Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Är det någon som använder Biltema turbo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70

    Är det någon som använder Biltema turbo

    Hej
    Är det någon som använder Biltema turbo av er och hur tycker ni att det funkar
    Har en sådan själv monterad på min 9-5 och har kört 1500 mil med det
    Tycker nu att bilen har börjat att ryka lite vid kallstart och även lite som ciggaret rök när motorn är varm
    Undrar om turbon börjar att bli dålig
    Har kollat på både insugningsida och utblåsidan av turbon
    Det ända jag såg att utblåsidan så jävligt sotig och även tändstiften var sotiga
    Vilket tyder på fet förbränning

  2. #2
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Biltema har väl aldrig vart den affär som stått för kvalité direkt. Anser personligen att bilen är värd något bättre. Att bilen går fett kan väl dock inte skyllas turbon kanske, om det inte är olja då..
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Jag kör med Biltematurbo och den fungerar precis lika bra som originalturbon, både på att trycka luft och pumpa vevhusolja.

    Kändes som en bättre investering att köpa en nytillverkad för 4 papp i stället för att renovera den befintliga för 3. Tycker generellt att Biltemas reservdelar håller måttet *duckar*

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    du kan vända det så här också............om Speedparts hade sålt exakt likadan turbo från precis samma leverantör så hade produkten varit mycket prisvärd och lovorden hade haglat över den.............
    Det är nog mycket så att Biltema får många att se svart även om samma produkter återfinns hos andra, de tillverkar ju liksom ingenting själv.........

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    du kan vända det så här också............om Speedparts hade sålt exakt likadan turbo från precis samma leverantör så hade produkten varit mycket prisvärd och lovorden hade haglat över den.............
    Det är nog mycket så att Biltema får många att se svart även om samma produkter återfinns hos andra, de tillverkar ju liksom ingenting själv.........



    Ta vara exemplet bromsskivor, Biltema säljer bromsskivor till ng900 för ett par 100kr lägre pris än motsvarande std bromsskivor på speedparts, jag har köpt från båda och det är identiska skivor i lika plastpåsar, det enda som skiljer är att SP har vita kartonger och biltema blåa, troligen är de båda tillverkade i samma fabrik i kina, möjligen är det samma importör på båda.

    Biltema är bra tycker jag, kör nästan uteslutande på deras verktyg och mycket reservdelar där ifrån, oftast så är dessa billigare än att köpa motsvarande beg på skroten.
    Ta tex länkarmar till ng900 som skroten tar 800kr/st för dessa beg, medans biltema säljer NYA för 899kr/st, biltemas måste ju va riktigt rejält dåliga för att motivera att köpa beg delar istället.

    Sen så är det kanske lite beroende på vad det är för bil man kollar till, en splitt ny 9-5a eller en ng900 på 10 år, men kvaliten är bra mycket bättre nu på biltemas grejer än de va för 10 år sedan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Helt klart är det så att man får inse att produkten kan säljas på olika håll till olika priser fast att det ändå i slutändan handlar om samma produkt.

    Det var ju en stor diskussion hurvida piratdelar och reservdelar skiljer sig åt och kontentan av den diskussionen var att samma fabrik tillverkar båda artiklarna fast till piratdelsförsäljaren har man på fabriken skrapat bort serienumret/artikelnumret/originalnumret.
    Alltså exakt samma artikel fast till olika pris hos olika försäljare och därmed olika kvalitétsintryck

    Sedan har jag en annan intressant aspekt vad det gäller kvalitén.
    Olika krav ställs på fabriken som tillverkar artiklarna som både levereras till originalbutiken och till piratbutiken.
    För att ta ett exempel så fick jag veta att originalbromsskivorna är gjorda utav ett material som fått ligga i karantän en större tid än det material som piratdelarna tillverkats av.
    Den större tiden i karantän är för att låta material vila och att alla inbyggda spänningar inte skall inverka negativt på livslängden.

    Alltså, "typ" samma artiklar hos piratförsäljaren och originaldelsförsäljaren, fast det kan vara olika kvalitetssteg innan artiklarna kommer till butiken

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av Biltema
    Högkvalitativt trycksmorda CuSn-glidlager för upp till 18000 rpm.
    Tål inte turbon mer än 18 000 rpm så tål den ju inte ens att man startar bilen

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Tål inte turbon mer än 18 000 rpm så tål den ju inte ens att man startar bilen
    Tycker det är mycket skrivfel i Biltemas katalog över biltrimmdelar/tillbehör...
    kika på tex bypass/dumpventilerna och vad de klarar av för tryck! Ser ut som en miljöpartist utan körkort vart i farten!

    Sedan så säljer de även damasker till styrväxeln till 9000, men bara till bilar utan servo!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":4vjco4pt
    Tål inte turbon mer än 18 000 rpm så tål den ju inte ens att man startar bilen
    Tycker det är mycket skrivfel i Biltemas katalog över biltrimmdelar/tillbehör...
    kika på tex bypass/dumpventilerna och vad de klarar av för tryck! Ser ut som en miljöpartist utan körkort vart i farten!

    Sedan så säljer de även damasker till styrväxeln till 9000, men bara till bilar utan servo!
    M.V.H.[/quote:4vjco4pt]

    Känns som en ganska svårsåld produkt

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    [quote=tornros]
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":3un71c4b
    Tål inte turbon mer än 18 000 rpm så tål den ju inte ens att man startar bilen
    Tycker det är mycket skrivfel i Biltemas katalog över biltrimmdelar/tillbehör...
    kika på tex bypass/dumpventilerna och vad de klarar av för tryck! Ser ut som en miljöpartist utan körkort vart i farten!

    Sedan så säljer de även damasker till styrväxeln till 9000, men bara till bilar utan servo!
    M.V.H.
    Känns som en ganska svårsåld produkt

    Mvh Michael[/quote:3un71c4b]

    Tro mig, det finns!

    Äldre Volvo 240 t.ex.

    För att gå on-topic så undrar jag om inte Biltemas turbos är Kina-tillverkade? Själv hade valt ett agg som är tillverkat av en känd turboleverantör (Garrett, Mitsubishi mfl).

    Mvh

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    [quote=Hyvens]
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":1cq0awb2
    Tål inte turbon mer än 18 000 rpm så tål den ju inte ens att man startar bilen
    Tycker det är mycket skrivfel i Biltemas katalog över biltrimmdelar/tillbehör...
    kika på tex bypass/dumpventilerna och vad de klarar av för tryck! Ser ut som en miljöpartist utan körkort vart i farten!

    Sedan så säljer de även damasker till styrväxeln till 9000, men bara till bilar utan servo!
    M.V.H.
    Känns som en ganska svårsåld produkt

    Mvh Michael
    Tro mig, det finns!

    Äldre Volvo 240 t.ex.

    För att gå on-topic så undrar jag om inte Biltemas turbos är Kina-tillverkade? Själv hade valt ett agg som är tillverkat av en känd turboleverantör (Garrett, Mitsubishi mfl).

    Mvh

    Mvh[/quote:1cq0awb2]

    Använder äldre Volvo 240 och Saab 9000 samma styrväxel?

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70

    Kina turbo

    Det stämmer Biltemas turbo är Kina tillverkade

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70

    Tänkte

    Undrade bara om någon på forumet har för erfarenhet av dessa turbosar från Biltema
    Man får olika svar det beror på vem man frågar(Biltema eller andra aktörer på marknaden)

  14. #14
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Kina turbo

    Citat Ursprungligen postat av hucki
    Det stämmer Biltemas turbo är Kina tillverkade
    Hur många svenska leverantörer som säljer dem är ju nästa fråga. Men är priset rätt kan det ju vara värt ett test, tror många här inne skulle vilja veta resultatet.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884

    Re: Tänkte

    Citat Ursprungligen postat av hucki
    Undrade bara om någon på forumet har för erfarenhet av dessa turbosar från Biltema
    Man får olika svar det beror på vem man frågar(Biltema eller andra aktörer på marknaden)
    Jag står o säljer sånna dära tööbos.
    Funkar bra.
    Inga reklamationer.
    Har hört talas om en reklamation från en annan butik.
    Det var dock pga att mannen i fråga hade en steg 3 9-5, och hade kört skiten ur den.
    Vi säljer en massa skit.
    Men dessa är faktiskt bra.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    249

    Re: Är det någon som använder Biltema turbo

    Skulle gärna vilja veta om nån mer har god erfarenhet av Biltemas turbos?
    En kompis är på jakt och jag är med och letar åt honom.
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Är det någon som använder Biltema turbo

    Ska den ersätta en GT17 måste det vara ett byte uppåt några steg i kvalité.

    Till en std bil håller dessa snurror ypperligt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    249

    Re: Är det någon som använder Biltema turbo

    Den ska sitta i en 2.3t ifrån 00 som bara används för daglig lugn körning.
    Han drar en husvagn 2ggr per år med bilen annars inget speciellt.
    Orginalturbon höll inte ens 9k mil.

    Det ska alltså vara en WGT1752S om jag fattat det hela rätt.
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Är det någon som använder Biltema turbo

    Monterat en "biltema-turbo" i en polares 9-5a, funkar ypperligt än så länge iaf
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  20. #20

    Re: Är det någon som använder Biltema turbo

    hej hej

    jag har fått turboras & funderar nu på biltemas turbo 3.999:-
    jag ser inte vilket garrett nummer turbon har som sitter på min bil...ser bara att det står garrett, snälla någon please help me för den måste fixas omgående!

    speedparts & biltema har ju HELT olika garrett nummer på artiklarna så hur vet man att biltemas passar.... vill inte komma till verkstan med fel modell direkt...

    svara svara svara

    andy
    Saab 9-3 -00 185hk

Liknande ämnen

  1. någon som använder sig av Backes lågnivåadapter?
    Av leuffve i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 13:36
  2. Någon som använder Sveland som försäkringsbolag??
    Av Silverpilen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •