Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 2.3 topp planing

  1. #1

    2.3 topp planing

    Hejsan allihopa!
    Jag har köpt 2.1 insug och en 2.3 topp till min 900 T16 -88. Felet är det att toppen är skev på ca 0,4-0,5 mm och den måste planas. Frågan är bara då hur mycket får jag plana? Jag kan ju inte plana för mycket då det påverkar kompet för mycket, eller? Jag har hört att 0,5 mm är max på bilar med DOHC, men då är det ju precis för mig... Ska jag leta ny topp som kanske är mindre sned eller ska jag plana denna?

    Tack på förhand för svar!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: 2.3 topp planing

    Citat Ursprungligen postat av ketchupturbo
    Hejsan allihopa!
    Jag har köpt 2.1 insug och en 2.3 topp till min 900 T16 -88. Felet är det att toppen är skev på ca 0,4-0,5 mm och den måste planas. Frågan är bara då hur mycket får jag plana? Jag kan ju inte plana för mycket då det påverkar kompet för mycket, eller? Jag har hört att 0,5 mm är max på bilar med DOHC, men då är det ju precis för mig... Ska jag leta ny topp som kanske är mindre sned eller ska jag plana denna?

    Tack på förhand för svar!
    Max på Saabs 16V toppar är 0,4mm, men de går ju att plana mer, men jag skulle nog letat upp en ny topp för den du har verkar väldigt skev..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    frågan är ju också varför den är skev. om den är skev pga den har gått varm så ska du kolla så att det är tätt mellan sätena och cylhuvet, vid varmgång så vill det gärna läcka där. häll på lite vatten ( i förbränningsrummet ) och blås i avgas / insugskanaler med lite tryckluft.
    om det då läcker där = kasta, skaffa annan topp.
    om inte ,så finns det ett mått på hur tjock toppen ska vara ( tyvärr glömt det måttet men det kanske någon annan vet ) om man sen tar en eller två tiondelar mer så är väl det inte hela världen men man får kolla upp kamhjulen/tiderna så det inte händer en olycka.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Hej igen!
    Okej, jag lär kolla om det läcker vid sätena. Toppen verkar inte vara något att behålla alltså... Om jag har tur kan jag få lämna tillbaks den på skroten. Då är det alltså 0,4 mm max som jag får plana och då är det ju liksom kört. Tack för tipsen så mycket! Måste man plana varje gång eller går det att få tag i en topp som är hyfsat rak begagnad ändå? Hur många tiondelar får det fela om man ska kunna köra utan att det läcker?

Liknande ämnen

  1. Planing av topp i Göteborgsområdet
    Av TurboLamko i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 01:05
  2. [LÖST] Demontera ventilerna vid planing av topp?
    Av rickard1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 21:19
  3. Max planing topp på B-motor?
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 19:45
  4. Planing av topp og900
    Av burken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •