Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Iso kablage

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    14

    Iso kablage

    Jag ahr en 9-5a 98. med AS2 och har nu inhandlat en pioneer stereo som jag tänkte byta med orginalet, men finns det något iso kablage som passar orginalets kabalr rakt av?
    hittade denna sida http://www.backesljudbygg.se/home.htm som har endel kablage, men någon som vet precis vad som behövs till 9-5an, är rätt okunnig om ljudbyggen.

    tack på förhand.
    Saab 9-5 98 2.0T 192hk Import.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Iso kontakterna på Pioneeren passar perfekt i kontakterna som sitter i bilen.

    Eftersom du har AS2/AS3 så blir det dock problem om du inte ska byta ut något av förstärkare och högtalare.
    Problemet är att du skickar högtalarsignalen till bilens inbyggda slutsteg som förväntar sig balanserad lågnivå.
    Det kanske låter. Kanske inte.
    Det kanske håller. Kanske inte.

    Jag vet fortfarande ingen som har lyckats att använda det inbyggda slutsteget till en eftermarknadsstereo. Det finns en del som driver högtalarna direkt från eftermarknadsstereon via mer eller mindre sofistikerade omkopplingar. Jag har dock inte lyssnat på någon av dessa och kan inte göra nån bedömning på hur resultatet blir, men som Sauk sa... Jag är skeptisk.

    Sök runt lite på AS2 och AS3 här. Jag har kladdat i rätt många av de här trådarna och en sökning på mitt användarnamn ger nog en trådlista som kan ge läsning en stund.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    14
    så jag löser detta problem genom att köpa ett slutsteg? hade ju vilket fall tänkt köpa ett steg som matar basen.
    tack för ett bra svar.
    Saab 9-5 98 2.0T 192hk Import.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    En bra källa till info om audiosystemen i 9-5 är ju Göran Larssons site.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459
    Du måste ha något som driver de högtalare som du har tänkt använda.
    Det kan antingen vara slutstegen som sitter i huvudenheten och/eller något som annat steg. Om du tänker använda originalhögtalarna så måste frågan med delningsfilter lösas för att det ska bli bra (De sitter inbyggda i originalsteget). Centerkanalen är också ett problem.

    Själv kör jag också en Pioneer. Högtalarna i bakdörrarna är original och drivs från stereon. Låter skit, men de är ändå mestadels avstängda.
    Fram har jag ett tvåvägssystem. Det och baslådan drivs av ett separat steg.
    Centerhögtalaren tjänstgör numera endast som högtalare för handsfree:n.
    Jag lider inte av att den saknas, då stereon har tidskompensering och jag mestadels åker ensam. Med andra förutsättningar kanske saknaden hade varit större.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

Liknande ämnen

  1. Kablage Dimljus 9-5 -06
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 17:14
  2. Stereo kablage
    Av Niklas Svensson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 01:06
  3. Kablage Xenon 2.0t -02
    Av fto i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 00:27
  4. Kablage för kupévärmare i 9-3SS
    Av 170KJ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 21:56
  5. kablage till mv?
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •