereon för nån vecka sen, då jag hade en pioneer av nått slag som inte fungerade nått vidare men den hade en väldigt smidig funktion och det va att man kunde stänga av antenn'en direkt på displayen (så att den inte åkte upp), alltså behövde inte fiffla med kablar eller dylikt

    och nu har jag gått o köpt mig en kenwood kdc-2453yugy där denna finnés inte verkar finnas!


    jag har provat o söka, hittade ju som vanligt inget relevant (gör jag nått fel? :P) men går det på nått sätt att göra samma sak med min nya? eller måste jag koppla in en vippa av nått slag? isåfall, hur gör jag det? (vilka kablar)

    antennen e ju inte vidare snygg direkt :P


    gärna länkar om ni har!

    mvh joel
    Turbo galning

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Tänkte du på hur de blåa kablarna på baksidan såg ut på kenwooden?

    Det brukar kunna finnas separata kablar för remote (påslags signal-kabel för slutsteg) och elantenn.

    Gör det inte det utan remote och antenn är samma kabel så går det inte att stänga av antennen separat via stereon. I så fall får du sätta en strömbrytare på sladden till elantennen.


    Om det satt separata kablar så är det antagligen så att antennen åker upp om du väljer radio eller att du har TA eller någon annan trafikinformation påslagen på stereon.

    Har du TA och kör CD så är antennen uppe för att kunna ta emot trafikmeddelanden. Knäpper du av TA och kör CD så bör antennen åka ner. (Men det beror som sagt på hur stereon är gjord.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    oerhört snabbt svar kongo, tack! ska kollas direkt


    medans jag inte hade något o göra så gogglade jag lite, och hittade följande ( kan ju vara bra för dom som letar också)


    saxat från http://www.93forum.com/viewtopic.php?t=37, fanns en hel del nyttigt där gällande bilstereo o dylikt
    mvh joel
    Turbo galning

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    OK, va ute o kollade

    det finns två sladdar som hänger ut, en står det "P. CON" (tror jag det va, blå va den.. detta är väll slutsteget har jag för mig?), och den andra står det MUTE på och är brun

    är det mute kablen jag ska använda, och isf hur ska detta kopplas?


    tack för hjälpen!


    mvh joel
    Turbo galning

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    tog kontakt med min återförsäljare av enheten, verkar som om att det är grönt att använda remot sladden(!?!) till och styra antennen

    fast då kommer väll antennen åka upp ändå när jag tänker efter, blir väll nånslags vippa ändå.. nån som vet vart man kan köpa en snygg vippa (eller knapp!) som passar på instrumentbrädan till ng900?

    tänkte mest på en sånhär



    mvh joel

    Hej Joel!

    Inget problem att använda samma remot för steg och motorantenn.

    / Tomas
    ----- Original Message -----
    From: Joel Kåberg
    To: info www.nardik.se
    Sent: Friday, March 07, 2008 6:34 PM
    Subject: Re: Snabb fråga angående Kenwood KDC-W4537UGY


    Hej


    Okej, så jag ska använda samma eller det kanske inte fungerar(har ett slutsteg inkopplat)? Annars får jag väll lösa problemet med nån vippa/knapp av något slag !


    Mvh Joel


    From: info www.nardik.se
    Sent: Friday, March 07, 2008 5:34 PM
    To: Joel Kåberg
    Subject: Re: Snabb fråga angående Kenwood KDC-W4537UGY


    Hej Joel!

    Pioneers lösning med separat remot för motorantenn är tyvärr mycket ovanlig. KENWOOD har ingen modell med den funktionen utom man använder samma remot som till eventuellt slutsteg.

    Med vänlig hälsning
    Tomas / nårdik
    ----- Original Message -----
    From: Joel Kåberg
    To: info@nardik.se
    Sent: Friday, March 07, 2008 5:28 PM
    Subject: Snabb fråga angående Kenwood KDC-W4537UGY


    Hej Nårdik!

    Hadde en liten kvick fråga här, köpte en sådan här enhet från er tidigare och den fungerar utmärkt jätte bra köp tycker jag! Gott bemötande av er angående byte av fjärrkontrollen också, väldigt snällt!


    Till frågan: Jag har en Saab 900 från 97, och dom har ju motorstyrda antenner som åker upp när stereon går igång. Och innan jag satte i Kenwood enheten så hade jag en Pioneer, och på denna Pioneer enhet kunde jag stänga av så att antennen inte åkte upp (när man lyssnade på CD, skiftade jag till Radio så skickade den upp antennen). Vid montering av Kenwood enheten så fanns det inga extra sladdar hängandes så det är inget hemmabygge, utan mera en inställning tror jag. Kollade igenom bruksanvisningen och hittade inget. (trafikinformation och sånt är avstängt)


    Tack på förhand,

    Mvh Joel
    Turbo galning

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    det finns två sladdar som hänger ut, en står det "P. CON" (tror jag det va, blå va den.. detta är väll slutsteget har jag för mig?), och den andra står det MUTE på och är brun

    är det mute kablen jag ska använda, och isf hur ska detta kopplas?
    mvh joel
    Mute borde vara till för att stänga av ljudet på stereon när mobiltelefonen ringer.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    tog kontakt med min återförsäljare av enheten, verkar som om att det är grönt att använda remot sladden(!?!) till och styra antennen

    fast då kommer väll antennen åka upp ändå när jag tänker efter, blir väll nånslags vippa ändå.. nån som vet vart man kan köpa en snygg vippa (eller knapp!) som passar på instrumentbrädan till ng900?

    tänkte mest på en sånhär



    mvh joel

    Tack på förhand,

    Mvh Joel
    [/quote]

    Jo, det stämmer att det går bra att köra på remote. Både remote och eventuellt separata sladdar för elantennen är till för att styra saker som man vill ha på när stereon går igång.

    Remoteutgången är dock oftast på hela tiden för att slutstegen ska starta och därför blir det "alltid på" (och därmed alltid uppe) även för elantennen om man kopplar in den där.

    En strömbrytare funkar bra, men värt att tänka på om man klipper kabeln till elantennen/remoten är ju att man i framtiden måste dra en separat kabel för eventuella slutsteg som går förbi knappen i så fall.

    Ett tips är att använda "extra" knapp från Saab (Är då en rund ring som symbol) men det går också bra att ta en annan knapp från nån saab som har ett riktigt "av/på" läge som t ex ng900 har på sätesvärmarknapparna eller dimljusknapparna. (Beroende på vilket hål man vill sätta knappen). Vill man inte ha en dimljussymbol eller sätesvärmarsymbol så kan man ju antingen lacka knappen svart, eller sätta en bit eltejp över eller liknande. Har gjort så på en knapp jag har i min bil för elantennen och även om det låter som en riktig hejjarlösning med eltejp så ser det faktiskt inte så illa ut som man kan tro.

    Vissa stereos har inte separat elantenn utgång utan det verkar vara hugget som stucket vilket man får och inte. Min förra stereo, en 2000:- Sony hade det, och den påverkades som jag beskrev av att antennen åkte upp om man lyssnade på radio eller hade någon av trafikinformationsknapparna på. Min nuvarande 4000:- Pioneer har inte separat utgång så jag har också satt en knapp för antennen..

    Är dags att byta ut Pioneeren snart då den uppför sig märklig och kikar på en Alpine nu så får vi se hur de har löst det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    härligt kongo, hoppas du får rätt på grejorna!


    den här extra knappen med rund symbol låter ju intressant, har en plats över under dimljus knappen som skulle va perfekt

    vet du vart jag kan köpa dessa på nätet, eller ska jag te saabs närmsta återförsäljare? isf, har du nått art nr kanske?


    tack igen!


    mvh joel
    Turbo galning

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    härligt kongo, hoppas du får rätt på grejorna!


    den här extra knappen med rund symbol låter ju intressant, har en plats över under dimljus knappen som skulle va perfekt

    vet du vart jag kan köpa dessa på nätet, eller ska jag te saabs närmsta återförsäljare? isf, har du nått art nr kanske?


    tack igen!


    mvh joel


    Har tyvärr inget artikelnummer, men jag kan tänka mig att du kanske kan hitta knapp kanske på http://www.sdcc.se eller http://www.speedparts.se. Annars är det Saab ÅF som gäller.

    Tyvärr har många Saab ÅF jättedålig koll på vilka delar som finns och inte finns, men det finns alltså en extraknapp. Vet inte om det finns knapp för olika hål, (knapparna i mittkonsollen är inte i samma storlek som de bredvid ratten) men det går ju att höra med de i alla fall.

    Det finns en bild på extra-knappen i den här tråden, så ser du hur i alla fall en knapp för mittkonsollen ser ut. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... xtra+knapp

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Gick inte att växla OG9-3 -99
    Av ooskr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-08-27, 09:41
  2. OG 9-3 AS3 -> Ny pioneer stereo funkar inte
    Av Portal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 12:28
  3. Kenwood DPX503UY eller Pioneer FH-P80BT
    Av ShaddeN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 03:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •